Mercedes A-klasse blir sannsynligvis å finne som en "fleksibil" fra år 2001. Bilen vil få omlag 15 cm lengre akselavstand enn dagens modell.
Mercedes A-klasse blir sannsynligvis å finne som en "fleksibil" fra år 2001. Bilen vil få omlag 15 cm lengre akselavstand enn dagens modell.Vis mer

Ny Mercedes: Større A-klasse i 2001

Mercedes løfter bare på en liten flik, og forteller at konsernet bruker 2,7 milliarder kroner på å lage et nytt fabrikkanlegg utenfor Berlin, der produksjonen av en "Compact van" skal starte i år 2001.

Imidlertid har andre kilder observert en ikke alt for godt kamuflert bil på størrelse med Renault Megane Scenic på Mercedes' testbane, og etter alt å dømme dreier dette seg rett og slett om en forlenget A-klasse, der akselavstanden er øket med omlag 15 centimeter.

Dette vil føre A-klasse størrelsesmessig helt på linje med Megane Scenic, men vil gi A-klassen ytterligere fleksibilitet. Og bilen kan bli svært så mye rimeligere enn om DaimlerChrysler skulle lage en fleksibil på understellet fra C-klasse. Forlenget akselavstand vil sannsynligvis også medføre bedre komfort, og komfort er som kjent ikke A-klassens sterkeste side. Les vår test av A160 for mer informasjon - testen finner du her.

Fra grillen og bakover vil den nye A-klassen sannsynligvis ligne mye på Mercedes Vito, blant annet på grunn av skyvedører. Vis mer

Bilen er dessuten observert med flere ulike karosseriformer, både som en ren varebil uten bakruter, eller som en "fleksibil" med plass til inntil 7 seter. Uansett har bakdøren fra dagens A-klasse blitt erstattet med skyvedører på begge sider.

Likheten med dagens V-klasse er slående med unntak av grillen som fortsatt har A-klassepreg.

I tillegg er det også mulig at A-klassen kan komme i en "Pizza Pick-up"-variant med et kort lasteplan.