Ny Mercedes SLR -- sporty og klassisk

Mercedes-Benz skal bygge sin nye sportsbil SLR på McLaren-fabrikken i Storbritannia. Modellen er etterfølger av historiske Silver Arrows, så resultatet blir en moderne super-sportsbil med klassiske aner.

Prototypen på Mercedes SLR ble introdusert på bilutstillingen i Detroit i januar. DinSide dekket bilutstillingen og omtalte også SLR-protoypen direkte fra bilmessen.

Nylig kom nyheten om at to-seteren SLR skal serieproduseres på den nye TAG-McLaren-fabrikken i Woking, Storbritannia. Produksjonen av SLR drar derved nytte av DaimlerChrysler og McLaren Cars’ suksessrike Formel 1-samarbeid. Dette blir første gang en Mercedes bygges i Storbritannia.

I tillegg er SLR utformet med sportsklassikeren Silver Arrows i tankene. Resultat: en meget sporty bil, sammensatt av moderne Formel 1-teknologi og historisk sus.

Massevis av fraspark

Du skal ikke behøve å klage på krefter og ytelse i SLR’en. Bilens V8 motor kommer til å yte mer enn 400 kW (544 hk), og med en vekt på rundt 1.400 kilo vil dette gi bilen skikkelig fraspark. Modellen, som vil bli utstyrt med kompressor og et spesielt avkjølingssystem, vil få et dreiemoment på mer enn 700 Nm ved 4.000 o/min og oppover.

Karosseri fra Formel 1

SLR vil dra nytte av samme teknologi som dagens McLaren Mercedes Formel 1 bil, med et karosseri av karbonfiber og andre materialer. Bygningsmaterialene skal sikre maksimum styrke og passasjerbeskyttelse, samtidig som de gir lav vekt for denne type biler. I SLRs design legges det også vekt på aerodynamikk, et avansert elektronisk kontrollsystem og keramikkbremser med fiberforsterkninger for å sikre topp stabilitet og sikkerhet.

Moderne klassiker

Mercedes-Benz legger vekt på å beholde sitt særpreg i designet av SLR – med moderne versjoner av tradisjonelle trekk. Mercedes’ karakteristiske ”fire øyne” (lyktene) er på plass. Det er også det pil-formede panseret og de doble vingene nederst på bilens front – moderne design-tolkninger av 1950-årenes Mercedes SL sportsmodeller. I tillegg har SLR ”fugleving”-dører som åpnes automatisk ved hjelp av fjærer med gasspress – en moderne utgave av dørene på 1950-årenes legendariske Silver Arrows.

Ut på markedet

Totalt skal det investeres £ 135 millioner (rundt 1.65 milliarder norske kroner, i følge dagens valutakurser) på produksjonen av den sporty nykommeren. Salget av SLR forventes å starte i år 2003, og DaimlerChrysler estimerer at bilen kan kapre en markedsandel på 20% av det voksende markedet for sportsbiler i det aller, aller øverste sjiktet.