Ny Mercedes CL vises i Geneve

Tung luksus og sportslig overflod står i fokus når Mercedes-folket avduker 2 nye modeller på årets Geneve-utstilling en helt ny CL, og en CLK i AMG-versjon.

Den største nyheten er utvilsomt den nye CL'en. Den "gamle" Mercedes CL er en fantastisk bil på mange måter, men utseendet har etterhvert blitt håpløst 80-talls. Og når Mercedes skrider til verket for å lage en ny modell har de - etter vår mening - hatt en svært så heldig penneføring med den den nye Coupeen, og vi regner med at det er fler enn oss som ser frem til at denne bilen også skal komme som cabriolet.

Det viktigste tekniske fremskrittet på Mercedes CL er det såkalte ABC-systemet. Forkortelsen står for Active Body Control, og er enkelt forklart et system for aktiv fjæring. I motsetning til Citroëns mekaniske system der utslag på stabilisatorstaget styrer hydrauliske pumper på motstående hjul for å forhindre krenging, er selvfølgelig Mercedesen proppfull av sensorer og elektronikk.

En i hvert hjørne


En elektrisk drevet hydraulikkpumpe ved hvert hjul reagere på kommando fra en styringsenhet. Denne enheten samler inn informasjon om hastighet, rattutslag, akselerasjon/retardasjon, og krenging sideveis (under svinging) eller i lengderetningen (under akselerasjon og nedbremsing).

Med et minimum av krengig får bilen et bedre veigrep, og komforten burde også bli glimrende - i motsetning til konvensjonelle systemer sørger nemlig slik aktiv fjæring for at fjæringsveien forblir uendret.

5 og 6 liter

Merceds forfekter fortsatt at det er unødvendig med mer enn 3 ventiler pr. sylinder, og har videreutviklet både V-8'eren på 5 liter og V-12'eren på 6 liter. Begge motoren har nå 3 ventiler pr. sylinder, dobbel tenning, og et system som sørger for automatisk å kutte drivstofftilførselen til enkelte sylindre under for eksempel tomgang - slik at drivstofforbruket går ned.

Effekten er noe redusert i forhold til dagens modell CL 500 yter nå 306 hk mot 320 i den gamle modellen, mens CL 600 tidligere hadde 394 har den nye utgaven "bare" 367 hk.

Men kjøreytelsene burde bli bedre og raskere - den nye utgaven er CL betydlig lettere enn den gamle - vekten er redusert med hele 340 kilo, og Mercedes hevder på denne måten å ha redusert bensinforbruket med hele 20 prosent.

Den nye CL'en vil antagelig ikke komme til Norge før rett over nyåret i år 2000.

CLK med ekstra fres


Den noe mer fornuftig prisede Merdcedes-coupeen CLK har blitt offer for Mercedes' hoffleverandør av styling og trimming, nemlig AMG. Den største endringen i forhold til standardmodellen finner man under panseret, der AMG har funnet plass til en 5,5-liters V8-motor som yter hele 255 kW(379 hk). Med denne motoren gjør CLK AMG unna 0 - 100 på 5,4 sekunder...

Chassiet har -- etter ekstrem testing på ulike testbaner -- også gjennomgått store endringer. Blant annet er CLK AMG 2,5 centimeter lavere enn en standard CLK, og 17-toms felg er standrad på denne bilen - som vi neppe kommer til å se på norske veier. Skulle du likevel ønske deg en, blir den tilgjengelig rett over nyåret, og prisantydningene internasjonalt tyder på at bilen får omlag samme pris som Mercedes E55AMG -- som i Norge koster drøyt 1,4 millioner kroner.