«SENSUELL RENHET»: Det er det designsjefen til Mercedes, Gorden Wagener, kaller designspråket den tyske produsenten her hengir seg til. Helt nye CLA etterfølger den kompakte sedanen med kupé-fasong som ble lansert med suksess i 2013. Den lanseres på elektronikkmessen CES med et vell av innovasjoner når det gjelder digitalisert brukergrensesnitt. Foto: Jamieson Pothecary
«SENSUELL RENHET»: Det er det designsjefen til Mercedes, Gorden Wagener, kaller designspråket den tyske produsenten her hengir seg til. Helt nye CLA etterfølger den kompakte sedanen med kupé-fasong som ble lansert med suksess i 2013. Den lanseres på elektronikkmessen CES med et vell av innovasjoner når det gjelder digitalisert brukergrensesnitt. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Helt ny Mercedes Benz CLA

Ny Mercedes byr på teknologi vi ikke ante at vi trengte ...

Det er nok ikke tilfeldig at andre generasjon Mercedes Benz CLA blir presentert på verdens største elektronikkmesse.

Det er på eletronikkmessa CES 2019 i Las Vegas Mercedes har valgt å avduke andre generasjon av CLA.

Det er nesten seks år siden de forfulgte suksessen med sin såkalte firedørs kupé, CLS, i en mindre størrelsesklasse. Navnet ble CLA, og plattform delte den med datidens A-klasse.

Vi likte bilen godt da vi prøvekjørte den i mars 2013. Etterhvert kom den også i stasjonsvognutgave, også den med en slags kupé-fasong som designerne mente rettferdiggjorde å kalle den shooting brake.

Til sammen er disse CLA-versjonene blitt solgt i over 750.000 eksemplarer i verden, og en stor andel av kundene har kommet fra andre merker.

I fjor sommer viste Mercedes en sedan-versjon av den helt nye A-klassen, som vi da trodde skulle bli erstatteren til CLA. Men neida - nå har premium-produsenten fra Stuttgart vist den egentlige etterfølgeren til første CLA, som de ubeskjedent presenterer som et design-ikon.

PREMIERE: Her kjører CLA II inn på scenen foran et publikum i hovedsak bestående av reportere. Verdenspremière på en ny Mercedes-modell er ikke hverdagskost i Las Vegas. Foto: Daimler AG
PREMIERE: Her kjører CLA II inn på scenen foran et publikum i hovedsak bestående av reportere. Verdenspremière på en ny Mercedes-modell er ikke hverdagskost i Las Vegas. Foto: Daimler AG Vis mer

To ulike sedaner basert på A-klasse

I forhold til sedanversjon én av A-klasse, som den utvilsomt ligner en hel del på, har sedanversjon to . altså nye CLA - en mer kupé-aktig linjeføring, som virker slankere og mer elegant.

For å understreke denne modellens annerledeshet er da også dens fulle navn Mercedes-Benz CLA Coupé.

Firedørs kupé er for øvrig et begrep vi aldri har likt, fordi det i våre øyne er en selvmotsigelse - en kupé hadde per opprinnelig definisjon to, eventuelt tre dører. Coachbuilt.com definerer det slik:

  • «COUPE - a closed car with two doors for two or three people». (Ordet er hentet fra fransk «coupé», som betyr «kuttet»).
SPORTSLIGE LINJER: Med sin aggressive fremtoning og økte dimensjoner ønsker Mercedes å befeste CLAs sportslige image. Spesialutgaven som er avbildet på de første offisielle bilder forsterker inntrykket. Foto: Daimler AG
SPORTSLIGE LINJER: Med sin aggressive fremtoning og økte dimensjoner ønsker Mercedes å befeste CLAs sportslige image. Spesialutgaven som er avbildet på de første offisielle bilder forsterker inntrykket. Foto: Daimler AG Vis mer

Mercedes har ønsket å fremheve modellens sportslige karakter med en aggressiv trapesformet grill, hellende lykter og markante «powerdomes» (bølger i panseret). Modellen har også vokst i alle retninger, og blitt betraktelig lengre og bredere. Den økte sporvidden skal gi mer sporty kjøreegenskaper.

De todelte smale baklyktene etterstreber likhet til den langt mer kostbare CLS. Interiøret skal ha den samme eksklusive stilen som A- og B-klassene, vi nylig har prøvekjørt, blant annet med de doble frittstående skjermene, de bakbelyste luftventilene, ambient lighting og det nye rattet.

SPESIALVERSJON: Det er en Edition Orange Art med AMG-pakke det vises bilder av i forbindelse med første presentasjon av nye CLA. Dette er en CLA 250 med 2-liters bensinmotor på 225 hester. Foto: Daimler AG
SPESIALVERSJON: Det er en Edition Orange Art med AMG-pakke det vises bilder av i forbindelse med første presentasjon av nye CLA. Dette er en CLA 250 med 2-liters bensinmotor på 225 hester. Foto: Daimler AG Vis mer

Selvsagt skilter Mercedes også med siste skrik fra teknologifronten. Det som slår oss, er at en mengde egenskaper og funksjoner ville vi aldri ant at vi trengte. Og rett som det er, kommer spørsmålet: Hvor nyttig/ønskelig er egentlig dette?

Oppsummert, for å sitere pressemeldingen:

«MBUX er videreutviklet og kan nå styres uten tale og berøring. Bilen predikerer ønsker om massasje, lys, duft, temperatur og musikk etter førerens behov. Koblet til en smartklokke blir bilen din egen personlige trener».

Under kan du se vår egen test av Mercedes' MBUX-system (fra lanseringen av A-klasse):

«Hey, Mercedes!» Se og hør hvordan Mercedes-Benz User Experience (MBUX) fungerer. Vis mer

Bilen skjønner hva du vil

Uansett - Mercedes forteller oss at brukergrensesnittet (MBUX - Mercedes-Benz User Experience), er i kontinuerlig utvikling og får stadig utvidet funksjonalitet. Blant annet skal systemet forstå langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA Coupé blir den første kompakt-modellen som får bevegelsessensorer i speilhuset.

Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart en hånd nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller berøringsplaten i midtkonsollen. I tillegg er systemet i stand til å skille mellom førerens og passasjerens ønsker og vet eksempelvis hvilket sete som eventuelt skal starte massasje-funksjonen.

HI-TECH: Interiøret inneholder de høyverdige elementene som A- og B-klasse fikk hentet fra flaggskipet S-klasse. Det blir litt ekstra spektakulært i denne Edition Orange Art. Foto: Daimler AG
HI-TECH: Interiøret inneholder de høyverdige elementene som A- og B-klasse fikk hentet fra flaggskipet S-klasse. Det blir litt ekstra spektakulært i denne Edition Orange Art. Foto: Daimler AG Vis mer

Mer automatikk

En egenskap ved interiørassistenten, Mercedes presenterer som unik, er favoritt-funksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger spredt i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang. En typisk favoritt-kommando er «kjør hjem», hvorpå systemet automatisk aktiverer navigasjonssystemet med sikte på en predefinert destinasjon.

Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen. Dette er ifølge produsenten både praktisk, enkelt og nyttig ...

«Energizing»-komfortkontrollen kobler sammen alle bilens komfortsystemer. Klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her skal føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer humør og behov.

Dersom man har en smartklokke (Garmin), som er koblet til bilen, vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

COCKPIT: Denne spesialversjonen har sportsseter, men uansett har CLA en relativt intim interiøratmosfære. Foto: Daimler AG
COCKPIT: Denne spesialversjonen har sportsseter, men uansett har CLA en relativt intim interiøratmosfære. Foto: Daimler AG Vis mer

Sikkerhet i sentrum

I likhet med A-Klasse har CLA Coupé assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse - med andre ord en svært høy grad av aktive sikkerhetsfunksjoner. Økt datakraft og nye sensorer skal gjøre det mulig for bilen «å se» opptil 500 meter fremover, og da kan bilen kjøre semiautonomt (delvis selvkjørende) i kø og på motorvei.

Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i noen situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

STRUKKET: CLA kan kalles kompakt i USA, men her i Europa kvalifiserer lengden på nesten 470 centimeter nå til en plass i mellomklassen. Foto: Daimer AG
STRUKKET: CLA kan kalles kompakt i USA, men her i Europa kvalifiserer lengden på nesten 470 centimeter nå til en plass i mellomklassen. Foto: Daimer AG Vis mer

Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard, som avhengig av situasjonen kan bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme eller stillestående biler - eller biler som bråbremser foran en.

Systemene kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er etterhvert vanlige systemer som aktiv filholder standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Selektivt, automatisk nedblendbart hovedlys er tilvalg: Multibeam LED-frontlykter med 18 individuelle lysdioder, som justeres for å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

TEKNOLOGI I FOKUS: CES i Las Vegas betyr at det i hovedsak var elektronikk, digital teknologi og smarte systemer som ble gått gjennom i detalj. Foto: Daimler AG
TEKNOLOGI I FOKUS: CES i Las Vegas betyr at det i hovedsak var elektronikk, digital teknologi og smarte systemer som ble gått gjennom i detalj. Foto: Daimler AG Vis mer

Motorer?

Det er kanskje noen som lurer på hva som sitter under panseret i nye CLA. Da må vi skuffe med å si at det sier informasjonsmateriellet fra Daimler nesten ingenting om. Det vi vet er at bilen som ble vist er en CLA 250 bensin, med sju-trinns dobbelkløtsj-automatgirkasse (7G-DCT) og maksimal effekt på 225 hester og dreiemoment på 350 newtonmeter.

Vi regner imidlertid med at det meste av motorisering som er tilgjengelig i A-klasse også kommer i CLA.

Vi får vite mer når lansering nærmer seg, utpå våren en gang. Det er planlagt at bilen skal på markedet i mai.