Ny luksusscooter fra Aprilia

Både Honda, Suzuki og Yamaha har allerede gjort det. Nå har også italienske Aprilia kastet seg på storscooter-trenden.

Ny luksusscooter fra Aprilia
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En scooter er ikke lenger ensbetydende med en billig liten farkost drevet frem ved hjelp av mikrohjul og symaskin-motor. Stadig flere produsenter lanserer nå store luksusscootere som egner seg like godt for langtur som for bykjøring.

Sist ut er Aprilia, som skryter høylydt av sin Atlantic 500. Og vi kan til en viss grad være enige i at Aprilia har truffet blink, i hvert fall på design-siden. For Atlantic 500 trekker tankene snarere mot Honda Gold Wing, enn mot tradisjonelle scootere. Ikke bare har Atlantic 500 en enorm vindskjerm som nærmest ser ut som en motorsykkelkåpe, den er i tillegg utrustet med store hjul; 14-tommer bak og 15-tommer foran.

Stor og enstemplet

Under de enorme setene finner du en ensylindret firetaktsmotor med et slagvolum på 460 kubikkcentimeter. Motoren fores ved hjelp av elektronisk innsprøytning, og yter 39 hestekrefter ved 7.250 o/min. Maksimalt dreiemoment er 40 Nm ved 5.500 o/min. Du trenger selvsagt ikke å gire, kraftoverføringen ordnes av en automatisk girkasse.

Kraftige bremser

Selv om farkosten veier 193 kilo, burde ikke nedbremsing være noe stort problem. På forhjulet finner du to bremseskiver med en diameter på 260 millimeter som stanses av tostemplede kalipere. Bak finner du en skive på 220 millimeter. Bruker du venstre bremsehendel får du ikke bare stopp på bakhjulet - den ene av de to bremseskivene på forhjulet blir med på jobben. Ved parkering i bratte bakker kan fremtidige Atlantic 500-eiere ta i bruk et håndbrekk. Blokkeringsfrie bremser blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass til bagasje

Ny luksusscooter fra Aprilia

Aprilia hevder at den nye scooteren skal egne seg ypperlig for langturer og har lagt forholdene til rette for at det skal være mulig å få med seg bagasje. Under setet finner du et oppbevaringsrom på 47 liter som rommer to helhjelmer. Et fem liters hanskerom er også tilgjengelig. Oppbevaringsrommene låses automatisk når du trekker nøkkelen ut av tenningslåsen. Baksetepassasjeren vil få det langt mer behagelig enn på de fleste motorsykler. Et stort sete og ryggstøtte er nemlig standardutstyr.

Masse godsaker

Også "dashbordet" er velutstyrt. I tillegg til alle de vanlige MC-instrumentene, finner du en kjørecomputer som regner ut både gjennomsnittsfart og bensinforbruk. Blinklysene slår seg automatisk av etter noen sekunder og en nødblink-knapp er blant godsakene. Skulle du gå tom for strøm på mobiltelefonen, er det bare å plugge laderen i strømuttaket.

I motsetning til japanerene, som liker å holde sine nye modeller hemmelige så lenge som mulig, har Aprilia nærmest begynt markedsføringen av Atlantic 500 før den er satt i produksjon. Ifølge Aprilia-importør Haro Skandinavia vil vi sannsynligvis måtte vente til nærmere 2003 før Atlantic 500 er i forretningene.

Relaterte artikler:
Yamaha XP500 TMax