Ny Lexus RX300

Ny Lexus RX 300

Ny Lexus RX300

Ny Lexus RX300

  1. Store bilder
Ny Lexus RX300


Den nye modellen er 165 millimeter lenger og 25 millimeter bredere enn dagens RX300. Akselavstanden er økt med 10 millimeter, og bagasjeplassen skal være betydelig større.

Store 18-tommers hjul er med på å understreke at dette er en større bil. Dagens utgave har 17-tommere.

Bedre å kjøre

Nye RX300 skal kjøre godt. Det nye karosseriet er ifølge Lexus langt stivere, og endringer av fjæring og hjuloppheng skal gi en betydelig forbedring av kjøreegenskapene.
Luftfjæring på alle hjul er nå tilgjengelig som ekstrautstyr. Det gjør det mulig å heve og senke bilen etter behov. I ”Lo” senkes RX300 med 15 millimeter, mens den i ”Hi” hever seg 30 millimeter. Når hastigheten passerer 100 kilometer i timen senkes nye RX300 automatisk med 15 millimeter. Når tenningen slås av senkes den 30 millimeter, slik at utstigningen blir lettere.

Samme motor

Den europeiske utgaven av ny RX300 beholder dagens 3.0 liters V6, men effekten økes med 3 hestekrefter til 204 hestekrefter. Sammen med forbedret aerodynamikk øker dette toppfarten fra 180 til 200 km/t.

En helt ny 5-trinns automatkasse er på plass, den kan også opereres sekvensielt. Forbedringene i motoren skal redusere bensinforbruket fra 1,30 til 1,22 liter per mil.

Lyser rundt svingene

Et helt nytt frontlys-system kalt AFS (Adaptive Front-lighting System) bruker elektroniske kontroller til å beregne lysvinkelen ut i fra bilens hastighet og rattvinkelen, slik at det lyses opp rundt svingene.

Lexus RX300 har ryggekamera bak. Nyheten kommer på markedet i Europa til sommeren.
Store bilder finner du her.

  • Her finner du en oversikt over alle våre biltester
  • Relaterte artikler

  • Her finner du våre Lexus-tester
  • Her finner du flere Lexus-nyheter