Ny Laguna: Heftig kamp i mellomklassen

Renault bruker design som et heftig våpen i kampen om mellomklassen, og bildene av det som på Renaultspråk har hatt kodenavn X74 taler vel sitt eget språk?

Til neste år skjer det mye i det kanskje aller tøffeste segmentet. Opel oppgradererså å si alle motorene, Toyota har en ny Avensisi produksjon, Ford kommer med en ny og større Mondeo.

Og Renault tar mål av seg å ta en stor bit av kaka med nye Laguna -- en bil som har et design som får nesten alle andre biler i mellomklassen til å se kjedelige og trøtte ut.

Men det er flere som er i løypa: på Paris-utstilligen i slutten av måneden lanserer Citroën sin nye Xantia..

Større, men ikke sterkere

Renault Laguna II måler 458 (kombi) og 470 cm (stasjonsvogn). Dermed har kombiversjonen blitt 5 cm lengre, mens stasjonsvognen har blitt 7 cm lengre. Motoriseringen blir 1,6 og 1,8-litersmotorer med henholdsvis 110 og 120 hk, dette er de samme motorene som Renault oppgraderte flere modeller med tidligere i år.

En V6-er på 210 hk står også på programmet, men mer aktuelt for norske forhold er de to 1,9-liters dieselmotorene på 105 og 120 hk.

Teknsik sett skal Laguna få en del lekre godbiter, blant annet nøkkel-løs åpning av dører, særskilt interiørbelysning. DinSide kommer tilbake med flere detaljer om nye Laguna under vår dekning av Paris-utstillingen i slutten av denne måneden.

Laguna kommer til Norge på vårparten neste år, og vil sannsynligvis koste 240 - 250.000 kroner i basisversjon.