Ny Honda Civic: Kombi med storbilfølelse

Hele 13 millioner eksemplarer av Honda Civic har forlatt Honda-fabrikkenes samlebånd siden første generasjon ble lansert i 1972. Nye Honda Civic har med andre ord en lang og stolt historie å holde i hevd.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

STOCKHOLM (Dinside): Hondas markedsavdeling mener tydeligvis at Civic-navnet har en usedvanelig god klang i folks ører. Det hører nemlig med til sjeldenhetene at en bilfabrikant velger å bruke et modellnavn hele 29 år i strekk. Men det har altså Honda gjort, og nye Civic er dermed syvende generasjon i Civic-rekken.

"Snilt" utseende

Navnet er imidlertid blant de få tingene den nye Civic kombi har til felles med sine forgjengere - syvende generasjon Civic er en helt ny bil. Utvendig kjennetegnes bilen ved sin korte snute og korte overheng. De enorme frontlyktene er tidsmessig dekket av klarglass og grillen er nesten lukket ved hjelp av en bred, lakkert list. Sammen med det sterkt skrånende panseret er disse elementene med på å gi Civic et "snilt" utseende.

Også bakparten preges av store lykter og relativt myke former. Fraværet av dørlister er også med på å fremheve de rene linjene, selv om byboere sannsynligvis fort vil komme til å savne dem.

Meget god plassutnyttelse

Selv om Civic med sine 428,5 centimeter er 13,5 centimeter lengre enn en Golf, gir bilen på ingen måte noe prangende inntrykk. Men etter å ha tatt bilen i nærmere øyensyn, konkluderte vi raskt med at Hondas utviklingsavdeling fortjener toppkarakter i disiplinen plassutnyttelse.

Takket være svært god takhøyde, langt avstand til frontruten og flatt gulv mellom fører og passasjer, får man følelsen av å befinne seg i en storbil.

Ballsal bak forsetene

Men Civic tilbyr ikke bare god plass for forsetepassasjerene. Bakseteplassen er rett og slett imponerende. Takhøyden er mer enn tilstrekkelig og selv voksne personer har god plass til både knær og føtter. Så rommelig bakseteplass må man vanligvis opp i storbilklassen for å finne.

Bagasjerommet er ingen ballsal, men med sine 370 liter rommer det 40 liter mer enn Volkswagen Golf og 20 liter mer enn Ford Focus.

Skuffende interiør

Vi fant imidlertid ikke like god grunn til å juble over interiøret. 98 prosent av interiøret kan riktignok gjenvinnes, noe som er vel og bra. Men når så godt som all plast er av den harde typen og detaljer som hanskerom og solskjermer har et direkte billig utseende, blir gjennvinnings-potensialet en fattig trøst.

Lite utstyr

Utstyrsnivået er heller ikke noe å skryte av. Rattet kan for eksempel ikke justeres i dybden og du må si farvel til justerbar intervallhastighet. Utetemperaturmåler og kjørecomputer er fraværende og instrumentbelysningen kan ikke justeres. Hvis du velger minste motoralternativ må du også klare deg uten elektriske vindusheiser, klimaanlegg og fjernbetjent sentrallås.

Standardutstyret inkluderer en integrert radio og CD-spiller, noe som i utgangspunktet er positivt. Vi kunne imidlertid styre vår begeistring for musikkanlegget. Displayet er av simpleste type, klokken opererer kun i 12-timers intervall og knappene på høyre del av radioen er vanskelig tilgjengelige.

God oversikt

Når det er sagt, skal det også nevnes at Civic har mange andre kvaliteter. Man sitter blant annet høyt, noe som kombinert med de store vindusflatene gir god oversikt. Sidespeilene er store og gir god sikt bakover.

Sikkerheten ivaretas ved fire kollisjonsputer, fem hodestøtter og fem trepunktsbelter. Isofix barnesete-fester er standardutstyr.

Honda bedyrer at de også har lagt vekt på myke trafikanters sikkerhet. Bilens form skal være egnet til å begrense skadene ved påkjøring av fotgjengere og vindusviskerne er konstruert for å knekke ved belastning.

Også motorene teller til Honda Civics fordel. Les mer om motorene her.