Ny Golf: De første bildene

Volkswagen Golf er Norges nest mest populære bil gjennom tidene, kun slått av sin stamfar Bobla. Om fire måneder lanseres femte generasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Ny Golf: De første bildene

Ny Golf: De første bildene

  1. Fotoalbum


Dagens Golf, også kalt Golf IV, kom på markedet i 1997 og har altså ikke vært på markedet i mer enn seks år. Vanligvis skjer modellbyttene etter sju eller åtte år, men så lenge tok ikke Volkswagen sjansen på å vente denne gangen. Golf er nemlig Volkswagen-konsernets viktigste bil. Helt siden starten i 1974 har bilen solgt svært godt, ikke minst her i landet hvor Golf en rekke ganger har erobret tittelen "Norges mest solgte bil".

Mondeo og Corolla

Men i 2001 måtte Golf se seg slått av slektningen Volkswagen Passat og dennes hovedkonkurrent Ford Mondeo. Og i 2002 seilte erkekonkurrenten Toyota Corolla opp som Norges mest solgte bil, mens Golf igjen måtte nøye seg med bronsemedaljen, etter Passat. I år er situasjonen enda verre, ved utgangen av juni var Golf henvist til en niendeplass på listen over Norges mest populære biler.

Utseendet med seg

image: Ny Golf: De første bildene


Men neste år skal nok konkurrentene få merke at Golf ikke gir seg så lett. I november kommer nemlig femte generasjon. Og etter bildene å dømme har den nye Golfen utseendet med seg. For selv om Golf V bærer mye av forgjengeren i seg, kjennetegnes den av en del detaljer som gir den en langt mer moderne fremtoning.

Store frontlykter

La oss ta en nærmere titt og begynne foran. Det første du vil legge merke til, er de nye frontlyktene. Disse er mye større enn forgjengerens og klare lykteglass beskytter to runde lykter. Nedre del av frontlykten rommer lange blinklys.

Den neste store forandringen er panseret, som har fått to profiler i ytterkant. Disse strekker seg fra frontruten og blir gradvis bredere etter hvert som de nærmer seg frontlyktene. Grillen er fortsatt delt inn i tre horisontale deler, men smalner nå inn mot skiltet. Og luftinntaket, som fortsatt er vertikaldelt i tre deler, har blitt større og mer markant. Vi noterer oss også at støtfangerlistene nå har blitt todelte og mer tidsriktige.

Visuelle triks

image: Ny Golf: De første bildene


Hekken preges først og fremst av de nye baklyktene, som er bredere enn dagens og avrundende i formen. Den bakre støtfangerlisten har forsvunnet helt.

I likhet med forgjengeren har også Golf V en bred C-stolpe, som danner øvre halvdel av noe som minner om en boomerang. Dagens utgave skjemmes av synlige karosseriskjøter foran og bak C-stolpen, men disse har nå forsvunnet. Dette har Volkswagen klart ved å ty til triks som lurer øynene. Bakre del av bakdørrammen er nemlig farvet sort, noe som sørger for at skjøten ikke lenger er synlig. Og ved å trekke bakruten helt inntil bakre del av C-stolpen har også den andre skjøten forsvunnet.

Lengre, bredere og høyere

image: Ny Golf: De første bildene


Bortsett fra å vise to bilder, er det ikke mye Volkswagen avslører i sin første pressemelding om den nye Golfen. Men noe forteller den tyske produsenten. Blant annet at bilen skal bli 5,7 centimeter lengre, 2,4 centimeter bredere og 3,9 centimeter høyere. Det vil si at Golf V blir 420,6 centimeter lang, 175,9 centimeter bred og 147,8 centimeter høy. Dermed blir den like lang som, og litt bredere enn Peugeot 307.

Samtidig har sporvidden økt og karosseriet skal ha blitt hele 80 prosent stivere.

Stort motorutvalg

Volkswagen Golf leveres i dag med en rekke ulike motorer, deriblant flere dieselvarianter. Nye Golf får sannsynligvis et minst like stort motorutvalg, deriblant tre direkteinnsprøytede bensinmotorer.

Golf V skal vises for publikum på den store Frankfurt-messen til høsten.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder