Det er mye kjent i nye X5, men det skulle bare mangle. Den er jo  fortsatt en X5.  Foto: BMW
Det er mye kjent i nye X5, men det skulle bare mangle. Den er jo fortsatt en X5. Foto: BMWVis mer

Ny generasjon: BMW X5

Og den kommer med bakhjulsdrift!

Det blir den tredje generasjon X5 som nå skal lanseres, og den ser norske veier først i november en gang.

LES OGSÅ:

En av de store nyhetene med den nye X5 er at den nå vil bli å få med ren bakhjulsdrift som et alternativ. Den er nok først og fremst tiltenkt andre markeder enn Norge, og da som sDrive35i.

Dette er en 3-liter TwinPower Turbo som leverer 305 hk på det meste fra rekkesekseren.

Det fullstendige motorutvalget er:

  • 2,0 i4 diesel – 218 hk
  • 3,0 i6 diesel – 258 hk
  • 3,0 i6 diesel – 313 hk
  • 3,0 i6 diesel – 381 hk
  • 3,0 i6 bensin – 305 hk
  • 4,4 V8 bensin – 450 hk
Se bilder av nye X5:

Det er mye kjent i nye X5, men det skulle bare mangle. Den er jo fortsatt en X5. Foto: BMW



Det ryktes om en BMW Z2

Nyhet: Bakhjulsdrift

Uavhengig av hvilken av disse motorene du velger, så får du en 8-trinns automatkasse fra ZF å leke deg med, og så sant du ikke velger sDrive, så er det firehjulsdrift på alle. Vi finner det faktisk litt merkelig at BMW nå ikke tar i bruk utgaven med 9-trinn, som også kommer fra ZF.

Denne er foreløpig bare flagget for bruk i nye Range Rover om litt.

Tre pakker

BMW bedyrer at det ikke skal stå på det sportslige i nye X5, for samtidig som du har et utvalg forskjellige utstyrsnivåer å velge mellom, så beroliger BMW om at M-pakken fortsatt vil være en av disse. De øvrige er Luxury Line og xLine. Dakota skinn i setene er standard på xDrive 50i, men kan fås ved bestilling på de 6-sylindrede motoralternativene også.

BMW i3 på norgesbesøk

Syv seter

Trenger du plass til mange, så ikke fortvil. Bilen leveres som syvseter, og andre seterad kan fås med komfortseter, hvor seteryggen kan justeres ti grader for å finne riktig sittestilling. Nå du skal felle ned seteryggen på andre rad, så kan denne splittes i 40:20:40. På denne måten får du et bagasjerom som varierer mellom 650 – 1.870 liter etter EU-normen. I forhold til forgjengeren er dette syv prosent økning.

Dette er nye X5 innvendig:

Kjent, men nytt

Eksteriøret er for mange noe forutsigbart - BMW er smertelig klar over at en X5 alltid må forbli en X5. Likevel er flere designelementer nå formidlet videre over til X5 fra lillebror X3. Etter sistnevntes suksess er det ingen som kan klandre BMW for dette. De kjente L-formede baklyktene er fortsatt på plass, selv om de nå er blitt mer avrundet i kantene, og består selvfølgelig av LED-lamper. Det samme gjør hovedlyktene. Bagasjeromsluken kan naturligvis splittes i to deler, men for første gang lar det seg nå gjøre å lukke luken igjen med et tastetrykk fra førerplassen.

5-serien fornyes

Flust av systemer

I kjent BMW-stil er det flust av hjelpesystemer og aktive systemer for at eieren skal få satt opp bilen etter eget humør. Driving Dynamics Control er på plass, og med M-pakken følger også Adaptive M Suspension. I tillegg finner vi Active Driving Assistant, Active Cruise Control og start-stop system. Dessuten har den selvfølgelig BMW Assist eCall, som kommer standard med et ti års abonnement, og du har en mengde forskjellige automatiske funksjoner når det gjelder lys.

Night Vision og head-up display er også på plass. Nytt for denne generasjonen er parkeringsassistenten, som nå ikke bare styrer rattet, men også gass, brems og gir. Du trenger med andre ord ikke gjøre annet for å parkere enn å aktivere systemet. Deretter er det bare å lene seg tilbake og vente til det stopper.

Nye X5 skal ha en lang liste over standardutstyr, men i tillegg er det selvfølgelig mulig å bruke så mye som helst i ytterligere utstyr. BMW forteller at det i Norge er helt normalt å putte på utstyr for cirka 120.000 kroner når vi kommer opp på dette nivået bil.

BMW X6 får en lillebror: X4

Øvrige priser på bilen er ikke klare enda, men som alle importørene ynder å svare; Den skal bli konkurransedyktig.

Heftig: BMW Gran Lusso Coupé