Elektrisk Kia Soul blir helt ny

Ny generasjon - dobbel rekkevidde

Tredje generasjon av den spesielle elbilen med sitt lett gjenkjennelige, kasse-aktige utseende, ble introdusert rett før jul og kommer nå som elbil til Norge.

SIN EGEN STIL: Kia e-Soul ligner ingen annen bil. Den har over lang tid ligget høyt opp på listen over de mest registrerte elbilene i Norge. Tredje generasjon Soul er helt ny og har vokst i størrelse, men har bevart hovedtrekkene fra forgjengerne. Foto: Kia
SIN EGEN STIL: Kia e-Soul ligner ingen annen bil. Den har over lang tid ligget høyt opp på listen over de mest registrerte elbilene i Norge. Tredje generasjon Soul er helt ny og har vokst i størrelse, men har bevart hovedtrekkene fra forgjengerne. Foto: Kia Vis mer

Nye Soul ble vist på bilutstillingen i Los Angeles for få måneder siden. Vi kunne i den anledning bringe noe forhåndsinformasjon om en ny elektrisk versjon. Nå er den klar for det europeiske og norske markedet, og om få dager åpnes det for bestilling av nykommeren.

Den har denne gangen fått navnet e-Soul, en benevnelse som står i stil med e-Niro, den andre elbilen Kia har i sitt sortiment og som har vært på markedet kort tid.

Dobbel kapasitet

I likhet med e-Niro får nye e-Soul en batteripakke som er adskillig større enn den som sitter i den utgående Soul Electric.

Dette er 3. generasjon Soul. Den første, fra 2008, kom aldri til Norge, men den andre, introdusert i 2014, har gjort suksess som elbil - med den særegenheten at det er registrert flere bruktimporterte enn direkteimporterte biler. Mye av parallellimporten (av i praksis nye biler), har importøren selv stått for, for å få dekket etterspørselen fra kunder.

Og her er altså etterfølgeren. Den kommer med to batteripakker, 64 kWt og 39,2 kWt. De nye batteriene har 25 prosent bedre energieffektivitet enn utgående modell.

RAMME ALVOR: Det blir lett å kjenne igjen e-Soul også bakfra med sin lysramme i LED som omkranser øvre del av hekken. Foto: Kia
RAMME ALVOR: Det blir lett å kjenne igjen e-Soul også bakfra med sin lysramme i LED som omkranser øvre del av hekken. Foto: Kia Vis mer

- 45 mil rekkevidde

Med det største batteriet hevder Kia at nye e-Soul skal klare inntil 452 kilometer på en lading, målt etter WLTP-standarden. Ladesystemet er av den stadig mer utbredte typen CCS, og bilen skal kunne lades fra 20 til 80 prosent på 42 minutter på en 100 kW DC hurtiglader.

Den kraftigste elmotoren i e-Soul tilbyr 204 hestekrefter og et dreiemoment på 395 newtonmeter fra første omdreining. Det er en økning på 39 prosent fra utgående modell. 0-100 gjøres unna på 7,6 sekunder.

Forventet gjennomsnittlig forbruk er 157 wattimer per kilometer (15,7 kWt/100 km) på landeveiskjøring og wattimer per kilometer for bykjøring.

VOKSER: Nye e-Soul er 5,5 centimeter lengre enn bilen den erstatter. Det skal gi en total lengde på så å si 420 centimeter. Foto: Kia
VOKSER: Nye e-Soul er 5,5 centimeter lengre enn bilen den erstatter. Det skal gi en total lengde på så å si 420 centimeter. Foto: Kia Vis mer

Mer energi per kilo

Den minste batteripakken kombineres med en motor på 136 hestekrefter og det samme dreiemomentet på 395 Nm. Rekkevidden oppgis her til inntil 277 kilometer. Kias nye generasjon lithiumion-polymer-batterier skal ha 25 prosent høyere energieffektivitet enn forrige generasjon med en energitetthet på 250 Wattimer per kilo.

- Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med tøff design og god rekkevidde. Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert høsten 2014, og det er stor interesse for nye e-Soul, sier Irene Solstad, Administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen AS.

- Nye e-Soul vises på bilmessen i Genève 5. Mars. Dagen før, mandag 4. Mars, åpner vi for reservasjon av bilen her i Norge. Vi vil få de første bilene i butikk i løpet av april

Nykommeren er 5,5 centimeter lengre enn forrige modell, og eksteriøret er helt nytt, selv om den særegne designen fra tidligere generasjoner er bevart, den Kia kaller «urban crossover-design». Mest slående blant endringene er nye LED hovedlys, og nye LED tåkelys erstatter de rundere lampene som var der tidligere. Ladeporten er plassert bak en luke i fronten på bilen.

FEM ÅR NYERE: Smale LED-hovedlys og ny generasjon tåkelys. Ladeporten på venstre side. Foto: Kia
FEM ÅR NYERE: Smale LED-hovedlys og ny generasjon tåkelys. Ladeporten på venstre side. Foto: Kia Vis mer

Bakfra er e-Soul lett gjenkjennelig med lysrammen i LED som dominerer hekken. Panelet på bakluken er innrammet av sort lakk, og har fått en rundere form.

Kia hevder at nye e-Soul har stor innvendig plass og god lastekapasitet. Bagasjerommet rommer 315 liter med baksetene i bruk og 1.339 liter når de felles ned, målt etter VDA-normen.

Nye e-Soul fås i syv forskjellige farger og syv to-tonekombinasjoner. Den leveres standard med oppvarmede seter foran og varme i rattet. Annet tilgjengelig utstyr er ventilerte seter, trådløs lader for telefon, premium Harman Kardon lydanlegg og head-up display som viser relevant kjøreinformasjon.

Energisparende teknologi

For å maksimere rekkevidden er nye e-Soul utstyrt med det produsenten kaller smart energibesparende teknologi. Blant annet Kias utvilsomt effektive varmepumpe, og ventilasjon som kan stilles inn kun på sjåfør og skrus av i resten av bilen.

Med hendler på rattet kan man velge mellom 5 ulike nivåer av regenerering. Det kan bremses til full stopp og genereres strøm for senere bruk. Nye e-Soul har også flere ulike kjøremodi så man kan tilpasse kjørestil etter forholdene; Eco, Eco+, Normal og Sport.

Tekniske data

Versjon: 39,2 kWt 64 kWt
Maks. ytelse136 hk204 hk
Moment v. o/min:395 Nm/0-2400395 Nm/0-3600
Batteri - type:Litiumion-polymerLitiumion-polymer
Batteri - spenning:327 V356 V
Batteri - kapasitet:39,2 kWt64 kWt
Batteri - vekt:317 kg457 kg
Ombordlader:7,2 kW7,2 kW
Egenvekt:1593 kg1682 kg
0-100 km/t:9,7 sek.7,6 sek.
Toppfart:156 km/t167 km/t
Forbruk:14,5 kWt/100 km15,7 kWt/100 km
L/B/H:419,5/180/160,5 cm419,5/180/160,5 cm
Akselavstand:260 cm260 cm
Bakkeklaring:15,3 cm15,3 cm
Dekk, standard:215/55-17215/55-17
Bagasjerom:315/1339 l315/1339 l

Elektroniske hjelpere

Nye e-Soul leveres selvsagt med det man kan forvente i 2019 av sikkerhets- og kjøreassistansesystemer, som automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, filskiftholder, tretthetsvarsel til fører og blindsonevarsel med varsling for kryssende trafikk bak ved rygging.

Den er også utstyrt med såkalt Lane Follow Assist (LFA), som er autonom kjøring på nivå 2 og blir stadig vanligere på nye biler. Det innebærer at det opprettholdes sikker avstand til bilen foran ved hjelp av radar og kamera. Systemet er virksomt fra 0 til 130 km/t. og registrerer vegmerking og biler foran, og følger opp akselerasjon, bremsing og styring slik at bilen holder seg i sin kjørebane.

Annet tilgjengelig utstyr inkluderer Smart Cruise Control (Adaptiv fartsholder) med stop & go, parkeringssensor og ryggekamera med parkeringsassistanse.

Nye e-Soul produseres på Kias fabrikk i Gwangju, Korea. I Norge lanseres e-Soul i 2. kvartal, og de første bilene kommer i butikk i løpet av april. Priser vi komme nærmere lansering.

Som alle Kias modeller leveres e-Soul med Kias 7 år / 150.000 kilometer garanti.