Test: Subaru Forester e-Boxer

Ny Forester - bare som hybrid

Subaru satser alt på et kort. Skal du ha nye Forester, er det eneste valget hybrid. Og du kan bare glemme ladeledning.

Test: Subaru Forrester e-Boxer Ny Forester - bare som hybrid Subaru satser alt på et kort. Skal du ha nye Forester, er det eneste valget hybrid. Og du kan bare glemme ladeledning. Husk å følg oss på instagram - dinsidemotor_autofil - lik gjerne videoen, følg motorkanalen her på YouTube og del! Vis mer Vis mer

Lille, uavhengige Subaru har akkurat dratt duken av XV og Forester e-Boxer i Genève. Vi fikk, som de eneste i Norge, en snikkjøring av bilene på terrengbane i Wien noen uker før messa.

Subaru er små i Norge og du får kun velge mellom SUV-ene Forester, Outback og XV, men de feirer en årlig produksjon på over 1 million biler for første gang i år.

De kan slå seg på brystet med å ha produsert 19 millioner boxere og 18 millioner biler med firehjulsdrift. Her konsentrerer vi oss om den helt nye Forester.

FORTSATT SUBARU: Den har en tung og litt gammeldags look selv om den ser fresh ut i forhold til den gamle. Foto: Rune M. Nesheim
FORTSATT SUBARU: Den har en tung og litt gammeldags look selv om den ser fresh ut i forhold til den gamle. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selv om absolutt hver eneste linje er ny, er man aldri i tvil om at det er en Forester. Fronten er til forveksling lik men hekken har fått liggende baklykter og den elektriske bakluka går mye raskere opp og ned. Bilen er 3 centimeter lengre, 2 centimeter bredere og en halv centimeter lavere.

Interiøret har fått et velkomment løft med en 8-tommers multimediaskjerm, nå med fysiske hurtigknapper. Midtkonsollen ser også langt bedre ut og har fått et kommandohjul for terrengkjørings-knappen, som sikkert aldri blir brukt. Ellers er det fortsatt analoge målere og den samme kjørecomputeren mellom målerne.

Subarus lille ekstraskjerm på toppen av dashbordet er fortsatt på plass og inneholder nå også hybrid-visning, men bakseteplassen er svært stor og man sitter bra foran også.

Hybridsystemet

Boxermotoren er viktig for Subaru. Det sier en del at de har laget dekalet e-BOXER for å markere hybridsystemet. Her står altså ikke ordet hybrid nevnt med ett ord, men det gjenspeiler forsåvidt sannheten også.

Systemet er helt egenutviklet og ulikt alt vi har sett hittil. Det består av en toliters boxer på 145 hester som visstnok skal være 80 prosent ny. Mye av innsatsen ligger i å få ned mekanisk friksjon, eksos og innsug.

De har også fjernet startmotor og dynamo og erstattet disse med en reimdrevet kombinert startmotor og dynamo med eget batteri. Du finner altså et forbruks- og startbatteri i motorrommet. Motoren er koblet til en nyutviklet trinnløs girkasse med sju programmerte trinn og en elektrisk motor på 16,7 hestekrefter og 65 newtonmeter bakerst i girkassen.

RASK: Kundene klaget på hastigheten på den elektriske luka. Nå går den kjappere. Foreløpig har vi svært få tekniske data på Forester, blant annet på bagasjerommets størrelse. Foto: Subaru
RASK: Kundene klaget på hastigheten på den elektriske luka. Nå går den kjappere. Foreløpig har vi svært få tekniske data på Forester, blant annet på bagasjerommets størrelse. Foto: Subaru Vis mer

Den henter og leverer strøm til et litiumion-batteri som er plassert over bakakselen. Elmotoren kobles inn og ut med egen clutch etter behov. Hybridløsningen gjør bilen 50 kilo tyngre i front og 60 kilo tyngre over bakhjula, noe som faktisk gir den bittelitt bedre vektfordeling, selv om nærmere 60 prosent fortsatt er på forhjulene.

HØRER PÅ KUNDENE: Nå kan du også låse hele bilen når du lukker bakluka.
HØRER PÅ KUNDENE: Nå kan du også låse hele bilen når du lukker bakluka. Vis mer

Hovedargument for å velge bort ladbar hybrid er bagasjeromsplass, som er den samme som før i denne bilen - og tilhengervekten. Den er 1.870 kilo for Forester.

NESTEN NULL: Det er ikke rare plassen igjen under gulvmatta i bagasjerommet. Foto: Subaru
NESTEN NULL: Det er ikke rare plassen igjen under gulvmatta i bagasjerommet. Foto: Subaru Vis mer

Drivstoffbesparelsen skal visstnok være 11 prosent. Besparingene skjer ved igangsetting, assistanse opp bakker, avslått motor med regenerering i nedoverbakker, og noe elektrisk kjøring på sletter og inn mot kryss etc.

En av testsjåførene klarte å kjøre 1,8 km på ren strøm fra fulladet batteri, men da skal du være veldig god og det er strengt tatt ikke meningen. Ifølge Subaru gir den nye løsningen bedre kraft fra start enn den utgående 2,5 literen.

Det finnes ingen knapper for elektrisk kjøring, men et par kjøreprogram er det. X-Mode er terrengmoduset. Da optimaliseres elektrisk hjelp fra stillestående. Det skal senke turtallet et par hundre omdreininger over kneiker og lignende. Her kan du velge å kjøre med antispinn på eller av.

8 TOMMER: Subaru følger trenden med stor skjerm og overflater i støvfientlige overflater i pianolakk-finish. Foto: Subaru
8 TOMMER: Subaru følger trenden med stor skjerm og overflater i støvfientlige overflater i pianolakk-finish. Foto: Subaru Vis mer

Avslått passer den typisk til kjøring i sand, da man ikke kommer seg frem dersom man ikke spinner. I tillegg har man kjøreprogrammene Sport og intelligent Drive, uten at vi følte oss nevneverdig sporty eller smarte.

Man merker at det er lenge siden Subaru deltok i rally. Samlet effekt rundt 160 hestekrefter og drøyt 200 newtonmeter fra en motor uten turbo, fordelt på firehjulstrekk og trinnløs girkasse gir totalt fravær av raske akselerasjoner og sporty følelse. Den føles likevel helt grei i vanlig kjøring.

Men man må være forberedt på turtallsbonanza under akselerasjoner. Maksimalt dreiemoment hentes ut på 4000 omdreininger.

Tar terreng på alvor

En av grunnpilarene til Subaru er terrengegenskapene. Derfor sendes vi ut på en ganske så drøy terrengløype. Forester har bakkeklaring på 22 centimeter og firehjulstrekksystem som baserer seg på bruk av antispinnsystem fremfor sperrer.

BRA I SKAUEN: Bakkeklaringen på 22 cm og evnen til å ta seg fram er viktige verdier for Subaru og en viktig grunn til at mange velger Subaru. Foto: Subaru
BRA I SKAUEN: Bakkeklaringen på 22 cm og evnen til å ta seg fram er viktige verdier for Subaru og en viktig grunn til at mange velger Subaru. Foto: Subaru Vis mer

I de fleste tilfeller vil det fungere perfekt. Vi testet systemet med opptil 25 graders sideveis helling, bratte oppover- og nedoverbakker med hullete underlag, og da fungerte både bakkeasistenter og fremdrift bra.

I partiet der to hjul ikke har grep, merker man veldig tydelig at man trenger inngrep av brems på de fritthengende hjulene for å få drift på hjulene som står i bakken. Der kunne systemene ha grepet inn tidligere.

Vi har testet Porsche Cayenne i lignende løyper og den er lynrask til å gripe inn.

Sikkerhet

Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystem - EyeSight - som inneholder kjente funksjoner som pre-kollisjonsbremsing, pre-kollisjon gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i f.eks en vegg dersom du har satt bilen i feil gir, adaptiv fartsholder, start-varsling (som sier fra når foranliggende bil i køen kjører videre), filskiftvarsler og vinglevarsler.

Subaru hevder deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i Forester og utgjør nå en viktig del av deres såkalte DNA («arvestoff»), som består av boxermotor, firehjulsdrift og sikkerhet.

LIK, MEN NY: Det er gjort strukturendringer som gjør Subarus "globale" plattform mye sterkere enn tidligere. En av de større endringene er ny fasong på rammen under bilen, som fordeler kollisjonskrefter på en bedre måte. Foto: Rune M. Nesheim
LIK, MEN NY: Det er gjort strukturendringer som gjør Subarus "globale" plattform mye sterkere enn tidligere. En av de større endringene er ny fasong på rammen under bilen, som fordeler kollisjonskrefter på en bedre måte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Systemet er ytterligere forbedret på nødbremsing, noe vi testet selv også.

Nå er også nødbremsefunksjon for trafikk fra siden i revers også inkludert. Men ikke for hindringer ved vanlig rygging. Da må du bremse selv. Det burde ikke være noe problem, for nå har ryggekameraet fått lokk og holder seg rent.

Karosseriet er også vesentlig stivere enn utgående modell, takket være en annen konstruksjon i ramma og bruk av bedre stålkvaliteter.

Ansiktsgjennkjenning

Subaru har også innført ansiktsgjenkjenning. Den skanner øyne og hode og dersom du ser en annen vei, eller har øyefokus andre steder enn på veien, varsler den deg etter tre sekunder.

Den kjenner deg også igjen, slik at personlige parametere som personlig bensinforbruk, seteinnstilling , temperatur og speilinnstillinger stilles inn til deg.

Vet lite om bilen ennå

I skrivende stund vet vi ikke prisen, men vi tror den vil få hard konkurranse i sin størrelse. Toyota har akkurat lansert sin nye selvladende hybrid. Den har bedre «touch and feel» og byr opp til dans med 222 hester til en startpris på 460.000 med firehjulsdrift.

Samtidig er den ladbare storselgeren Outlander er fortsatt hard å slå når den gir mulighet for helelektrisk kjøring og 224 hester til en startpris på 429.000. Honda CR-V er vel bilen som kommer nærmest opp til Forester.

Den har en toliter og total motorytelse på 184 hk og 315 newtonmeter, litt mindre bagasjerom og enda lavere tilhengervekt. Startpris med firehjulstrekk er 479.000 kroner, men da har man stort sett alt utstyr også.

Testresultat

Subaru Forester e-Boxer

Terningkast 4
Fortsatt en tøffing, men med små muskler.

Endelig med hybridløsning.

Manler lademuligheter. Foreløpig vet vi lite om pris.

Subaru Forester e-Boxer

Motor:4 syl boxer, 16V, bensin
Slagvolum:1 995 ccm
Effekt - o/min :150 hk / 5600-6000
Dreiemoment - o/min:194 Nm / 4000
Elmotor:16,7 hk /65 Nm
0-100 km/t:Ikke tilgjengelig
Toppfart:Ikke tilgjengelig
Forbruk:Ikke tilgjengelig
CO2-utslipp:Ikke tilgjengelig
Tankvolum:Ikke tilgjengelig
L/B/H:462/181/173 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:Ikke tilgjengelig
Bagasjerom:Ikke tilgjengelig
Egenvekt:Ikke tilgjengelig
Hengervekt:Ikke tilgjengelig
Pris fra kr.:Ikke tilgjengelig