Ny Ford Fiesta

Trass nylig oppgradering er det ikke til å nekte for at dagens Ford Fiesta begynner å se gammel ut. Men i andre halvår neste år kommer den nye Fiesta til Norge.

Ny Ford Fiesta
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For Ford sitt vedkommende er utvilsomt Fiesta det viktigste som skjer under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september. Der skal nemlig bilen presenteres for offentligheten for første gang.

Alene om å lansere en småbil er Ford likevel ikke. Både Volkswagen, med Polo, og Citroën med C3 skal vises i den tyske finanshovedstaden.

Større enn forgjengeren

Trass i flere nyheter fra konkurrentene, er Ford sikker i sin sak. Fiesta skal bli den mest rommelige i sin klasse – og det er baksetepassasjerene det først og fremst kommer til gode. Fiesta får nemlig store bakdører og god plass i baksetet. Og at Fiesta har vokst er det ikke noen tvil om. Sammenliknet med dagens generasjon har Fiesta blitt lengre, bredere og høyere. Samtidig har akselavstanden økt.

Også plassen i bagasjerommet har økt. På dagens modell slukte bagasjerommet 250 liter, mens det har kapasitet på 284 liter i den nye utgaven av Fiesta.

Fire kollisjonsputer

Ny Ford Fiesta

På sikkerhetssiden har Ford utstyrt Fiesta med fire kollisjonsputer, to foran og to på siden av forsetene. I tillegg kan Ford levere en sidekollisjonsgardin. Selvsagt har Ford også utstyrt nye Fiesta med ABS-bremser, pyrotekniske beltestrammere og tre-punkts belter på alle fem sitteplasser.

Fire motorer

Under Fiesta-panseret finner man tre ulike bensinmotorer og en dieselmotor med common-rail. Alle motorene er nyutviklede. Dieselmotoren utvikler 68 hestekrefter fra et slagvolum på 1,4 liter. Dreiemomentet er 160 newtonmeter, som oppnås ved 1.750 omdreininger i minuttet.

Bensinmotorene i Fiesta kan ikke skryte av like mye dreiemoment som dieselmotoren, men de har mer effekt. Minste bensinmotor er en 8-ventilert 1,3 liter med 68 hester og 108 hester. Mer moderne er da de 16 ventilerte bensinmotorene. Minst av de er en 1,4-liter med 80 hestekrefter og 127 Nm i dreiemoment, mens 1,6-literen med 100 hester og 143 Nm runder av motorutvalget i Fiesta.

Tre utstyrsnivåer

Ny Ford Fiesta

Til Norge kommer Ford Fiesta i andre halvår 2002 og da kun i fem-dørs utgave. Som på andre Ford-modeller leveres også Fiesta i utstyrsnivåene Ambiente, Trend og Ghia. Prisene på nye Fiesta er ennå ikke klare.

  • Her finner du flere nyheter om Ford

  • Her finner du våre tester av Ford