Ny fleksibil fra Mercedes-Benz

BERLIN (DinSide Motor): Mercedes-Benz Vaneo skal konkurrere i en stadig tettere jungel av fleksibiler - samtidig som den ikke skal kannibalisere A-klassen. Det kan bli tøft, praktiske løsninger til tross.

Ny fleksibil fra Mercedes-Benz
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Markedet for fleksibiler ser ut til å eksplodere, skal vi tro eksperter fra Mercedes-Benz. Fra 250.000 solgte enheter i 1998, regner nemlig Mercedes-Benz med at andelen skal stige til omlag 900.000 enheter i 2004. Vaneo er bilen som skal gi Mercedes-Benz en bit av den voksende kaken.

Skreddersøm

Mercedes-Benz Vaneo er for en stor del tuftet på kjent og kjær teknologi fra A-klasse. Motorene og drivverket er det samme, likeså mange elementer i Vaneos innvendige design. Men på et punkt skiller Vaneo seg fra A-klasse; plass. Ifølge kilder ved Mercedes-Benz byr Vaneo på opptil 30 prosent mer plass enn den lange utgaven av A-klasse.

Ny fleksibil fra Mercedes-Benz

I tillegg har Vaneo spesielle "pakker", slik at du kan skreddersy bilen etter ditt behov. I pakken "SNOW" inngår det for eksempel uttrekkbart bagasjeromsgulv som tåler en belastning på 120 kilo, takreling, termoskanne og 12-volts strømuttak i bagasjerommet.

"Surf" byr på det samme som "Snow", men med en kjølebag, mens "Bike" har festanordninger for to sykler og sykkelverktøy. "Carry" har, som "Snow", uttrekkbart bagasjeromsgulv, en egen beskyttelse av lasterommet som du slår opp slik at den dekker både gulv, vegger og tak samt et passasjersete det er mulig å ta ut.

At pakken "Dog" da inneholder utstyr for å frakte menneskets beste venn, burde ikke komme som noen overraskelse. Som på alle biler fra Mercedes-Benz har også Vaneo tre utstyrsnivåer. Trend" er basisversjonen, "Ambiente" er luksusutgaven, mens "Family" har integrerte barneseter og ekstra robust stoff for småbarnsfamiliene.

Liten utenpå - stor inni

Under utviklingen av Vaneo har Mercedes-Benz lagt vekt på at bilen ikke skal være for stor, samtidig som bilens innvendige plass skulle utnyttes best mulig. Uten å ha sammenliknet for mye med konkurrentene, må vi vel si at Mercedes-Benz har lyktes på akkurat det området.

Vaneo er nemlig ikke lengre enn 4,2 meter lang, 1,7 meter bred og 1,8 meter høy. Likevel rommer bilen inntil 7 personer. Maksimalt bagasjeromsvolum - dersom du tar ut setene - på 3.000 liter. Med setene montert svelger Vaneo 715 liter bagasje. Lengden av bagasjerommet kan du variere fra 30 centimeter til 1,8 meter alt etter hvilken seteløsning du velger.

Prisen Vaneos verste fiende

Ny fleksibil fra Mercedes-Benz

Praktiske løsninger, og plass til tross, i valg av bil spiller prisen en stadig viktigere rolle, og med priser for Vaneo 1,6 som Mercedes-Benz importør Bertel O. Steen hårfint har greid å presse under 300.000 kroner, kan det bli tøft for Mercedes sitt romskip. Enkelte konkurrenter gir grunn til svetteperler på Mercedes-importørens panne. For eksempel koster en Opel Zafira 1,6 Comfort 242.500 kroner, mens Citroën Picasso 1,6 koster 219.500 kroner. Nissan Almera Tino blir levert med 1,8 liters motor som minste alternativ, men fortsatt er prisen såpass lav som 259.900 kroner.

Mercedes-Benz starter salget av Vaneo i mars 2002 her hjemme.

  • Her leser du flere nyheter om Mercedes-Benz
  • Les DinSides tester av Mercedes-Benz