Mercedes T-klasse

Ny, elektrisk familiebil fra Mercedes

Tar opp kampen mot ID Buzz.

BARE SKISSER FORELØPIG: Du må vente i to år dersom du ønsker nye Mercedes T-klasse. Illustrasjon: Mercedes-Benz
BARE SKISSER FORELØPIG: Du må vente i to år dersom du ønsker nye Mercedes T-klasse. Illustrasjon: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert

Det er ikke ofte vi ser nyheter om flerbruksbiler - MPV - om dagen. MPV var stort for noen år siden, men er i all hovedsak erstattet av litt røffere modeller med SUV-design.

De aller fleste produsenter har kastet konseptet med praktiske familiebiler med smarte seteløsninger og enorm plass i en kasseformet bil på båten.

Ny bokstavkombinasjon

Men Mercedes varsler at de vil utvide sitt alfabet, i sin ganske innfløkte modelloversikt, med enda en bokstav. Den nye MPV-en blir hetende T-Klasse og det mest interessante for oss er at den også kommer som elbil.

T-klassen skal bygges med «både familier og mennesker med aktiv livsstil i tankene» skriver Mercedes. Den blir et mindre alternativ til V-klasse som fortsatt heter Vito som varebil. T-klassen vil trolig fortsatt hete Citan som varebil.

Skyvedører

T-klassen er et samarbeid med Renault, Nissan og Mitsubishi og Mercedes, og skal vi tro skissene som er sendt ut, blir bilen trolig basert på, og vil ligne kraftig på den elektriske Renault Kangoo Z.E Consept som ble vist i 2019. For eksempel kan man se den samme knekken bakerst på sideruten.

NEPPE LANGT FRA SANNHETEN: Konseptet Kangoo Z.E. har likhetstrekk med skissene fra Mercedes. Renault er én av samarbeidspartnerne til Mercedes i T-prosjektet. Illustrasjon: Renault
NEPPE LANGT FRA SANNHETEN: Konseptet Kangoo Z.E. har likhetstrekk med skissene fra Mercedes. Renault er én av samarbeidspartnerne til Mercedes i T-prosjektet. Illustrasjon: Renault Vis mer

Linjene er langt mykere og lekrere enn på dagens Kangoo og kan lett «brandes om» til de forskjellige bilmerkene.

Bilen vil trolig få elektriske skyvedører på begge sider som standard, og komme i minst to lengder og dermed 7 seter eller stor plass, slik forrige generasjon Renault Kangoo og tvillingmodellen Mercedes Citan.

VAREBILUTGAVE: Personbilen får helt sikkert ikke 40/20 delt bakluke men topphenglset hel bakluke og den får skyvedører. Illustrasjon Renault.
VAREBILUTGAVE: Personbilen får helt sikkert ikke 40/20 delt bakluke men topphenglset hel bakluke og den får skyvedører. Illustrasjon Renault. Vis mer

Mercedes hevder dette blir den første luksus-modellen i dette segmentet. Vi vet ikke noe om dimensjoner ennå, men det spørs om BMW er enige i utsagnet. De har som kjent hatt 2-serie Active Tourer og Grand Tourer i dette segmentet noen år allerede.

Elektrisk

Hvis ting gjøres riktig, kan den derimot bli en direkte konkurrent til den kommende helelektriske livsstils-MPVen VW ID. Buzz, som har skikkelig med retrovibber fra første generasjon folkevognbuss. Den har også skyvedører, men ikke panser, slik denne har.

Den blir også et motsvar til varebiltrippelen fra PSA med Citroën Berlingo, Opel Combo Life og Peugeot Rifter (Partner som varebil), som alle kommer i elektrisk versjon.

Det opplyses ikke noe om rekkevidde, hverken fra Renault eller Mercedes ennå, men den blir trolig svært forbedret fra dagens Renault Kangoo Z.E. som har en rekkevidde på 23 mil.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer