C-Zero blir blant de første elbilene på det norske markedet med plass til fire, pluss litt bagasje Foto: Citroën
C-Zero blir blant de første elbilene på det norske markedet med plass til fire, pluss litt bagasje Foto: CitroënVis mer

Ny elbil til 240.000

Citroën kommer med elbilen C-Zero i løpet av første kvartal neste år. Nå er den priset til 240.000 kroner.

Neste år kommer det til å være minst tre nye elbiler på det norske markedet. En av disse blir Citroën C-Zero som den norske importøren nå altså har gått ut med den foreløpige introduksjonsprisen på. Citroën C-Zero har sine trillingbrødre i Mitusbishi i-Miev og Peugeot iOn.

Les test av Mitsubishi i-Miev her.

C-Zero har i likhet med de andre bilene en elmotor på 64 hestekrefter og 180 newtonmeter. Det skal holde til å klare 0-100 kilometer i timen på 15 sekunder. Toppfarten ligger på 130 kilometer i timen. C-Zero har for øvrig bakhjulsdrift.

Opptil 150 kilometer

Mer interessant er nok de spesifikke elbilegenskapene. C-Zero skal klare mellom 130 og 150 kilometer på en lading, med blandet kjøring. Ladetiden med vanlig 230 V-kontakt vil være om lag 6 timer. Med en spesiell hurtiglader på en ladestasjon, vil du kunne oppnå 80 prosent kapasitet på cirka 30 minutter.

Det er med andre ingen revolusjon når det gjelder de typiske elbil-ulempene vi ser her, men for mange holder denne bilen på de aller fleste kjøreturer de tilbakelegger.

For fire

Ny elbil til 240.000


Det som imidlertid er spennende med denne bilen i forhold til det vi tradisjonelt forbinder med elbiler, er at den har plass til fire pluss litt bagasje. Den totale lengden ligger på 348 centimeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg har C-Zero en skikkelig utstyrsliste som inkluderer ting som 6 kollisjonsputer, ESP, tåkelys, høydejusterbart førersete, klimaanlegg, Isofix-fester bak, elvinduer og elspeil, stereo og 15-tommers aluminiumsfelger.

Neste år

Leveringen starter altså i løpet av de første månedene neste år. Citroën tar forbehold om at endringer i prisen kan forekomme frem til da. Vi regner med at det i så fall kun vil dreie seg om mindre justeringer.