Audi e-tron S og Audi e-tron S Sportback

Ny e-tron fra Audi

Audi e-tron er Norges mest solgte bil i 2020. Nå kommer den i to nye heftigere versjoner.

NY MODELL: Audi e-tron utvider fra fire til seks versjoner, nå som 60 S og 60 S Sportback (bildet) blir tilgjengelig for å bestilles fra sensommeren. Foto: Audi
NY MODELL: Audi e-tron utvider fra fire til seks versjoner, nå som 60 S og 60 S Sportback (bildet) blir tilgjengelig for å bestilles fra sensommeren. Foto: Audi Vis mer

Audi e-tron er Norges suverent mest registrerte nybil dette året. Med 5.618 registreringer ligger den elektriske SUV-en 1.797 biler foran traveren Volkswagen Golf (3.821 registrerte). Det er etter at halve 2020 er lagt tilbake, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Dette har Audi oppnådd med batteriversjonene e-tron 50 og e-tron 55, samt to like versjon med annen bakdel (standard SUV og Sportback). For å gjøre utvalget enda større kommer nå elbilen i enda to versjoner, nemlig e-tron 60 S og e-tron 60 S Sportback.

Dette er de sporty versjonene, med enda mer motorkraft og enda mer standardustyr. Det sørger også for at startprisen er mye høyere for disse:

  • Audi e-tron 60 S SUV: Fra 842.000,-
  • Audi e-tron 60 S Sportback: Fra 864.000,-

Rimeligste e-tron (50) koster til sammenligning fra 588.380 kroner - én kvartmillion (253.620,-) kroner mindre. Rimeligste 55-versjon koster fra 692.480 kroner - altså 150.000 kroner mindre.

Mest solgte biler 2020

Modell 2020
Audi e-tron5.618
VW Golf3.821
Hyundai Kona2.501

Tabellen viser de tre mest solgte bilmodellene i Norge, i perioden januar-juni 2020. Kilde: OFV

Mer kraft, men ...

Som tallene bak modellnavnet tilsier er det mer kraft i Audi e-tron 60 S. Ifølge Audi er det hele tre elektromotorer, med tilsammen opptil 503 hk (370 kW) og 973 Nm maks dreiemoment, som står for det.

To av motorene drar bakhjulene, mens én motor tar seg av forakselen. Det skal gjøre Audi e-tron 60 S til verdens første serieproduserte bil med tre elektriske motorer, ifølge Audi selv.

Faktisk er den kraftigste motoren fra standard e-tron (50 og 55) flyttet til forakselen, mens den fremre motoren er flyttet bak hvor den utgjør tospann med en identisk motpart. Mer om hva dette har å si i praksis lenger ned i saken.

NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi
NY E-TRON: Versjonene Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback (lavere bakparti) kommer i løpet av 2020, men kan bestilles fra sensommeren av. Foto: Audi

For importøren lover også mer sportslige kjøreegenskaper. Standard-sprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, mens toppfarten - som du ikke får testet på norske veier - er på 210 km/t.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S. Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere, sier Audi Norge-direktør Elin Sinvervo hos importør Harald A. Møller i en pressemelding.

- Dette er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra.

... kortere rekkevidde

Til nå ser tallene ganske sexy ut, inkludert høyvoltbatteriet som har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto). Ulempen er imidlertid at dette likevel ikke gir lengre rekkevidde enn opptil 350 km, ifølge de offisielle WLTP-målingene. Det er bedre enn Audi e-tron 50 (303 km), men langt svakere enn e-tron 55 (431 km).

Ellers er bilen gjenkjennelig fra dem vi allerede har sett tusenvis av på veien - inkludert med den heltrukne lyslista over hekken - bare fem centimeter bredere. Dessuten har S-modellene markante konturer i front- og hekkstøtfanger, med diffusor som løper hele bilens bredde.

Støtfangeren flankeres av det Audi kaller «Air Courtains», som skal forbedre aerodynamikken. Sammen med de kritiserte virtuelle sidespeilene (tilvalg) og luftinntakene til bremsene mener Audi at luftmotstanden minskes betraktelig - og følgelig gir bedre rekkevidde.

Skjermene er 23 millimeter bredere på hver side, som gir en vesentlig visuell forskjell på eksteriøret. Sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffusoren, setter tonen. Om ønskelig, kan bilen leveres med eksteriørdetaljer i kontrastfarge eller i sort.

Én motor til hvert bakhjul

I ordinær drift skal drivlinjen være optimert for effektivitet, drevet kun av de to bakre motorene. Den fremre er i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer fremdrift kreves. Denne innkoblingen skjer ifølge Audi i løpet av millisekunder og skal knapt være merkbart for føreren.

En ytterligere innovasjon som fremheves er den elektriske «torque vectoring»-effekten fra de to elektromotorene bak. De sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul, uten noen mekanisk differensial.

«40 år etter at Audi innførte quattro-teknologien for første gang, løftes nå firehjulsdriften til et helt nytt teknikknivå. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter», skriver importøren i en pressemelding.

En annen fordel med dette skal være veigrepet. For dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is, mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene. Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med. Praktisk.

Audi e-tron 60 S og Audi e-tron 60 S Sportback skal komme i salg i løpet av sensommeren i år. De første bilene kommer ifølge importøren på norske veier i løpet av året.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!