Ny dieselmotor i A6

Tdi, turbo diesel innsprøytning, markerte begynnelsen på diesel-revolusjonen. Nå er dens tid omme, Audi bytter ut Tdi motoren til fordel for pumpe-dyse i A6.

Hittil har Audi levert A6 med en Tdi-motor med 110 hestekrefter, og et dreiemoment på 235 Nm ved 1.900 omdreininger. Nå er tiden inne for å plassere denne motoren på museum.

For teknikkens utvikling går videre, og selv om det var Tdi-motorene som ledet utviklingen an – og delvis sørget for dieselrevolusjonen – begynner teknologien å bli gammel. Nå er det nemlig Common-rail og pumpe-dyse som gjelder.

115 Hk

Og pumpe-dyse har Volkswagen-konsernet erfaring med. I første rekke fra Volkswagen, men også Audi har begynt å lukte på teknologien. Første bil ut med pumpe-dyse var Audi A3 – og nå følger altså A6 etter.

Merkelig nok får A6 en mindre motor enn 130-hesteren vi finner i A3. Under panseret i A6 vil du nemlig finne en 1,9-liter med 115 hester og et dreiemoment på 285 Nm ved 1.900 omdreininger.

Lavere forbruk

Ytelsene med den nye motoren har også blitt bedre. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går nå unna på 11,6 sekunder, mot 12,3 sekunder for den gamle motoren. Toppfarten er oppgitt til 196 kilometer i timen.

Men det er ikke bare evnen til å øke hastighet som har blitt bedre, også forbruket er lavere. På EU sin standardmåling skal A6 med den nye motoren bruke 0,56 liter per mil. Det betyr at bensintankens 70 liter holder til 1.250 kilometer.

Ikke dyrere

Etter alt å dømme skal de første bilene komme til Norge før jul, og det til priser som ikke har økt. For sedanutgaven vil koste 378.300 kroner, det samme som dagens A6 med 110 hester. Ønsker du mer plass enn hva sedan-utgaven av A6 kan by på, er Avant til 398.200 kroner løsningen.