Viser snø og is-grep

Ny dekkmerking skal hindre at du kjøper feil

I dag mangler vinterdekk merking for egenskapene på snø og is. Nå kommer ny merking som skal sikre at dekkene du kjøper egner seg for kjøring på norsk vinterføre.

TO NYE SYMBOLER: To nye symboler, et «fjell» med snøkrystall og et «fjell» inne i en trekant, viser at dekket egner seg for kjøring på norske vinterveier. Foto: Nokia
TO NYE SYMBOLER: To nye symboler, et «fjell» med snøkrystall og et «fjell» inne i en trekant, viser at dekket egner seg for kjøring på norske vinterveier. Foto: Nokia Vis mer

Dagens merking av nye dekk viser bare hvor mye de støyer, hvor høy rullemotstanden er og hvor gode de er på våt vei. Den sier ingen ting om prestasjonene på snø og is.

BARE MINSTEKRAV: To symboler av fjell, viser at dekket er beregnet for snø og is.
BARE MINSTEKRAV: To symboler av fjell, viser at dekket er beregnet for snø og is. Vis mer

Med et økende nettsalg av dekk og stor bruktimport av biler fra land utenfor Norden, er dette i ferd med å bli et sikkerhetsproblem.

Flere kjøre rundt på mellom-europeiske vinterdekk, som ikke på noen måte er tilpasset tøffe, norske vinterforhold.

Mellom-europeiske vinterdekk har betydelig lengre bremsestrekning, dårligere sidegrep og tar seg dårligere fram både på snø og is enn nordiske vinterdekk.

Merkes for snø og is

Den nye merkingen, som trer i kraft fra neste år, vil ha to nye symboler i tillegg til merkingen for støy, rullemotstand og våtgrep: Et «fjell» med snøkrystall, som viser at det egner seg for kjøring på snø og et «fjell» inne i en trekant, som viser at det kan takle veier med is.

Kjetil Røssel er produktsjef i Nokian Norge. Han ønsker merkingen velkommen, men tror også at den kunne vært enda bedre enn det EU nå har kommet fram til.

KUNNE VÆRT BEDRE: – Det er bra med merking for snø og is, men den viser bare at dekket tilfredsstiller et minimumskrav til grep på snø og is, sier produktsjef Kjetil Røssel i Nokian Norge. Foto: Nokian
KUNNE VÆRT BEDRE: – Det er bra med merking for snø og is, men den viser bare at dekket tilfredsstiller et minimumskrav til grep på snø og is, sier produktsjef Kjetil Røssel i Nokian Norge. Foto: Nokian Vis mer

- I dag sier merkingen av vinterdekkene ingen ting om egenskapene på snø og is. Derfor ser vi positivt på at det kommer en merking som viser at dekkene du kjøper i hvert fall tilfredsstiller et minstekrav av egenskaper på vinterføre. Det kan forhindre at du kjøper et vinterdekk som er beregnet på mellom-europeiske forhold. Merkingen gjelder også dekk til lastebiler og kan gjøre det enklere å kontrollere at vogntog med dårlige vinterdekk ikke slipper inn i Norge, sier Røssel.

Ingen merking på piggdekk

Han mener imidlertid at merkingen kunne vært enda bedre:

- For det første gjelder merkingen bare piggfrie vinterdekk. Piggdekk får fortsatt ingen merking av noen egenskaper.

- For det andre blir det ingen gradering av dekkets egenskaper på snø og is, slik vi har når det gjelder rullemotstand, støy og våtgrep. Merkene viser bare at dekket tilfredsstiller et minstekrav på vinterføre. Det betyr at de som ønsker seg de aller beste dekkene, fortsatt må forholde seg til en seriøs dekktest og få gode råd fra en lokal forhandler. Siden merkeprosessen innebærer at dekkene må gjennom friksjonstester både på snø og is, burde det være enkelt å gjøre en gradering også for disse egenskapene, mener Røssel.

IKKE PIGGDEKK: Den nye merkingen gjelder ikke piggdekk. Foto: Rune Korsvoll
IKKE PIGGDEKK: Den nye merkingen gjelder ikke piggdekk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Viser feil støy

Allerede da dagens merke-ordning av dekk ble innført i 2012, mente flere at merkingen hadde svakheter i forhold til det man opplever på norske veier. Sintef i Trondheim gjennomførte støytester på en rekke dekk og fant at karakterene i den nye merkingen stemte dårlig med norsk virkelighet.

– Våre tester viser at de dekkene som har best resultat på støy i Mellom-Europa, ofte støyer mye mer når de kommer på piggslitt, grov, norsk asfalt, sa seniorforsker Truls Berge ved Sintef den gang.