Ny Coupe - svakere 318

BMW har pusset på 3-serie Coupé og revidert motorrekken. Det er kuttet ned fra fem til fire motorstørrelser; de fleste blir like kraftige, men 318 får lavere ytelser.

Coupéen får de samme motorene som sitter i nye 3-serie sedan, med unntak av den nye 316 som kommer til neste år. Den nye 3-serie Coupé blir lansert i Norge i april 1999.

Svakere 318


Den nye coupeen kommer som 318, 320, 323 og 328. Det kommer altså ikke som 316, som finnes i dag. Dette kan komme av at motoren i den nye 318 ytelsesmessig blir en mellomting av hva som finnes i 316 og 318 Coupé i dag. Den 316 som står på forhandlerlista i dag yter 102 hestekrefter, og 318 yter 140 hester. Den nye 318 vil få en firesylindret motor med 1895 ccm slagvolum, og en ytelse på 118 hestekrefter.

3-serie Coupé regnes også som den mest sportslige av 3-seriens ulike karosserifasonger, og en 316 Coupé med knappe 100 hk ville – slik sett – kanskje ikke nå opp til det sportslige formatet man helst forbinder en BMW Coupé med.

Ingen endring

Ellers vil de andre modellene - 320, 323 og 328 - ha samme slagvolum, sylindertall og samme ytelser som de har i dag. Dette betyr at alle disse fremdeles er seks-sylindrete. 320 har en 6-sylindret motor med et slagvolum på 1991 ccm, og 150 hestekrefter. Motoren i 323 er en 2,5-liter og yter 170 hk. I 328 sitter en 2,8-liter med 193 hestekrefter under panseret.

Ellers av forandringer er det lite å skue, men den skal ha fått noe større plass bak og større bagasjerom – i tillegg til det nye front- og hekkdesignet som den deler med nyutgaven av 3-serie sedan med typebetegnelsen E46.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.