Ny Cobra R: Den villeste Mustang hittil!

Ford sparte ikke på ordene når de nylig lanserte 2000-modellen av Ford Mustang Cobra R. Og vi skjønner det godt.

Her er Cobra R vist i sine rette omgivelser -- på et amerikansk racetrack. Vis mer


Cobra R har en 5,4-liters V8'er med 4 ventiler pr. sylinder, som utvikler 385 hk og 520 Nm. Hverken toppfart eller akselerasjonsevne er oppgitt i de offisielle tekniske data, men vi kan anta at det er formidabelt.

Fete dekk og motormusikk

Og vi har et godt sammenligningsgrunnlag: Mercedes E 55 AMG veier bare et par kilo mer enn Ford Mustang Cobra R. Men slagvolumet er det samme, effekten er den samme, og E 55 AMG kan skilte med 10 Nm mer.

Og E 55 AMG akselerer fra 0 - 100 km/t på 5,7 sekunder!

Det skulle ikke være noe i veien med Cobra R sitt veigrep heller. Den er oppgitt å tåle 1,0 G i sideveis akselrasjon før det slipper (det er riktignok 20 prosent dårligere enn en bil som BMW M5, men langt mer enn de fleste av oss kan utnytte). Og dekkene? 265/40ZR18 på 9,5-toms felg. Og det trengs, for vektdistribusjonen er 56,5 prosent foran og 43,5 prosent bak.

Første gang for alt

Forrige versjon av Cobra R hadde "bare" 320 hk, og da sier det seg selv at det har vært nødvendig med massive oppgraderinger. For første gang i historien sitter det for eksempel en 6-trinns manuell girkasse i Cobra R. Clutchen har en diameter på 11 tommer, og sluttutvekslingen er 3,55:1 mot 3,27:1 på forrige modell.

Så må vi ile til med en gang for å fortelle at denne bilen bare skal produseres i 300 eksemplarer, og at alle skal selges på det amerikanske marked gjennom særskilte forhandlere. Men det er lov å drømme -- The American Dream…