Ny Citroën Xsara like rundt hjørnet

Det har allerede gått tre år siden Citroën Xsara ble lansert, og dermed var det på tide med en oppgradering. Samtidig får Xsara en ny 1,6-liters motor.

I mai var de første utgavene av Citroën Xsara Picasso på plass i Norge. Flerbruksbilen Picasso har nok stått modell for nye Xsara, for likhetstrekkene er mange. Blant annet kjenner vi igjen grillen, luftinntakene under støtfangeren, de fremtredende Citroën-vinklene og profileringene i ytterkant av panseret.

Også de mandelformede lyktene minner om dem vi finner på Picasso. Men vent nå litt... Har vi ikke sett disse frontlyktene et annet sted også? Joda, for lyktene minner unektelig om dem som befinner på en liten krabat kalt Mercedes A-klasse. Klikk her, så vil du se at likheten er slående.

Mer lakk

Det som imidlertid skiller Xsara fra A-klasse, og fra fetteren Picasso for den sakens skyld, er profileringen midt på panseret.
I likhet med svært mange andre bilmodeller har nå også Xsara fått lakkert støtfanger. Det samme gjelder dørlistene, som også har fått noen strøk lakk i bilens farve.

Låsen på bakdøren er fjernet, til fordel for en mekanisme som er skjult under skiltet. På den eksisterende Xsara har de svakest motoriserte utgavene 14-tommers felger. Nå får Xsara 15-tommers hjul som standard. I tillegg får alle utgaver ventilerte skivebremser foran. Og med unntak av Xsara 1.4i, får alle versjoner skivebremser også bak. Blokkeringsfrie bremser er selvsagt standard.

Rattbetjent radio

Inni bilen har det skjedd relativt få endringer. Interiøret er stort sett uendret, med unntak av nye materialer og ny plassering av vindusåpnerne. Men fremtidige Xsara-eiere kan glede seg over at rattbetjening av radioen og CD-spilleren har blitt standardutstyr.

Sikkerheten ivaretas blant annet ved to front- og to sidekollisjonsputer. Xsara har også pyrotekniske beltestrammere og kraftbegrensere. Alle de tre baksetepassasjerene får nå hodestøtter og trepunktsbelter og Isofix-fester er også på plass.

Artig bakluke-løsning

Det kan virke som om kriminaliteten har tatt helt av i Frankrike. I hvert fall er Xsara utstyrt med en artig detalj. For når bilens hastighet overstiger fem kilometer i timen, låses bakluken automatisk. Men så snart man åpner en dør, låses bakluken automatisk opp igjen. Smart.

Xsara har også fått "følg meg hjem"-lys. Det vil si at frontlyktene forblir aktive noen sekunder etter at dørene er låst.

Ny 1,6-liter

Citroën har nå valgt å kutte ut tre motorer; 1.6i, 1.8i og 1.8i 16V. I stedet lanseres en ny 1,6-liters motor med fire ventiler per sylinder. Motoren yter 110 hestekrefter ved 5.750 o/min. Maksimalt dreiemoment er 147 Nm, som oppstår ved 4.000 o/min. Ifølge Citroën skal motoren være gjerrig nok til å klare seg med 0,55 l/mil ved landeveiskjøring.

Xsara vil som i dag bli tilgjengelig også med 1,4-liters og en 2,0-liters bensinmotorer. Men kun biler med den nye 1,6-literen under panseret vil bli tilgjengelig med automatgirkasse.

Fra drøye 175.000 kroner

Nye Xsara kommer i tre karosserialternativer; tredørs coupé, femdørs kombi og stasjonsvogn. Coupé-utgaven blir rimeligst. Med 1,4-liter blir veiledende pris 175.400 kr, med 1,6-liter 194.000 kr og med 2,0-liter 292.500 kr.

Femdørsutgaven kommer bare med den nye 1,6-literen og vil koste 201.100 kr. Vil du ha automatgir må du punge ut med ytterligere 10.000 kr.

Stasjonsvognen vil med 1,4-liters motor koste 190.000 kroner. Med 1,6-liter blir prisen 208.600 kr. Legg på 10.000 kroner hvis du ønsker automatgir. Stasjonsvognen er alene om å bli levert med turbodieselmotor. Denne har et slagvolum på to liter og yter 90 hestekrefter. Prisen blir 227.600 kroner.

Vi har testet dagens stasjonsvognutgave av Citroën Xsara mot fire konkurrenter. Testen finner du her.