Ny Caterham-versting

Takket være Caterham er det igjen mulig å få Cosworth-motor i gatebiler. Og dette er ikke hva som helst. Det blir ekstreme ytelser når bilen er så lett som dette.

Ny Caterham-versting

Ny Caterham-versting

  1. Store bilder
Ny Caterham-versting


Caterham er nå klare for å levere sin siste kreasjon. Den har modellbetegnelsen Seven CSR 260.

Spreking

Motoren stammer fra Ford, men det meste av bevegelige deler kommer fra Cosworth. Blokken er firesylindret og har 2,3-liters slagvolum. Den har også fire ventiler per sylinder. Ytelsestallene, og ikke minst hvilket turtall denne motoren jobber best på, sladrer om at dette er en ekstremt sportslig bil. Maksimal effekt på 260 hestekrefter ligger på 7.500 omdreininger, og dreiemomentet på 272 newtonmeter når ikke toppen før på 6.200 omdreininger per minutt. Effekten går gjemmom en sekstrinns girkasse før bakhjulene får produsere fart.

Forbedringer

Akselerasjonen blir i en klasse for seg, og i løpet av 3,1 sekunder har bilen skutt deg av gårde fra 0 til 100. Toppfarten er heftige 250 kilometer i timen. Det er dessverre ikke oppgitt hvor mye denne bilen veier, men normalt veier en Seven rundt 500 kilo. Målene ellers er også beskjedne. CSR er 3,3 meter lang, har kun 10 centimeter bakkeklaring og er bare 101 centimeter høy med kalesjen nede.

Det er gjort flere tiltak for å gjøre bilen mer kjørbar. Denne modellen er 25 prosent stivere enn tidligere og løftet på forakselen er redusert med 50 prosent. Det siste gjør at den skal understyre mye mindre i høye hastigheter nå enn det den gjorde før.

CSR er utstyrt med 15-tommers felger, som kanskje ikke er så imponerende, men som gir plass til dekk i dimensjonen 195/45-15 foran og hele 255/40-15 bak.

Utstyr

Utstyrslista på denne bilen er en ganske artig liste. Hør bare på følgende: Aluminiumsramme med ferdigfargede komposittpaneler, hel vindskjerm og værutstyr (?), oppgraderte bremser foran, uavhengig hjuloppheng bak, innebygd hjuloppheng foran, justerbare skinnseter, firepunktsbelter, Caterham ratt, heldekkende teppe innvendig og varmeapparat.

Som innbygger i Norge kan man bare ta en kalddusj og glemme Caterham-drømmen. Som banebil koster den 500.000 kroner fabrikkbygd. Med norske skilt koster den 740.000 kroner komplett.

Store bilder av Caterham Seven CSR 260 finner du her.