Ny BMW X5….men Mercedes var der først

Bilprodusentene er nærmest manisk optatt av at deres nye biler “skaper nye nisjer” eller “redefinerer et segment”. Det mener også BMW om sin X5 – selv om vi ikke deler deres oppfatning.

Ny BMW X5….men Mercedes var der først

Mercedes M-klasse skulle nemlig kunne dekke nærmest ethvert behov BMW X5 kan dekke, og det finnes en hel masse andre off-roadere ute på markedet som kan gjøre samme jobben som X5. Men ingen med et BMW-merke på panseret og nyrene i grillen. Nå er den her, og selv om M-klasse ble sluppet før X5, vil nok mange få vansker når de skal velge mellom de to.

Elektronisk hjelp

For BMW X5 er slett ikke så plump og stygg som de første bildene kunne tyde på. Den er faktisk nettere i designet enn, tja, for eksempel Mercedes M-klasse. Med BMW’s ASC+T elektroniske traksjonskontroll og siste versjon av DSC (DSC3) elektroniske stabilitetskontroll er det i alle fall duket for at BMW X5 skal ha samme type dynamiske kjøreegenskaper som vi kjenner fra BMW 3-, 5- og 7-serien.

Ny BMW X5….men Mercedes var der først

Motorene i X5 vil i første rekke være seks og åttesylindrede bensinmotorer, men en 3-liters dieselmotor blir også å finne i bilen som deler noen av sine komponenter med neste generasjon Range Rover.

10 kollisjonsputer

Og sikkerhetsnivået skulle det ellers ikke være noe å utsette på. Skulle du ønske en god natts søvn kan du kræsje med bilen og inntil 10 kollisjonputer utløses. Synd for nattesøvnen at luften går såvidt fort ut av putene som den gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen