Ny BMW 5-serie: En seksorgie

Det kreves mye for å hevde seg i toppen i denne klassen og BMW har nå for alvor bevist at de ligger i tet når det gjelder og utvikle innovative biler. BMW 5-serie er bedre enn Mercedes-Benz E-klasse og har samtidig gjort Audi A6 til en mer eller mindre utrangert bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Ny BMW 5-serie: En seksorgie

Ny BMW 5-serie: En seksorgie

  1. Store bilder


SARDINIA (DinSide Motor): BMW er midt i en modelloffensiv og har tidligere i år lansert både roadsteren Z4 og V12-motor til 7-serien. Nå har vi kjørt den nye 5-serien og senere i år kommer 6-serie kupé. Til neste år kommer 6-serie kabriolet, X3 og 1-serie.

Lekkert utseende

5-serien plasserer seg designmessig mellom 7-serien og Z4. Den har mye av de samme linjene fra begge disse modellene, men likevel står den på helt egne ben. BMW har på de siste modellene eksperimentert mye med design og innimellom er de helt på grensen til at det går over stokk og stein. 7-serien havnet for mange helt i grenseland, og på 5-serien er tabbene luket vekk og du sitter igjen med det beste. Den har også adoptert alle de konkave og konvekse flatene fra Z4. Dette gjør at den får mange skygger og fargenyanser som igjen gjør at karosseriflatene ikke virker så store. Denne modellen er større en dagens 5-serie, men virker egentlig mindre.

Kun rekkeseksere

image: Ny BMW 5-serie: En seksorgie


Vi har foreløpig kun kjørt rekkeseksere i bilen. Både bensinmotoren på 231 hestekrefter og 300 newtonmeter og dieselen på 218 hestekrefter og 500 newtonmeter passer bilen som hånd i hanske, men som vi også har sett før begynner dieselteknologien å bli så bra at den stiller bensinmotorene litt i skyggen. Fleksibiliteten på dieselmotoren går ringer rundt kollegaen med 95 oktan på tanken og selv på ”bensinøvelsen” 0 til 100 kilometer i timen er 530d bare to fattige tideler treger enn 530i. 530d leverer 100 kilometer på 7,1 sekunder og 530i på 6,9 sekunder. Motoren i 530d er den samme som sitter 730d.

530d med manuell girkasse er krevende å kjøre. Førstegiret tømmes momentant med et lavmælt voff. Andregiret freser du også kjapt igjennom. Det er først når du kommer til tredjegiret du kan slippe deg tilbake å nyte trykket fra seteryggen. Makismalt dreiemoment starter på 2.000 omdreininger, men i praksis starter draget ved rundt 1.800 omdreininger. Selv i sjettegir, som er et overgir, akselererer det veldig bra.

530i har en nydelig sekser som maler godlynt på alle turtall. Den har karakteristisk BMW-oppførsel som betyr at den blir sterkere og sterkere jo lenger du presser den. Sammen med automatgiret oppnår du her sportslighet og komfort på et svært høyt nivå.

Enestående komfort

image: Ny BMW 5-serie: En seksorgie


Selv om begge bilene er sportslige er det svært komfortabelt å kjøre dem. Det ene er at du sitter godt, men akkurat det klarer flere av konkurrentene også. Det er det lave støynivået vi blir mest imponert over. Når de virkelig begynner å gå unna er det bare bitte litt vindstøy som er hørbar i kupeen. Ingen av motorene høres utenom ved hard belastning og dekk i dimensjonen 245/35-17 høres ikke i det hele tatt.

Innholdet er også viktig

Når du får gaver er det ofte innholdet som teller. Dette har i hvert fall BMW skjønt, for under skallet på den nye bilen er det mye spennende.

Kjøreegenskapene er viktig for BMW og her har 5-serien blitt utstyrt med to godbiter. Det første er noe BMW kaller Active Steering. I hastigheter under 120 kilometer har du en svært direkte styring som også krever små bevegelser på rattet. Bilen blir sportslig og lettkjørt og du kan kjøre svært krappe svinger uten å skifte grep på rattet. Det fungerte også fint i bykjøring. Når du passerer 120 blir den tyngre på rattet og utvekslingen blir en annen. Retningsstabiliteten i høye hastigheter er dermed sikret.

Skulle du punktere er heller ikke det noe problem. Kjører du på Runflat dekk kan du kjøre inntil 15 mil i 80 kilometer i timen. Disse dekkene kollapser ikke, og i tillegg til at du kan kjøre lange distanser er også sjansen svært liten for at du ødelegger felgene.

Krenger ikke

image: Ny BMW 5-serie: En seksorgie


Den andre godbiten er Dynamic Drive som første gang ble introdusert på dagens 7-serie. Dette er aktive krengningsstabilisatorer som motvirker krenging i sving. Den motvirker også dykking under hard oppbremsing. På Sardinina er veiene ekstremt svingete og 5-serien krenger omtrent ikke i det hele tatt. Det går heller ikke ut over komforten siden fjæring og demping ikke er påvirket av dette systemet. Her er det rett og slett snakk om å få alt på en gang.

Vektfordelingen i bilen er omtrent 50:50 og den er også 60 kilo lettere enn dagens modell til tross for at den er større. Dette kommer blant annet av utstrakt bruk av aluminiumskomponenter. En rekke av disse er produsert av Hydro Automotive Structure.
5-serien har også fått sekstrinns girkasser. Vi kjørte 530i med sekstrinns automat og sekstrinns manuell på 530d. Særlig 530d imponerte veldig. I 100 kilometer ligger den på rett over 1.500 omdreininger og motoren høres omtrent ikke i det hele tatt. SMG-girkasse med girspaker bak rattet kommer senere.

Flere godbiter

Det forhatte og omdiskuterte betjeningssystemet fra 7-serien, iDrive, er på plass her også, men i en kraftig forenklet versjon. Denne kan brukes uten bruksanvisning. Forrige gang var det 200 sider med pensum for i det hele tatt å finne frem på overflaten. Nå har flere basisfunksjoner blitt flyttet frem på dashbordet.

Head-up display kan også leveres. Vi prøvd det før i Chevrolet Corvette, men blesten rundt teknikken kommer først nå. Du får med dette opp tekst og grafikk i selve frontruten. For eksempel informasjon fra navigasjonssystemet og hastighet ser du da rett foran deg og du trenger dermed ikke lenger titte ned på instrumenter og midtkonsoll.

Tøft for konkurrentene

Selv om nordmenn er et stasjonsvognfolk tror vi de som prøver denne bilen blir imponert. En 520i (454.000 kroner) er priset midt i mellom Audi A6 2.4 (432.700 kroner) og Mercedes E 200 Kompressor (478.200 kroner). Når vi sammenligner 530d (654.000 kroner) med Audi A6 2.5 TDI V6 Quattro (544.900 kroner) og Mercedes E 320 CDI (696.000 kroner) ser Audien mye rimeligere ut, men mangler mye effekt. Audi har faktisk ingen skikkelig sterk diesel til A6.

Hvis vi hopper til 530i (654.000 kroner) er prisingen med spredt. Mercedes E 320 (711.900 kroner) er mye dyrere enn BMW, og Audi A6 3.0 (585.400 kroner) er mye billigere. Vi mener 5-serien er et klart valgt foran A6. Den er rett slett veldig mye bedre. Når kommer den nye A6’en? Mercedes E-klasse er bare ett år gammel, og er i likhet med BMW 5-serie en bil så å si uten ”feil”, men allerede nå etter at vi har innhentet førsteinntrykkene fra den ny 5-serien ligger Mercedes etter.

Utvalg og lansering

image: Ny BMW 5-serie: En seksorgie


Når 5-serien lanseres i Norge 5. juli vil den være tilgjengelig med de motorene vi har kjørt nå samt 520i som har en 2,2-liters motor med 170 hestekrefter. Alle tre motorene kan leveres med sekstrinns automat- eller manuelt gir. Til høsten kommer 525i med 192 hestekrefter og 545i med 333 hestekrefter.

Store bilder finner du her.