
Ny BMW 3 serie 2005

Siden 3-serien står for over 50 prosent av det totale salget til BMW er det viktig at den ikke provoserer like mye som 7-serien. Det går frem av både bilder og illustrasjoner at 3-serien vil få en ganske forsiktig oppfriskning av designet.
Mye utstyr
Alt sikkerhetsutstyr blir standard, men i tillegg kommer det en mengde med sports- og luksusutstyr. Nytt blir det med aktiv styring som gjør at hjulene svinger mer ved lav fart og når bilen står stille, justerbare støtdempere (EDC), justerbar stabilisering (Dynamic Drive), sekvensiell girkasse på alle modeller (SMG), luftfjæring med nivåregulering og ny firehjulsdrift er noe av det som kommer på neste 3-serie.
Motorer
Mye tyder på at motorprogrammet blir veldig likt slik det er nå. Minstemann blir 318 og ikke 316 som nå og toppmodellen blir antagelig en M3 med V8-motor og rundt 400 hestekrefter. Det er også sansynlig at M3 nå også blir tilgjengelig som stasjonsvogn i tillegg til kupe og kabriolet.
Turborykter
BMW har styrt klar av turbolading i mange år. Nå går ryktene om at turbo er på vei tilbake. Første modell ut blir en 1,8 liters turbomotor som skal inn i den kommende 1-serien. 3-serien vil bli utstyrt med en 3-literes rekkesekser med turbo og 300 hestekrefter. Dette er for å fylle det store gapet som ville oppstått mellom 330 med 231 hestekrefter og en M3 med 400.
Når kommer hva?
Firedørs sedan skal vises i Frankfurt i 2005. Stasjonsvogn og kupe kommer i 2006 og kabriolet i 2007. Z3 forsvant i år til fordel for Z4. Ryketene går om at 3-serie kupe og kabriolet også vil rykke opp som en 4-serie for skille de fra sedan og stasjonsvognen.
Store bilder av ny BMW 3-serie finner du her.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.