MG5 EV:

Ny billig elbil fra MG

Stasjonsvogna går i strupen på de billigste.

FØRST UT: Utrolig nok blir dette den første elektriske stasjonsvogn i Norge når den kommer på markedet neste år. Med god pris, kan vi regne med at den kinesiske elbilen tar markedsandeler i Norge. Foto: MG
FØRST UT: Utrolig nok blir dette den første elektriske stasjonsvogn i Norge når den kommer på markedet neste år. Med god pris, kan vi regne med at den kinesiske elbilen tar markedsandeler i Norge. Foto: MG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

MG har allerede bevist at nordmenn er klare for kinesiske elbiler. Siden den kompakte SUV-en ZS EV, kom på markedet har de allerede passert 1000 solgte biler.

Nå lanseres den elektriske stasjonsvognen MG5 EV på de britiske hjemmesidene, og bilen skal introduserer i Europa allerede i fjerde kvartal i år.

DETTE MENER VI: For første gang, hvertfall på veldig lenge, får du nå kjøpt en splitter ny MG i Norge. Vi snakker nå om en kinesisk kompakt SUV, eller Crossover. Vi har testet den og gir deg fordeler og ulemper med å kjøpe en. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

MG5 EV baseres på den allerede helelektrifiserte Roewe E15 som har vært i Kina siden 2018. Den følger i stor grad filosofien til storebror MG ZS EV, det vil si liten motor, liten batteripakke og lav pris.

Den får en batteripakke på 52,5 kWt, omtrent som småbilene Peugeot e-208 og e-2008, Opel Corsa med flere, men her får man kun 116 hk og 255 Nm, omtrent det de tidligere nevnte gir i normalt kjøreprogram. Det skal gi en elektrisk WLTP-rekkevidde på 34,4 mil, en toppfart på 150 km/t og akselerasjon fra stillestående til 50 km/t på 4,8 sekunder.

Den skal kunne lades opp til 80 prosent på 40 minutter under ideelle forhold og fra tom til full på 8,5 timer med ombordladeren på 6,2 kW. Forbruket er oppgitt til 17,5 kWt pr 100 kilometer.

SKREMMER INGEN: Bilen ser ok ut og har alle sikkerhetssystemer tilgjengelig dersom du bestiller høyeste utstyrsvariant, noe de fleste sannsynligvis vil gjøre i Norge. Foto; MG.
SKREMMER INGEN: Bilen ser ok ut og har alle sikkerhetssystemer tilgjengelig dersom du bestiller høyeste utstyrsvariant, noe de fleste sannsynligvis vil gjøre i Norge. Foto; MG. Vis mer

Interiøret kjenner man også igjen fra ZS EV. Det er enkelt, tradisjonelt og føles litt kjipere enn vi er vant til, med analoge metere, men med stor skjerm i midten og en multimediaskjerm, som vi er vant med fra alle andre.

TRADISJONELT: MG gjør ingen krumspring innvendig, og føles et par hakk mer gammeldags ut enn konkurrentene. Foto: MG.
TRADISJONELT: MG gjør ingen krumspring innvendig, og føles et par hakk mer gammeldags ut enn konkurrentene. Foto: MG. Vis mer

Den kan bli et svært attraktivt valg for mange med en pris under 300.000 kroner, særlig dersom den får lovet bagasjerom på 578 liter og 1.456 med setene nedslått.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Bilen er 4,54 meter lang og 1,8 meter bred, altså drøyt 10 cm kortere enn Ford Focus , Skoda Octavia med flere i stasjonsvogn-utgave.

Ifølge Bladet Motor har ikke importøren fått informasjon fra MG Europa på når man kan forvente norsk lansering av modellen, men det skjer ikke før neste år. Faktisk blir denne den aller første serieproduserte el-stasjonsvogna på det norske markedet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer