TRYGGERE? Ifølge en ny rapport blir biler på norske veier 4,2 prosent sikrere for hvert år som går. Dagens krasjtester hos Euro NCAP, gir stort sett full pott (5/5 stjerner) til bilmodellene - også elbilen Nissan Leaf. Skjermdump: Euro NCAP
TRYGGERE? Ifølge en ny rapport blir biler på norske veier 4,2 prosent sikrere for hvert år som går. Dagens krasjtester hos Euro NCAP, gir stort sett full pott (5/5 stjerner) til bilmodellene - også elbilen Nissan Leaf. Skjermdump: Euro NCAPVis mer

Sikre biler:

Ny bil i 2018 er nesten 40 prosent sikrere enn for ti år siden

Ny norsk rapport viser at antall drepte og hardt skadde ville blitt redusert med 30 prosent om dagens bilpark ble erstattet med helt nye biler.

- Resultatene er signifikante. Dette er beste måten vi noen gang har gjort dette på i Norge, utbryter Arild Ragnøy i Vegdirektoratet til Dinside.

Sjefingeniøren kommenterer den ferske rapporten Transport-økonomisk institutt (TØI) har utført på oppdrag fra Statens vegvesen. Den skal vise hvor mye tryggere nye biler er kontra eldre.

Ifølge utregningene, som blant annet har sammenlignet ulykker i periodene 2014-2016 og 1980-1990, er det 70 prosent mindre risiko for å bli drept eller hardt skadd i de nye bilene, kontra de gamle. De viser også at antall drepte og hardt skadde er 4,2 prosent lavere i biler fra et hvilket som helst registreringsår, sammenlignet med året før.

Fiat har unntaket som bekrefter regelen. Deres modell ble nylig første bil i historien med utrolige null stjerner i Euro NCAPs krasjtest.

Mye har skjedd

At det har skjedd mye i utviklingen av moderne biler, som gjør dem tryggere å kjøre i trafikken i dag, har det aldri vært noen tvil om. Teknologi som ABS-bremser og automatisk nedbrems for fotgjengere og biler foran er eksempler på store framskritt.

Hvor stor effekten av moderniseringen har vært, er imidlertid mye vanskeligere å sette tall på. Det selv om tallene på hardt skadde og drepte i norsk trafikk har gått i positiv retning i mange år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar kunne vi fortelle at antall trafikkdrepte i 2017 var det laveste på 70 år, til tross for tidenes tredje høyeste bilsalg det året. 106 mennesker omkom i trafikken - av de 106 omkomne var 76 menn.

Dette er forøvrig stedene i Norge hvor de kjører mest bil.

Minker med fem prosent

Ifølge TØI-rapporten er nye biler også involvert i færre og mindre alvorlige ulykker enn eldre biler. For alle ulykker minsker antall drepte og hardt skadde per ulykke med gjennomsnittlig fem prosent per år, ifølge TØI-rapporten.

- Nyere biler er involvert i færre ulykker enn eldre biler, sett i forhold til kjørelengde. Dessuten er konsekvensen når ulykken først skjer, lavere i nye biler, utdyper Arild Ragnøy.

- Men er ikke bedre kjørevaner, bedre opplæring og bevissthet, bedre tilpassede fartsgrenser, trafikktryggings-kampanjer og lignende årsaken til at det er tryggere i trafikken i dag?

- Alle forholdene bidrar, men modellen korrigerer for dette. Så uansett hvem som kjører, eller hvor de kjører, vil en nyere bil redusere skader og ulykker.

Tar høyde for forskjellene

Risikoen for å bli skadet, hardt skadd eller drept i trafikken synker med andre ord, samme hvem du gir den nye bilen.

- Det er en komplisert rapport med mye statistisk materiale, hvor vi også har tatt høyde for alder og kjønn. Det vi ser er at nye biler blir bedre, og vi er veldig trygge på at de er det, forteller Ragnøy engasjert.

I løpet av ti år skal nye biler ha blitt mellom 35 og 36 prosent tryggere. Modellen viser også at norske veier ville blitt 30 prosent sikrere over natta, om hele dagens bilpark ble erstattet av nye biler. Det er bare ett stort problem for å nærme seg en slik tanke.

- Verden er skrudd sammen slik at det bare er de rikeste som kan kjøpe seg ny bil. En noe mindre pengesterk person kjøper dermed «rikingens» bruktbil. Helt bakerst i rekka, vil en ung og pengelens sjåfør kjøpe den eldste bilen. Skal man få effekt av utskiftning, må vi altså tette igjen i denne enden, forklarer Ragnøy.

- Da må vi gjøre noe med vrakpanter, påfyll også videre. I dag er ikke gjennomsnittlige ungdommer i nærheten av å kunne kjøpe nye biler.

Rapporten har ikke tatt hensyn til bilmerker eller modeller. Den jobben gjør imidlertid Euro NCAP, som framhever disse seks bilene som de tryggeste fra 2017.