RÅSKINN: Tuningselskapet Abt Sportline sparer ikke akkurat på kruttet når de lager hybridbil av Audi RS6. Foto: Abt
RÅSKINN: Tuningselskapet Abt Sportline sparer ikke akkurat på kruttet når de lager hybridbil av Audi RS6. Foto: AbtVis mer

Elhybriden Audi RS6-E

- Ny batteripakke gir denne bilen helt ville ytelser

Denne elleville Audien har 1.018 hester og dreiemoment på 1.291 Nm. Førstemann til Geilo!

Det er Audi-tuneren Abt som står bak herligheten. De beviser ettertrykkelig at mens vi venter på neste generasjon RS6, er det mye som kan gjøres med den gamle raketten.

Den første RS6 Avant Plus Performance skrudde de opp fra 560 til 605 hester. Så tok Audi en serie på 150 biler og fikk Abt til å løfte den til 705 hk og 880 Nm. Nå er det inn med enda mer pulver. Og det gjøres i stor grad elektrisk.

Siste generasjon RS6 yter originalt 605 hk og 700 Nm. 0-100 går unna på 3,7 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Hjelp av el-motor

Etter at Abt RS6-E har lagt sin hånd på verket er villbassen skremt opp så til de grader. Bak ligger selvsagt den ordinære trimmingen med eksos og motorstyring, men denne gangen har Abt fått hjelp av østerrikske Kreisel Electric og puttet inn en el-motor i tillegg.

Den alene yter 288 hk (213 kW) og 317 Nm. Kombinert systemeffekt blir da 1.018 hk og moment som på en lastebil - 1.291 Nm!

Elmotoren fra kraften fra ei batteripakke på 13,6 kWh. Denne er plassert under golvet i bagasjerommet. Selve elmotoren befinner seg midt under bilen. Om den fordeler kreftene ut til begge aksler, vil ikke Abt opplyse om.

POWERKNAPP: Denne grønne knappen gir fullt trøkk! Vel å merke hvis du ligger over 100 km/t. Foto: Abt
POWERKNAPP: Denne grønne knappen gir fullt trøkk! Vel å merke hvis du ligger over 100 km/t. Foto: Abt Vis mer

Et par ulemper følger dog med: Hele hybridsystemet (batteriet og elmotoren) gjør børsa rundt 200 kilo tyngre, og selve batteri-boosten gir ikke effekt før du har passert 100 km/t. Først da trer elmotoren inn og gir full utnyttelse av den hysteriske effekten. 0-100-tida blir derfor ikke forbedret noe særlig (fra 3,7 til 3,3 sekunder).

Med denne dekoren skal det heller ikke være noe tvil om at du kjører noe helt spesielt. Foto: Abt
Med denne dekoren skal det heller ikke være noe tvil om at du kjører noe helt spesielt. Foto: Abt Vis mer

Batteriet skal ifølge Abt holde til rundt 20 «boosts», som aktiveres med en knapp på rattet. Akkurat som i Formel 1-bilene, altså.

Med disse begrensningene blir dette systemet ganske så håpløst basert ut i fra norske forhold.

Men tenk deg følgende scenario: Du slumrer på Autobahn i 130 km/t, veien ligger åpen foran deg - og du trykker inn den grønne, magiske knappen ...

Sayonara og halleluja!