Ny Audi A6: Spennende girkasser, og kraftige motorer

WEIMAR (DinSide Motor): Dobbel grill er den mest synlige utvendige endringen på nye Audi A6. Prisene gir imidlertid ikke noe ”to-for-prisen-av-en”-følelse, selv om du får 15 hestekrefter mer i den minste dieselen for samme pris.

Ny Audi A6: Spennende girkasser, og kraftige motorer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den mest spennende nyheten var en vellykket kombinasjon: - Audis trinnløse automatgirkasse koblet til V6-diesel som nå yter 155 hestekrefter. Et par timers tur på tyske landeveier og Autobahn ga et positivt inntrykk. Dieselens spesielle egenskaper utnyttes godt, og optimal bruk av kreftene gjennom Multitronic-kassen gjør at forbruk og akselerasjon tilsvarer manuell girkasse.

En ordentlig gjennomgang av A6-lillebror A4 med tilsvarende girkasse kan du lese om i testen av A4 2.0 multitronic.

Forskjell for kjennere

Du skal kjenne Audi A6 godt for å oppdage endringene. Dobbel grill som vi kjenner modellene med V8-motor er nevnt. Audi prøver også å gi A6 et mer potent uttrykk ved å la eksosrørene igjen bli synlige.

Det mest spesielle er imidlertid at nye A6 er dønn lik lillebror A4, eller omvendt. Det har vi skrevet om tidligere, sammenlikningsbildene kan du se her.
Interiøret er svært likt forrige modell, men komforten er bedret gjennom bedre støydemping. Tykkere glass, og nye dørlister har sørget for det.

Ny Audi A6: Spennende girkasser, og kraftige motorer

Mindre bensinmotor

Forrige inngangsmodell var i A6-serien en 1,8 liters lavtrykksturbo på 150 hestekrefter. Den har nå blitt noen nesten 10.000 kroner dyrere, men det har kommet en ny bensinmotor på 2,0 liter som yter 130 hestekrefter. Den starter på 363.000 kroner, og gjør det dermed billigere å bli A6-eier.

Sportslig kraft får du hvis du kjøper 2.7 T V6 som nå har fått samme ytelser som den har i Allroad; 250 hestekrefter mot 230 tidligere. Det er en mye spenstigere motor enn den nye 3.0 V6 på 220 hestekrefter, men dessverre nesten 100.000 kroner dyrere.

A6-seriens minste V6 bensinmotor er velkjente 2.4 V6 som i denne omgang har fått hele 5 hestekrefter mer, nå har den 170 hestekrefter. Den koster fra 433.000 kroner. Avant utgavene er i snitt 20.000 kroner dyrere enn sedan.

Større diesel

Den minste dieselmotoren er blitt sterkere, den har økt fra 115 hestekrefter til 130 hestekrefter, og prisen er omtrent det samme som tidligere; 382.000 kroner. Denne motoren hadde ressurser nok til akseptabel akselerasjon i de fleste hastigheter, og bilen føltes ikke undermotorisert. I bykjøring merkes det godt at man kjører diesel, men i landeveisfart var lyden ikke påtrengende.

Vi fikk ikke prøvd bilen i versjonen med 6-trinns girkasse og et noe høyere dreimoment. Den koster 3.500 kroner mer, men vi har testet tilsvarende konstellasjon i Volkswagen Passat.

Som tidligere nevnt falt den 155 hestekrefter sterke 2,5-liters V6-dieselen i kombinasjon med trinnløs girkasse i smak. Den sterkeste dieselen er på 180 hestekrefter, med et dreimoment på 370 newtonmeter. Dessverre får Multitronic-kassen problemer hvis dreimomentet blir for kraftig. Det er grunnen til at den sterkeste dieselen ikke leveres med denne girkassen. Med vanlig automatkasse koster den 537.000 kroner.

Ny Audi A6: Spennende girkasser, og kraftige motorer

Må ha

Biler trenger ofte litt ekstrautsyr for å passe sin nye eier. Listen over nødvendigheter kan bli lang før man ser hva det koster. Det er likevel fristene å komme med et par forslag.
Sportsunderstell (3.940 kroner) gjorde bilene vi testet i Tyskland mer kontante uten at vi kunne kjenne at komforten fikk lide.

Multifunksjonsratt (3.640-5.600 kroner) bedrer sikkerheten, og i kombinasjon med automatgir øker det også komforten og kjøregleden betydelig ved at girkassen kan styres fra rattet.
Ny Servotronic (3.380 kroner) fungerer som en progressiv servostyring, og skal gi bedre styrefølelse og tilbakemeldinger i høye hastigheter. Vi merket mest at bilen ble veldig lett på rattet i byen, men dette er ting som krever tilvenning. Virker det kan kjøregleden økes mange hakk.

Bilen kommer til Norge i midten av juni.