Ny Arosa: Friskus med 100 hester

Seat Arosa 1.4 16V Sport lanseres nå i Storbritannia. Lomme-raceren kommer med 100 hestekrefter og haster opp til 100 kilometer i timen på under 10 sekunder.

Ny Arosa: Friskus med 100 hester

Ny Arosa: Friskus med 100 hester

  1. Stort bilde bakfra

Seat finnes i dag på det norske markedet med to motoralternativer, en 1.0-liter med 50 hestekrefter og en 1.4-liter med 60. Nå lanserer altså Seat en virkelig micro-racer i Storbritannia. Den norske Seat-importøren, Harald A. Møller, er ennå ikke sikker på om og når bilen kommer til Norge og kan derfor heller ikke oppgi noen pris. I Storbritannia vil Seat Arosa 1.4 16V Sport lande på 10.000 britiske pund. Dermed ligger det an til at prisen i Norge vil kunne havne på omlag 150.000 kroner.

Mye utstyr

I tillegg til den spreke motoren, som bringer bilen fra 0 til 100 på 9,8 sekunder, er sports-utgaven relativt godt utstyrt - sammenlignet med de mer ordinære Arosa-modellene. Bilen har blant annet fire kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, fjernstyrt sentrallås, alarm og servostyring. Samtidig har bilen fått et mer sportslig preg gjennom et midtstilt, rustfritt eksosanlegg og 185/55-dekk på 14 tommers felger - samt et lærtrukket ratt.

Konkurranse

Hvis våre beregninger stemmer, og bilen havner på cirka 150.000 kroner i Norge, vil Arosa Sport måtte belage seg på å møte konkurranse. Opel Corsa Swing 1.4 16V med 90 hestekrefter og Nissan Micra 1.3 SRI med 75, er begge priset til 155.000 kroner. Citroën Saxo 1.4 I VTS byr også på 75 hester, men er nede i 147.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask

Er du kun ute etter akselerasjon, er det ingen av disse som kan konkurrere om deg som kunde. Corsa, Saxo og Micra gjør 0 til 100 kilometer i timen på henholdsvis 11, 11,2 og 12 sekunder, noe som vanskelig kan måle seg med Arosa Sport, som gjør unna samme øvelse på 9,8 sekunder. Også for toppfart-fantaster vil Arosa gå av med seieren. Arosa Sport sliter seg opp i 187 kilometer i timen, mens Corsa gir seg i 180, Saxo i 175 og Micra i 170 kilometer i timen. (Les også "Den store småbiltesten" og vår prøvekjøring av Citroën Xsara VTS)

Ukjent merke

Det som imidlertid kan bli et problem for Arosa Sport, er Seat-navnet. Selv om spanske Seat ligger trygt inne under det solide Volkswagen-konsernets vinger, er det nok fortsatt en del nordmenn som ikke er helt fortrolige med Seat-navnet. Dette kan påvirke bruktbilprisen negativt.
Når det er sagt, er det vel ikke utenkelig at det er flere enn oss som håper å prøvekjøre Seats nye by-racer.