Ny Accord: Endelig i norsk utgave

Nordmenn er glad i stasjonsvogner, og Honda-importøren er sikkert veldig glad for at 7. generasjon Accord kan tilby plass i massevis.

Ny Accord: Endelig i norsk utgave

Ny Accord: Endelig i norsk utgave

  1. Store bilder!


VÅLER (DinSide Motor): Honda har gått drastisk til verks for å sørge for lasteplass i nye Accord. Akselavstanden er forlenget i forhold til sedanen, og overhenget bak er stort og synlig. Accord Tourer, som stasjonsvognen heter, har det som skal til for å bli en favoritt hos nordmenn.

På asfaltbane

Honda ønsker å etablere seg i øvre del av mellomklassen med nye Accord, og gjerne i klasse med biler som Audi og BMW. Da er komfort viktig, men sportslighet er kanskje enda viktigere for imagen. Lanseringen var derfor lagt til Vålerbanen.

Tørr asfalt og piggfrie vinterdekk er ingen drømmekombinasjon, ingen bil får vist seg frem skikkelig uten veigrep. Derimot ga rundene på banen god anledning til å kjenne på den relativt store forskjellen mellom sedanen og stasjonsvognen.

Er komfort det viktigste for deg ved valg av bil får du et lite dilemma med Accord. Den økte akselavstanden gjør i utgangspunktet stasjonsvognen mer komfortabel, men kravet om plass og lasteegenskaper gjør at bakfjæringen ikke er like komfortabel som i sedanen.

Gode girkasser

På landeveien gir Accord et godt inntrykk med god styring og presise kjøreegenskaper. Honda har satt inn en femtrinns automatgirkasse som til en viss grad tenker selv. I praksis slipper du en girkasse som ikke klarer å bestemme seg i lange oppoverbakker, eller som sender deg til femtegir når du egentlig trenger motorbrems i en nedoverbakke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Automatgirkassen har en manuell skiftfunksjon, og girkassen blir i det giret du har bestemt. En klar fordel for sportslig kjøring. Automatgirkassen koster 15.000 kroner ekstra. Raske girskift er fullt mulig med den manuelle femtrinns girkassen selv om den ikke føles direkte sportslig.

155 hk eller mer

Minste motor i Accord er en 2-liter med 155 hestekrefter. I Norge betyr det at prisene starter på 300.000 kroner, men Accord er ikke dyrere enn Ford Mondeo eller Volkswagen Passat med tilsvarende motorer.

i-VTEC-motoren yter maksimalt ved 6.000 o/min, og dreiemomenttoppen på 190 Newtonmeter (Nm) er ved 4.500 o/min. Det er en typisk Honda-motor som liker turtall, men som ikke plages ved å bli kjørt på litt lavere turtall. Forbruket er oppgitt til 0,77 l/mil ved blandet kjøring, og det er svært lavt.

Ny Accord: Endelig i norsk utgave


Etter hvert dukker en i-VTEC-motor på 2,4-liter opp. Det blir 190 hestekrefter og en prislapp på rundt 450.000 kroner med automatgir.

Svært god plass

Sedanen skal kunne ta unna 459 liter bagasje. Det er rundt klassegjennomsnittet. Stasjonsvognen derimot skiller seg ut med et bagasjeromsvolum på 576 liter. Det er størst i klassen, og Accord Tourer kan i tillegg skilte med svært brukervennlig plass. Ingen kanter eller store hjulhus hindrer innlastingen av klumpete gjenstander.

Et annet stort lastefortrinn i Accord Tourer er at det er lett å legge ned bakseteryggen. Ett håndgrep er nok for å vippe opp sitteputen og legge ned seteryggen.

Enkelt

Interiøret i Accord har den samme gjennomførte enkelhet som du finner i Civic og CR-V. Dette er enkelhet i positiv forstand, med lettbetjente knapper og hendler, og ryddig layout.

Forsetene holder deg godt på plass. I utstyrsnivå Sport får du seter som er delvis kledd i skinn. Bakseteplassen imponerer ikke i samme grad som bagasjeplassen. Det er lavt under taket, og benplassen er ikke spesielt god. Positivt er det at Honda har utviklet innfestingen til barnesetene slik at disse holdes bedre på plass ved et eventuelt sammenstøt.

Comfort og Sport

Ny Accord: Endelig i norsk utgave


2-liters Accorden kommer med to forskjellige utstyrsnivåer. Billigst er Accord med utstyrsnivå Comfort. Forskjellen mellom Comfort og Sport er blant annet seter med delskinn, skinnratt, regnssensor og aluminiumsfelger. Prisforskjellen 11.500 kroner.

2,4-liters Accorden kommer kun i en topputgave kalt Executive. Den leveres med skinninteriør, antisladd-system, navigasjon og automatgir som standard.

Priser
UtstyrsnivåHestekrefterPris
Sedan  
2.0 Comfort155295.000 kr
2.0 Sport155306.500 kr
2.4 Executive190441.500 kr
Tourer  
2.0 Comfort155305.000 kr
2.0 Sport155316.500 kr
2.4 Executive190456.500 kr