Ny A8: Velkledd og ujålete

Med andre generasjon A8 på banen må både BMW og Mercedes-Benz belage seg på hardere konkurranse i luksuslimousin-klassen.

Ny A8: Velkledd og ujålete


GEILO (DinSide Motor): Da de første bildene av nye A8 ble sluppet, var vi blant dem som syntes A8 minnet mest om en forvokst A4. For det er liten tvil om at A4, A6 og nye A8 har mange familielikheter. Blant annet kjennetegnes de alle ved "dobbel" grill, brede frontlykter og høye vinduskarmer.

Men familielikheter til tross, fremtidige A8-eiere står ikke i fare for å bli forvekslet med A4-eiere. Audis nye flaggskip måler nemlig hele 505 centimeter i lengderetningen. Bredden på 189 centimeter medvirker også til at man straks innser at man har en lukuslimousin og ikke en mellomklassebil foran seg.

Likevel, til tross for at bilen er stor og muskuløs, og etter vårt syn også svært elegant, opplevde vi den ikke som pompøs eller ruvende. Audis design-avdeling har med andre ord lyktes godt.

6,3 sekunder

Nye A8 kommer i første omgang kun med to motorer - begge V8-ere. Den minste har et slagvolum på 3,7 liter og yter 280 hestekrefter, mens storebror henter 335 hestekrefter fra 4,2 liter. Vi fikk kun kjørt sistnevnte, som makter å bringe A8 opp i 100 kilometer i timen i løpet av bare 6,3 sekunder.

V8-klang

Ny A8: Velkledd og ujålete


Vår kjøretur ble sterkt preget av glatte vinterveier og vi fikk derfor ikke ordentlig føling med hva motoren virkelig er god for. Likevel tør vi konkludere med at de fleste vil være storfornøyd med denne motoren under A8-panseret. Kraftkilden produserer et flott skyv over et bredt turtallsregister og gir bilen voldsomme fartsressurser. Selv om passasjerene skjermes mot motorlyden ved lave turtall, er det fullt mulig å demonstrere for venner at du har en V8-motor under panseret. Ved høye turtall produserer drivkilden nemlig en fin V8-klang, som blir spesielt vakker i sammenheng med oppgiring.

Seks trinn og firehjulsdrift

BMW 7-serie leveres med sekstrinns girkasse, men er ikke tilgjengelig med firehjulsdrift. Mercedes-Benz S-klasse derimot, kan fåes med drift på alle hjul, men leveres ikke med sekstrinnskasse. Inntil Volkswagen Phaeton er på banen i april, er dermed Audi A8 alene om sekstrinns automatkasse og firehjulsdrift.

Godt førsteinntrykk

Vi er alltid litt forsiktige i våre uttalelser før vi har testet en bil skikkelig. Men førsteinntrykket er uansett at A8-girkassen er et svært godt sjalteredskap. Girkassen er såkalt adaptiv, noe som betyr at den tilpasser seg førerens kjøremønster. Dette medvirker til at girkassen oppleves som svært komfortabel ved normal kjøring, samtidig som den er rask og aggressiv ved sportslig kjøring.

Firehjulsdriften, som på Audi-språket kalles quattro, er basert på en torsen-differensial, noe som betyr at man alltid har drift på alle fire hjul. Firehjulsdriften gir derfor ikke bare god fremkommelighet, men også bedre grep og egenskaper ved svingkjøring.

Mye krefter bak

Ny A8: Velkledd og ujålete


At fremkommeligheten er god, det kan vi skrive under på. Vi er imidlertid avhengige av å teste bilen også på tørr asfalt før vi kan konkludere for kjøreegenskapenes vedkommende. Det vi allerede kan si, er at relativt mye krefter overføres til bakhjulene på glatt underlag og hekken dermed kommer ganske lett når det elektroniske stabilitetsprogrammet er koblet ut.

Luftfjæring

I likhet med Mercedes-Benz S-klasse kan også nye A8 skilte med luftfjærer. Disse sørger ikke bare for en høy grad av komfort, men gir også en rekke valgmuligheter. Blant annet kan føreren velge mellom komfort- og sportoppsett. I tillegg kan bilen heves for kjøring på svært dårlig underlag.

Det kan sies og skrives side opp og side ned om luftfjæringer, hjuloppheng, firehjulstrekk og avanserte bremser. Vi skal da også fortelle deg mer om disse temaene i sammenheng med full test av bilen. I denne omgang forlater vi imidlertid motor og kjøreegenskaper til fordel for interiør og elektronikk.