Ny A6: Audi A4 får tvillingbror

Dagens utgave av Audi A6 ble lansert i 1997 og har siden den gang blitt svært populær, ikke minst som stasjonsvogn. Nå har både sedanen og stasjonsvognen fått ansiktløftninger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dagens bilbransje er vanligvis svært opptatt av såkalt "segmentering" av sine bilmodeller. Det vil si at de tilstreber å lage en bilpalett bestående av svært ulike bilmodeller. Dermed øker muligheten for å nå flere ulike kundegrupper, noe som igjen øker sjansene for å kapre flere kunder. Målet er selvsagt å selge flest mulig biler.

Mot strømmen

Audi har av en eller annen grunn valgt å ignorere denne trenden. Etter ansiktsløftingen har i hvert fall A6 blitt bemerkelsesverdig lik lillebror A4, som ble lansert i januar. De to modellene er faktisk så like at du skal studere dem nøye for å i det hele tatt finne forskjeller.

Dobbel grill

Heller ikke dagens A6 er helt ulik A4, men etter ansiktsløftingen har likheten blitt enda mer påtagelig. For eksempel har A6 i likhet med lillebror fått "dobbel grill" - omkranset av kromlister. De små, runde tåkelysene ser også ut som om de er hentet direkte fra A4. Og frontlyktene, med sine klare lykteglass, er vanskelig å skille fra A4-lyktene.

Synlige eksosrør

Også bakparten bærer klare likhetstrekk med A4. Eksosrørene har blitt rette og synlige og en kromlist har fått plass under nedre del av bagasjelokket. Baklysene er svært like i form, selv om de hvite feltetene i A6-lysene riktignok er noe mindre enn de du finner på A4.

Vi har lett med lys og lykte, men fant eller svært små forskjeller. Blant de få tingene vi fant, er at A6 er noe rundere i formen enn A4. Blant annet er skjermene og bakluken noe mer avrundet. Dessuten finner du to små tåkebaklys over A6-skiltene. Du finner talende bilder av likhetene her.

Velkjent interiør

Hvordan ser det så ut inni nye A6. Vel, Audi skriver selv at de har "videreutviklet et vellykket konsept". Vi skal ikke ta stilling til hvor vellykket det forrige konseptet var, kun konstatere at også interiøret minner svært mye om det vi fant da vi testet Audi A4 2.0 Multitronic.

Vi legger ikke skjul på at vi ga A4 god omtale og har derfor forståelse for at Audi har falt for fristelsen å "kopiere seg selv". Spørsmålet er imidlertid om ikke Audi ville gjort lurere i å gi nye A6 et større særpreg. For å si det litt forenklet: Hvem trenger A6 når A4 ser lik ut, har de samme fire ringene og koster mindre? Hva mener du?

Stort motorutvalg

Vi har ennå ikke fått tak i de tekniske dataene bak nye A6, men vi regner med at bilen i hvert fall ikke blir noe mindre enn dagens A6, som er 480 centimeter lang. Dermed blir nok selve størrelsen et av argumentene Audi-selgere vil støtte seg til når kunden skal overtales om å velge A6. I tillegg vil selgerne kunne lokke med et imponerende motorutvalg, bestående av hele ti motorer.

Den svakeste bensinmotoren blir den nye 2,0-literen, som yter 130 hestekrefter. Men Audi tilbyr også motoralternativene 1.8 T (150 hk), 2.4 V6 (170 hk), 3.0 V6 (220 hk), 2.7 T (250 hk), 4.2 V8 (300 hk) og 4.2 V8 (340 hk). Sistnevnte reserveres for supermodellen S6.

Tre dieselmotorer

Minste alternativ for diesel-entusiaster blir 1.9 TDI, som yter 130 hk og 285 Nm ved 1.750 o/min. De som har ønske om enda mer kraft kan velge 2.5 V6 TDI, som yter 155 hk og 310 Nm. Denne motoren er den første dieselmotoren som kan kombineres med Multitronic, Audis trinnløse girkasse.

Den sterkeste dieselmotoren er basert på den samme 2,5-literen, men her har Audi tatt ut enda flere hester, 180 i tallet. Denne motoren yter et maksimalt dreiemoment på hele 380 Nm.

48 alternativer

Potensielle A6-kunder kan velge mellom en rekke forskjellige alternativer. A6 kommer ikke bare med ti ulike motorer, kundene kan også velge mellom sedan og stasjonsvogn (Avant). I tillegg kommer A6 med både forhjuls- og firehjulsdrift (quattro) og med tre ulike girkasser; manuell, automat (Tiptronic) og trinnløs (Multitronic). Potensielle A6-kunder vil dermed kunne velge blant hele 48 ulike A6-versjoner.

Bedre luftkvalitet

Felles for dem alle er ifølge Audi at de skal være langt bedre støyisolert enn dagens utgave. Blant annet er bilen utrustet med tykkere sidevinduer og et nytt stillegående vindusviskersystem.

Luftkvaliteten skal også bli bedre. En luft-sensor sørger nemlig for å begrense viftens hastighet når den registrerer at uteluften er forurenset. Sikkerheten ivaretas blant annet ved at hodekollisjonsputer nå blir å finne blant standardutstyret.

Snart til Norge

Ifølge Audi vil de første bilene kunne leveres til tyske kunder allerede i juni. Og for en gangs skyld vil en ny bil bli raskt tilgjengelig også her hjemme på berget. Audi-importør Harald A. Møller hevder i hvert fall at de første eksemplarene vil være på plass på norsk jord i månedsskiftet juni/juli.