Ny A3: Elegant kjøremaskin

I månedsskiftet mai/juni er nye Audi A3 på plass i Norge. Den nye Audien er et spennende alternativ for den som holder ut med tre dører.

Ny A3: Elegant kjøremaskin


SARDINIA (DinSide Motor): Det er nemlig slik at nye A3 i første omgang kun blir tilgjengelig med tre dører. En femdørsvariant vil også bli satt i produksjon, men denne vil ikke være på plass før høsten 2004.

Upraktisk klasse

Hvorfor er vi så opptatt av dette med dører? Jo, fordi statistikken avslører at nordmenn har stadig mindre til overs for kombikupeer uten bakdører. Mens denne bilklassen hadde en markedsandel på nesten 12 prosent så sent som i 1997, utgjorde klassen bare snaue 4 prosent av fjorårets nybilsalg.

Hvorfor? Sannsynligvis fordi stadig flere har funnet ut at biler uten bakdører ikke er spesielt praktiske. Ikke bare er det slitsomt å krype inn og ut av baksetet for den det gjelder, like slitsomt er det for forsetepassasjerene, som stadig må inn og ut av bilen ettersom baksetet skal lastes og losses for mennesker. Tredørs kupeer er som regel også belemret med en annen ulempe - man må strekke seg langt for å få tak i sikkerhetsbeltet.

"Husker" vinkelen

Ny A3: Elegant kjøremaskin


Selv om heller ikke Audi har klart å løse tredørs-konfigurasjonens iboende svakheter, har de gjort forsøk på å gjøre tilværelsen enklere. Forsetene er nemlig konstruert slik at de "husker" ryggvinkelen og dermed slipper man å justere denne hver eneste gang man har vippet forseteryggen fremover.

Elegant design

Hvis vi ser bort i fra antall dører, har vi imidlertid svært lite å utsette på nye A3. Ikke minst mener vi Audi igjen har gjort en god designjobb. Nye A3 har blant annet fått Audis karakteristiske "doble" grill og nye, skråskårne lykter med tidsriktig, klart lykteglass. Dette, kombinert med nye støtfangerlister og en profil som løper like over de fremre hjulbuene, har etter vårt syn gjort bilen langt tøffere enn forgjengeren (du finner bilder av begge generasjoner her).

Lengre og bredere

Også hekken har fått et helt nytt utseende. Sammenlignet med forgjengeren, som ble lansert i 1996, har blant annet baklysene blitt bredere og lavere. Støfangeren har fått både list og en kraftig profil og eksosrøret har kommet frem i dagen.

Nye A3 er 5,1 centimeter lengre enn forgjengeren, men fordi akselavstanden har økt enda mer - med 6,5 centimeter - har det bakre overhenget blitt kortere, noe som gir bilen et mer kompakt og sportslig uteseende. Det faktum at bilen har blitt 3 centimeter bredere og bittelitt lavere bidrar også til at bilen virker langt mer sportslig enn sin forgjenger.

Tette karosseri-skjøter

Ny A3: Elegant kjøremaskin


Hvis du iakttar bilen fra siden, vil du legge merke til at vinduskarmene har blitt høyere og skråere og at den nevnte forskjerm-profilen strekker seg helt til baklyktene. Du vil også legge merke til at karosseri-skjøtene er uvanlig tette, noe som bidrar til å gi bilen et eksklusivt preg.

Vi tror de aller fleste vil være enige i at nye A3 er en elegant bil. Men hvordan er den å kjøre? Hva slags motorer blir tilgjengelig? Og ikke minst, hva vil den koste? Vi gir deg mer A3-stoff her.