Til tross for de røffe omgivelsene Mercedes har valgt å fotografere den nye SUV-en i, er det mest sannsynlig at kundene som anskaffer nye Mercedes-Benz GLE stort sett vil holde seg på asfalt, og ofte i urbane landskap. Foto: Daimler AG
Til tross for de røffe omgivelsene Mercedes har valgt å fotografere den nye SUV-en i, er det mest sannsynlig at kundene som anskaffer nye Mercedes-Benz GLE stort sett vil holde seg på asfalt, og ofte i urbane landskap. Foto: Daimler AGVis mer

Helt ny Mercedes-Benz GLE

Ny 7-seter hos Mercedes

Husker du den gamle M-klassen til Mercedes, (ofte kalt ML, fordi BMW hadde beskyttet «M-en»)? Den byttet navn til GLE i anledning en facelift, men var i grunn samme modell. Men her kommer den første flunkende nye GLE.

På tide med generasjonsskifte i luksus-SUV-klassen. Kort tid etter at BMW lanserer sin helt nye X5, kommer Mercedes med en splitter ny GLE. Som X5, kommer den også som ladbar hybrid med lengre rekkevidde enn før.

Høydepunktene inkluderer det Mercedes forsikrer er verdens første fjæringssystem som benytter bilens 48-voltsystem, 100 prosent variabel firehjulsdrift, MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som gjennomkjenner hånd- og armbevegelser, samt en stopp-and-go assistent for autonom køkjøring. Og nå lener bilen seg innover i svingene!

Fra M og ML til GLE

Dagens GLE - tredje generasjon - ble introdusert i Norge i 2011 og kunne skilte med en kraftig reduksjon i pris i forhold til sin forgjenger, til tross for at det var en større og mye mer moderne bil på de fleste måter.

Tiden gikk og Mercedes-Benz introduserte et nytt modellnomenklatur, som gjorde at den store luksus-SUV-en fikk navnet GLE under påskudd av en midtlivsoppgradering i 2015.

BMW, Audi, Range Rover, Volvo...

Det er denne modellen som nå erstattes og nye GLE settes om få måneder inn i fortroppene i kampen mot tyske rivaler som BMW (helt ny X5 introduseres også i disse dager), og Audi, som lanserte andre generasjon Q7 i 2015.

En sterk konkurrent er også selvfølgelig Range Rover Sport, som ble fornyet i vår, og ikke minst Volvo XC90, som leder an på salgslistene i denne bilklassen her i landet takket være den ladbare hybriden T8.

EN EKSTRA SETERAD: Nye GLE er lengre enn forgjengeren, og dermed har to ekstra seter bakerst fått plass. Foto: Daimler AG
EN EKSTRA SETERAD: Nye GLE er lengre enn forgjengeren, og dermed har to ekstra seter bakerst fått plass. Foto: Daimler AG Vis mer

GLE har altså beholdt sin gjenkjennelige design, for eksempel med den «fremoverlente» bakre sideruten, samtidig som en rekke nye elementer tar sikte på å gi modellen en mer progressiv og dynamisk fremtoning. Cd-verdien på 0,29 gjør eksempelvis, ifølge produsenten, GLE til aerodynamisk klasseleder og bidrar til redusert drivstofforbruk.

Avanserte multibeam LED-frontlykter med ekstra lang rekkevidde skal sørge for trygg ferdsel i mørket med inntil 650 meters fjernlys og kontinuerlig tilpasning til omgivelsene.

HI-TECH OG LUKSUS: Det er et gedigent førermiljø som blir nye GLE til del, med to store skjermer som dominerende element. Foto: Daimler AG
HI-TECH OG LUKSUS: Det er et gedigent førermiljø som blir nye GLE til del, med to store skjermer som dominerende element. Foto: Daimler AG Vis mer

Innvendig dominerer førermiljøet med de nå velkjente brede skjermene og offroad-inspirerte håndtak i midtkonsollen. Økt lengde (+10,5 centimeter) og akselavstand (+8) gjør at GLE nå er tilgjengelig med en tredje seterad og får for første gang elektrisk justerbare bakseter på rad to.

Bagasjeromskapasiteten er oppgitt til 825 liter, og kan økes til hele 2055 liter ved å slå ned andre seterad.

Eksteriørbilder:

Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG

Ny komfort-teknologi

Kjørekomforten har alltid vært et av de viktigste salgsargumentene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. På det feltet hviler åpenbart Mercedes ikke på sine laurbær, og introduserer det de kaller E-Active Body Control, som kan kombineres med nyutviklede luftfjæringen, fortsatt ved navn Airmatic .

Dette skal være det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også dykking og overdreven kompresjon.

Sammen med scanning av kjørebanen foran bilen og hellingsfunksjonen Curve, gir dette ifølge Mercedes-Benz et ekstraordinært nivå av komfort.

E-Active Body Control benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks og flere sylindere. På dårlige veier gjenvinnes energi, noe som visstnok halverer energibehovet i forhold til det foregående systemet i S-Klasse.

Hydropneumatikken genererer dynamiske krefter som aktivt støtter og demper, f.eks. under lineær og lateral akselerasjon, eller ved kjøring på ujevn vei.

Med Curve lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel, og eliminerer praktisk talt opplevelsen av sentrifugalkraft, skal vi tro produsentens beskrivelse.

Med Road surface scan leser kameraet kontinuerlig veioverflaten og sender informasjonen til dempesystemet slik at ujevnheter kompenseres vesentlig før du kjører over dem.

Interiørbilder:

18C0685_009
18C0625_004
18C0625_011
18C0625_008
18C0625_003
18C0625_007

Oppgradert MBUX

Det nye MBUX -brukergrensesnittet får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer.

Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Ser køen på forhånd

Nyeste generasjon assistansesystem debuterer i GLE og tar ifølge Mercedes aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Med rutebasert hastighetsjustering aktivert, skal nye GLE kunne gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic - før føreren blir oppmerksom på faren - for eksempel ved kø rundt en sving. Distronic-systemet reduserer hastigheten til rundt 100 kilometer i timen, noe som skal gi den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Når køen er et faktum har den nye Stop-and-Go-assistenten som funksjon å redusere førerens arbeidsbelastning. Så lenge det er synlige veimerkinger kan systemet holde bilen i kjørefeltet og opprettholde en sikker avstand til bilene rundt ved hastigheter inntil 60 km/t. Systemet er aktivt i opptil ett minutt etter at bilen har stoppet i påvente av videre fremdrift.

Skjønner kollisjonsfaren

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer.

Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.

Trailer Maneuvering Assist er ny hos Mercedes-Benz og tilgjengelig for GLE i Europa. Det skal gjøre det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere. Systemet styrer vinkelen automatisk med en begrenset hastighet på opptil 5 kilometer i timen. En artikulasjonsvinkelsensor på tilhengerkoblingen gir den nødvendige informasjonen.

Elektrifisering

Fra salgsstarten i høst blir GLE tilgjengelig med den nye sekssylindrede EQ Boost-motoren mange kjenner fra CLS. Det er altså en slags lett hybridløsning.

GLE 450 4Matic, som den heter, får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hestekrefter og 250 newtonmeter ekstra trekkraft. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en ladbar hybrid, som Mercedes-Benz lover skal få en svært god elektrisk rekkevidde.

SKRYTER: PR- og informasjonssjef hos Mercedes Norge, Audun Hermansen.
SKRYTER: PR- og informasjonssjef hos Mercedes Norge, Audun Hermansen. Vis mer

Kommer til neste år

Verdenspremieren finner sted under bilutstillingen i Paris, Mondial de l’Automobile, i oktober, med lansering tidlig i 2019.

Importøren skryter allerede uhemmet av den nye modellen:

- GLE er en av våre viktigste modeller og har på verdensbasis funnet veien til over to millioner kunder. Med uovertruffen komfort, eksepsjonell fremkommelighet og avansert teknologi, ligger alt til rette for videre suksess, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef hos Mercedes-Benz personbil.