Dette er Citroëns nyeste fremstøt på luksusbil-fronten. Numéro 9 heter konseptet, som skal vises første gang for publikum i Beijing.
Dette er Citroëns nyeste fremstøt på luksusbil-fronten. Numéro 9 heter konseptet, som skal vises første gang for publikum i Beijing.Vis mer

Numero 9: Luksusbil fra Citroën

Citroën er igjen blitt et interessant bilmerke, slik de var opprinnelig. Stadig overrasker de oss.

Det var ikke noen dum idé å lansere en modellrekke nummer to ved siden av den "vanlige" serien C1, C2, C3, C4 og C5, C6 og disse modellenes derivater i segmentene SUV og flerbruks/fleksibil.

LES OGSÅ:

Nye DS

Modellrekken, DS, ble født så sent som i februar i jubileumsåret 2009 - altså for litt over tre år siden, i form av konseptet DS Inside, som annonserte produksjonsmodellen. Høsten samme år var den første DS-modellen på plass, DS3 - en mer sporty og luksuriøs versjon av nye C3.

Siden har det gått slag i slag, og både DS4 og DS5, som vi har kalt smykker på hjul, er nå på markedet. Til sammen er det solgt over 200.000 eksemplarer av den nye DS-serien i løpet av de vel to årene den har vært i salg.

DS5 - et smykke på hjul

Anti-retro

Det Citroën hevder karakteriserer DS-rekken, utenom premium-karakter og en viss sportslig stil, er det de kaller "anti-retro". Dette kan virke paradoksalt når men vet at DS henspiller på den revolusjonerende "padda" som var Citroëns flaggskip fra 1955 til 1975. Men selve bilene har utvilsomt en helt ny og fremtidsrettet design og bygger ikke på noen bestemte historiske referanser.

Citroën Numéro 9:

a
détail
détail
a
a
a
a
a
a
détail
a
studio
détail
a
17
13
chantilly
Dette er Citroëns nyeste fremstøt på luksusbil-fronten. Numéro 9 heter konseptet, som skal vises første gang for publikum i Beijing.
b
seine
seine
jardin
b
seine

Direktørbil

Men Citroën har andre tradisjoner å ivareta, og en av disse er å være aktør i premium-segmentet. Definitivt ofte en sær aktør, javel, men aktør likefullt. Biler som egner seg for ministre, ambassadører og direktører som enten er franske eller som er ute etter noe annet enn det vanlige - noe som virkelig skiller seg ut.

Dagens Citroën-flaggskip, C6,er absolutt verdig arvtager etter fortidens DS, CX og XM-modeller. Især har den kunnet vise til et adskillig høyere kvalitetsnivå. Men: Modellen begynner å dra på årene. Citroën har da også begynt å forberede en erstatter og markedet som får æren av å få presentert konseptene som er forløpere for det som skal bli fremtidens storhet, er Kina.

Forrige gang var det en gedigen sedan som ble presentert. Den het Métropolis og vakte stor oppsikt da den første gang ble vist, også den i Kina, på verdensutstillingen i Shanghai i 2010.

Les også: Spektakulær elbil fra Citroën kjørt på Le Mans

Nummer ni

Bilen vi ser her heter bare Numéro Neuf ("Nummer ni"), men den gjenkjennelige DS-logoen pryder den. Citroën har så å si ingen informasjon å komme med angående modellen, annet enn at den bringer til sitt pest perfeksjonerte uttrykk ånden bak DS-filosofien. Den har en hybrid motorisering som produserer tilsammen 295 hestekrefter mens den bare skal slippe ut 39 gram CO2 per kilometer, hvilket tilsvarer et forbruk godt under 0,2 liter per mil. Den skal også greie å kjøre opptil 50 kilometer på bare strøm.

Spennende fremtid

Den ganske originale karosseristilen er av typen luksuriøs og sporty stasjonsvogn, en såkalt shooting brake. Stilen annonserer design som nok kommer til å bli tatt i bruk nettopp i etterfølgeren til C6, men også en fremtidig SUV, ifølge Citroën samt sedaner både i premiumsjiktet i kompakt- og i mellomklassen.

For vår del: Vi gleder oss!