UTSIKTER: Regjeringen har kjøpt seg ett år og rører så å si ikke bilavgiftene i denne omgang. Men når alt er klart for den nye målemetoden WLTP, kan det komme en avgiftssmell. Foto: NTB/Scanpix
UTSIKTER: Regjeringen har kjøpt seg ett år og rører så å si ikke bilavgiftene i denne omgang. Men når alt er klart for den nye målemetoden WLTP, kan det komme en avgiftssmell. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Statsbudsjettet 2019: Bilavgifter

Null nå - men du får smellen neste år

KOMMENTAR: Regjeringen rører ikke de generelle bilavgiftene. Men neste år kan det bli baluba.

Det gikk som ventet: En hel bilbransje og norske bilkunder kan juble. Regjeringen gjør ingen justeringer utover inflasjon på bilavgiftene i forslaget til statsbudsjett. I hvert fall ikke ennå.

Faktum er at det hele er utsatt ett år. Det skyldes ikke ny avgiftspolitikk, men snarere fordi bilbransjen ikke er klar med biler som er godkjent etter den nye målemetoden WLTP.

Den nye WLTP-metoden er bedre tilpasset reell kjøring på vei enn det gamle NEDC-systemet, men gir også høyere målte utslippsverdier. Uten tilpasninger ville engangsavgiften for nye bensin- og dieselbiler ha økt med mellom 30.000 og 100.000 kroner i 2019.

Allerede for en måned siden varslet finansminister Siv Jensen en smidig overgangsordning og dropper økningen av bilavgiftene i neste års statsbudsjett.

- Det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. Dette er viktig for bransjen og ikke minst de som skal kjøpe bil. Derfor mener vi det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at vi får tid til å sikre en best mulig overgang fra gammel til ny målemetode. Det skal fortsatt lønne seg å kjøpe trygge og miljøvennlige familiebiler, sier Jensen.

Målemetoden som gir harde utslag

Både importører, kunder og forhandlere har det siste året virret rundt i usikkerhet. Alfabet-leken fra NEDC til WLTP er kort fortalt ny målemetode for forbruk og utslipp. Noe som vil gjøre at biler med bensin og diesel – og ikke minst ladbare hybrider som går under 50 kilometer på strøm – skal svi på pungen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CO2: Med den nye WLTP-metoden vil biler få høyere utslippstall – noe som koster mer i avgift. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
CO2: Med den nye WLTP-metoden vil biler få høyere utslippstall – noe som koster mer i avgift. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix Vis mer

De ladbare hybridene har en særnorsk avgiftsdel som ikke er en direkte del av WLTP, men som likevel blir det. Årsak: En ladbar hybrid som med NEDC-takk tidligere hadde en elektrisk rekkevidde på 50 km, vil etter WLTP (inkl. omregningen vi nå har) kunne miste noen kilometer elektrisk rekkevidde.

Derfor vil det også bli mindre fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften. Her slår for eksempel større felger ut. Går du opp fra 17-toms til 18-toms felger, kan det fort utgjøre en 1 kilometer mindre elektrisk rekkevidde.

I både Sverige, Finland og Danmark kommer det tiltak for å hindre økte bilpriser fra 2019. Nå kommer altså Norge etter. Det er en riktig, fornuftig og ikke minst nødvendig avklaring for å sikre en stor bransje som må rekke å omstille seg og produktene sine. Men det er først og fremst viktig for norske kunder, som får noe mer forutsigbarhet for lommeboka si. Vel å merke i ett år.

Et sant virvar

Innen 1. september skulle produsentene ha testet og typegodkjent alle personbiler etter WLTP-metoden. Alle tidligere NEDC-klassifiserte biler skulle så være omregnet med et verktøy som så poppis kalles CO2MPAS fram til 1. januar 2019, da WLTP-tallene skal tas endelig i bruk.

Så viser det seg at disse CO2MPAS-verdiene er gjennomgående høyere enn NEDC. Samtidig vil WLTP resultere i en ytterligere økning med et CO2-utslipp som er rundt 10-25 g/km høyere enn ved NEDC-måling. Et høyere CO2-tall betyr ganske enkelt mer i avgift.

Derfor har derfor en rekke biler allerede fått en avgiftsøkning. Ikke fordi vi har fått et nytt avgiftssystem, men fordi vi nå må sette NEDC2.0/NEDC (correolated) verdier inn i et avgiftssystem som i utgangspunktet er ment for NEDC inntil alt rundt WLTP er klart.

Allerede i august i fjor begynte mange norske bilimportører denne jobben. Og mange biler har fått en avgiftsøkning allerede.

Beregninger fra Bilimportørenes Landsforening viser at det skattbare utslippet har økt med i gjennomsnitt 6,7 prosent når NEDC2.0 nå er innført.

For eksempel har en BMW X5 30d gått opp over 70.000,- i avgift (NEDC2.0/NEDC correolated) allerede. Og verre vil det bli når WLTP innføres for fullt.

Hos bilimportørene har det vært hett i merkantil avdeling. De har druknet seg i kalkulatorer og regnet for harde livet. Dette har de måttet gjøre på hver eneste bil for å finne riktig avgiftsnivå. Avhengig om bilen for eksempel skal ha 17- eller 19-toms hjul. Det utgjør nemlig en forskjell i CO2-utslipp. Og visste du at et elektrisk sete fort kan veie 20-30 kilo, noe som kan medføre ekstra vekt, CO2 og avgift i 20.000-kroners klassen?

Men så til det som har gjort det hele komplisert og som er bakgrunnen for at den store avgiftssmellen utsettes: Det viser det seg at bare rundt 20 prosent av alle biler er rukket å bli testet på denne nye WLTP-måten. Flaskehalsen finner vi på Island. Her ligger instansen Nortype, som er typegodkjenningskontoret for Norge, Sverige, Island og Finland. Og der står over 200 bilmodeller klare for å bli typegodkjent for Norge.

Imens venter importørene på dokumentene. Uten å vite når de kan begynne å selge de aktuelle bilene. Og til hvilken pris.

Midt oppe i alt dette står kunder som har signert kontrakter – hvor det står med liten skrift at de må bære eventuelle avgiftsøkninger og tåle 6 prosent høyere pris. Alle disse har vunnet ett år.

Det kommer...

Men - det er også påkrevd å strø litt salt (NaCl) i såret. En helt ordinær bil med det Ola Avgift ønsker seg - automat, diesel og firehjulstrekk – blir fort 50.000-100.000 kroner dyrere når WLTP slår til for fullt. For faktum er at denne målemetoden skal innføres - med en avgiftsøkning som følge av at utslippstallene blir høyere.

Det betyr at denne smellen kommer umiddelbart når nyttårsraketten går av 01.01.2020. Da vil det komme med et nytt brak. Men da er det ingen overraskelse lenger.

Den virkelig store avgiftsøkningen er bare utsatt. Vel å merke om ikke hele avgiftsprofilen og måten vi beregner engangsavgifter skulle bli forandret.

Da blir det i så fall hestehandel på Stortinget.