NRK: Feil på autovern har medvirket til skadeomfanget i flere ulykker

Feil eller mangler ved autovern og rekkverk langs norske veier har medvirket til skadeomfanget i 71 av 136 autovern-ulykker i perioden 2005-2019, ifølge NRK.

DØDSÅRSAK: Ulykkesrapportene fra Statens vegvesen viser at feil med avslutningen på autovernet har medvirket til et dødelig utfall i en rekke ulykker. Foto: NTB scanpix
DØDSÅRSAK: Ulykkesrapportene fra Statens vegvesen viser at feil med avslutningen på autovernet har medvirket til et dødelig utfall i en rekke ulykker. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Statens vegvesen har registrert 136 autovern-ulykker i perioden 2005–2019. En kartlegging som NRK har gjort av ulykkene, viser at feil eller mangler ved autovern og andre typer rekkverk langs veiene har medvirket til skadeomfanget i 71 av ulykkene.

76 mennesker omkom i disse ulykkene.

Feil med avslutning på rekkverk

Ulykkesrapportene fra Statens vegvesen viser at feil med avslutningen på autovernet har medvirket til et dødelig utfall i en rekke ulykker.

Bjørn Laksforsmo, direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, sier til NRK at alt rekkverk langs hele riksveinettet og europaveinettet ble inspirert fjor, men at det likevel ikke betyr at alt er utformet i tråd med gjeldede krav.

– Det betyr at de rekkverkene vi har, fyller den funksjonen de skal ha og de kravene som var på byggetidspunktet. Og når vi bygger nytt, så bygger vi i tråd med de standardene som finnes, sier Laksforsmo.

Ulykkesanalyser

Statens vegvesen har en egen nasjonal ulykkesanalysegruppe som analyserer alle dødsulykker i veitrafikken i Norge. Med bakgrunn i analysene utarbeides det årsrapporter som oppsummerer de viktigste funnene.

Statens vegvesens ulykkesanalyser forsøker å finne fram til forhold som kan ha vært medvirkende til at ulykken skjedde, og at den fikk et så alvorlig utfall, uten tanke på om det ligger noe juridisk ansvar knyttet til disse forholdene.

Ifølge den siste ulykkesrapporten, for 2019, vurderes forhold knyttet til veien og veimiljøet å ha vært medvirkende faktorer i 35 prosent av dødsulykkene.

Gjennomsnitt for perioden 2010-2019 er 28 prosent.

De forholdene ved veien og veimiljøet som oftest har medvirket til dødsulykker, er veiens linjeføring, sikthindringer og skilting.

Veiene gir dødelig utgang

Tidligere ulykkesrapporter fra Statens vegvesen har også konkludert med at skylden for skadeomfanget - altså at ulykkene får dødelig utgang - er en kombinasjon av trafikant, vei og veimiljø og dels involverte kjøretøy.

Også en svensk undersøkelse fra forsikringsselskapet Folksam har konkludert med at dårlige veier koster flere mennesker livet enn førere som gjør ulike feil.

- Det er alltid menneskene som er årsak til ulykkene, men når man ser på hva som er årsak til den dødelige skaden, så er det veien som er årsak til de fleste, har forsker Helena Stigson ved Folksam tidligere uttalt til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer