Det er mye luft i en kassebil, men den er stor å ratte rundt Ringen uansett.
Det er mye luft i en kassebil, men den er stor å ratte rundt Ringen uansett. Vis mer

Nürburgrings raskeste varebil

Ford tok den med Transit. Nå har rekorden byttet eier.

Mange husker stuntet fra britiske Top Gear, hvor de ville sette rekord rundt Nürburgring for varebiler. Bilen ble en Ford Transit, og sjåføren måtte selvfølgelig bli dronningen av Ringen, Sabine Schmitz. Tiden ble dengang ti minutter og åtte sekunder, men nå er den altså slått.

LES OGSÅ:

En skikkelig rocka Transporter

Godt brukt

Denne gangen er det VW-tuneren Revo som har vært på ferde, og da måtte selvfølgelig bilen bli en Transporter. Løsningen ble en VW T5 med en 2-liters twin-turbo dieselmaskin. Bilen var på ingen måte ny, ettersom den allerede hadde rullet nær 110.000 km da den ble plukket ut til oppgaven.

Sabine kjører Exagon

Små endringer

For å gjøre doningen mer kapabel ble programvaren remappet. Deretter ble det satt på et Millton eksossystem for enda bedre pusteforhold. En større og kombinert olje- og ladeluftkjøler var også et krav for å få hentet ut enda mer fra 2-literen. Resultatet etter alle modifiseringene var en kraftig økning av dreiemomentet, som igjen resulterte at effekten ble økt til 220 hk.

Se video av hele runden:

Oppdatert chassis

For å holde den digre kassevogna bedre til asfalten ble det montert et sett Bilstein B14 coilover fjærer og dempere, deretter fire lette Team Dynamics felger med et sett Dunlop Direzza dekk.

Deretter var planen klar. Kjør bilen for egen maskin til Ringen, fullfør rekordforsøket, og kjør hjem igjen. Men, så dukket det naturlige spørsmålet opp. Hvem skulle kjøre?

Vi tok med LFA på Nürburgring

Valg av sjåfør

Det endelige valget falt på Dale Lomas, mannen bak nettsiden Bridge to Gantry, og som også er bidragsyter hos Rent4Ring, i tillegg til å være kjøreinstruktør. I likhet med Sabine er han en skikkelig Ring-rev, og utvilsomt moden for oppgaven. Mye tyder på at Sabine og Transit var en vel så god kombinasjon, for det er små marginer mellom gammel og ny rekord.

Billig redskap for Nürburgring

Hva nå?

Den nye rekorden er nå ni minutter og 57,36 sekunder, men i motsetning til Sabines tid, som ble målt fra den klassiske bridge-to-gantry, så er Revos tid en full runde. Det betyr i overkant av en kilometer lenger distanse.

Her er intervju med sjåføren: