LADING AV ELBIL: Flertallet av elbilistene vil betale mindre enn hva det koster å hurtiglade bilen i dag. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
LADING AV ELBIL: Flertallet av elbilistene vil betale mindre enn hva det koster å hurtiglade bilen i dag. Foto: Tore Meek / NTB scanpixVis mer

Lading av elbil

Norske elbileiere vil betale mindre for ladingen

Ifølge en undersøkelse blant elbilistene kommer det fram at de vil ha billigere lading på offentlige plasser.

Norsk elbilforening foretok nylig sin årlige spørreundersøkelse blant sine medlemmer. Der kommer det blant annet fram hvor mye elbilistene er villige til å betale for strømmen sin – både ved rask og hurtig lading av bilen.

De prisrelaterte spørsmålene elbilistene fikk var:

  • «Hjemme betaler du rundt én krone per kilowattime (kWh). Hva mener du er en fornuftig pris for normallading på offentlige ladeplasser?»
  • «Hvor mye er du villig til å betale for hurtiglading?»

Tesla er for øvrig elbilen som er billigst å lade.

Halvparten vil ikke betale mer

Prisen for hjemmelading ligger normalt under én krone per kWh i dag, ifølge Elbilforeningen. Det er også det den største delen (48 prosent) av dem som svarte i undersøkelsen er villige til å betale per kWh, for å normallade på offentlige plasser.

Betalingvilje normallading (kWh)
1 krone48 %
2 kroner32 %
3 kroner5 %
4 kroner-
5 kroner-
Vet ikke8 %
Annet2 %

Med andre ord vil halvparten av elbilistene ikke betale mer for å lade bilen sin på offentlige steder, enn hva de betaler hjemme i dag.

32 prosent av de som svarte er villige til å betale opptil fem kroner for samme tjeneste. Gjennomsnittlig er elbilistenes b∏etalingsvilje 1,54 kroner per kWh for normallading på offentlige ladeplasser.

Vil ha rimelig hurtiglading

Betalingsviljen for hurtiglading er naturligvis noe høyere.

Her er gjennomsnittet villig til å betale 2,27 kroner per kWh.

Betalingsvilje hurtiglading (kWh)
2 kroner34 %
3 kroner20 %
4 kroner4 %
5 kroner4 %
Vet ikke14 %
Annet2 %

Dagens pris ligger typisk på 2,50 kroner per minutt for hurtiglading, uavhengig av hvor rask ladingen er. Elbilforeningens beregninger er at prisen da blir tre til fem kroner per kWh.

Flest (34 prosent) mener to kroner er nok, mens 20 prosent strekker seg til tre kroner.

Elbilforeningen: – Ikke overrasket

Dermed mener brorparten (54 prosent) av Elbilforeningens medlemmer at hurtiglading ikke skal koste mer enn tre kroner per kWh, altså mindre enn hva de må betale for tjenesten i dag.

– Det vil jo de som kjører med bensin og diesel også, så dette er ingen overraskelse slik sett, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til Dinside.

Fire prosent av foreningens medlemmer er villige til å strekke seg til fem kroner for hurtiglading per kWh. Bu tror imidlertid at det er de uerfarne elbilistene som vil betale minst.

– Det blir nok spekulasjoner, men statistikken kunne nok blitt brutt ned på hvor lenge de har vært elbilister. De som har vært det en stund er mest opptatt av å få flere hurtigladestasjoner og har forståelse for at operatørene selger en service, forklarer generalsekretæren.

– Tror du ikke at de som ikke kjører elbil kan reagere på at medlemmene deres er gjerrige, med slike svar?

– Jo, men det er vanlig for en forbruker å synes at det ikke skal koste for mye. Svarene i undersøkelsen vitner om god forståelse for at det koster. Man kan også stille spørsmål ved hvorfor det (hurtiglading) prises per minutt, og ikke i kWh. På vinterstid blir det enda dyrere, fordi ladingen går saktere.

– Billigere enn bensin og diesel

Bu framhever likevel at det er de færreste som hurtiglader elbilen hver dag og at det fortsatt er billigere å kjøre på strøm enn bensin eller diesel.

– Store deler av ladingen foregår hjemme, hvor man betaler bortimot én krone per kWh. Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff.

Moderne elbiler bruker om lag 10–20 kWh på 100 kilometer, avhengig av størrelse. Det betyr med andre ord at det koster 10−20 øre å kjøre én kilometer.

LES OGSÅ:
De ni mest spennende elbilene vi venter på
Kjørte over 90 mil uten å lade – nå vil nordmann slå rekorden
To av tre mener BMW-sjåførene er frekkest