POPULÆR: Tesla Model 3 har kanskje ikke kommet til Norge ennå, men interessen er stor. På grunn av den norske elbilsatsningen hadde Norge det laveste CO2-utslippet fra nybilparken i 2017. Foto: Tesla Motors
POPULÆR: Tesla Model 3 har kanskje ikke kommet til Norge ennå, men interessen er stor. På grunn av den norske elbilsatsningen hadde Norge det laveste CO2-utslippet fra nybilparken i 2017. Foto: Tesla MotorsVis mer

CO2-utslippet øker i Europas bilpark

Norske biler best av samtlige i CO₂-utviklingen

Bilparken i Norge slipper stadig mindre CO₂, mens resten av bilene solgt i Europa i 2017 slapp ut mer enn de som ble solgt året før.

Norske biler slipper i særklasse ut minst CO₂, sammenliknet med resten av bilparken i Europa. Det viser tall fra Jato, gjengitt av svenske Mestmotor.

Ifølge analyseselskapet slapp en norsk bil i 2017 ut gjennomsnittlig 83,6 g/km – nærmere 30 prosent (118,1 g/km) mindre enn snittet på kontinentet.

Norge har dessuten også den største nedgangen i utslippet, sammenliknet med året før (-10,1 prosentpoeng).

Utslippet øker

Vårt naboland Sverige er helt nede på 17. plass, med et utslipp på hele 121,6 g/km, men likevel med en registrert nedgang på 1,3 prosentpoeng fra 2016.

Danmark, som er helt oppe på en 3. plass, hadde imidlertid negativ utvikling fra føråret (+2,8). Det var likevel nok til å gå opp to plasser på «snill bil-tabellen».

Det er bare ett år siden Norge bestemte seg for å skrote den gamle ordningen for måling av utslipp (NEDC). Framover får bilene en strengere utslippsdom i form av WLTP.

Faktisk økte gjennomsnittet i Europa med 0,3 prosentpoeng, sammenliknet med 2016. Utviklingen blir begrunnet med at dieselbiler, som generelt slipper ut mindre CO₂ enn bensinbiler, har fått et negativt fokus de siste åra.

Spesielt dieselgate – en skandale som fortsatt ikke er over – har gjort det vanskelig for dieseldrevne biler.

Bilparkene med lavest CO2-utslipp - 2017

# Land Utslipp Endring 16–17 # 2016
1Norge83,6–10,11
2Portugal104,2–0,22
3Danmark108,0+2,85
4Hellas108,6+2,83
5Nederland109,0+3,43
6Frankrike110,7+0,56
16England120,8+0,913
17Sverige121,6–1,317
21Tyskland126,2+0,521
Totalt118,1+0,3

Best av de tradisjonelle

Det er naturligvis den norske elbil-satsingen som er årsaken til at vi gjør det så godt i denne statistikken. Alle de ti mest solgte bilene i fjor hadde elektrisk motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig ser vi av det totale bilsalget i verden, hvor ubetydelige lille Norge er i den store sammenhengen.

Tesla ligger helt øverst over merker med lavt utslipp. Det rene elbilmerket hadde bare en markedsandel i Europa på 0,2 prosent i 2017, så nullutslippet av CO₂ utgjorde lite totalt for kontinentet.

Toyota gjør det samtidig veldig godt på grunn av sin satsing på hybridbiler.

Tre av fire biler slapp i fjor ut mellom 110 og 130 g/km, ifølge Joty. Den siste fjerdedelen (22 %) slapp ut mellom 90 og 110 gram.

Mazda og Subaru er to av de vanligste merkene som i 2017 hadde et gjennomsnittlig utslipp i helt feil ende av tabellen. Sammen med Jaguar og Land Rover havnet de i pulja med utslipp mellom 130 og 160 g/km.

Det britiske luksusmerket Rolls-Royce havner helt nederst, på 50. plass, med et heftig gjennomsnittsutslipp på 329,8 g/km.

Snittutslipp europeiske biler 2017

# Merke Utslipp Andel biler utslippsgruppe
1Tesla0,00,2% - 0-90 g/km
2Smart90,3
3Toyota101,2
4Peugeot104,522%
5DS105,090-110 g/km
6Citroën105,5
7Renault106,6
8Lancia113,7
9Mitsubishi114,5
10Suzuki114,9
11Fiat115,6
13Nissan115,9
Skoda115,9
10Seat118,973%
18Volkswagen119,6110-130 g/km
19Kia120,0
20Ford120,8
22BMW121,8
23Hyundai122,0
24Opel123,4
25Audi124,3
Volvo124,3
29Mercedes129,1
30Infinity131,04%
31Mazda131,2130-160 g/km
37Subaru159,8
38Lada179,10,6%
50Rolls-Royce329,8160+ g/km
Snittbilen118,1100%

Kilde: Joty.com