BATTERIKAPASITET: Norske forskere skal ha funnet en metode som gir økt batterikapasitet i alt fra elbiler til mobiltelefoner. Foto: Knut Moberg
BATTERIKAPASITET: Norske forskere skal ha funnet en metode som gir økt batterikapasitet i alt fra elbiler til mobiltelefoner. Foto: Knut MobergVis mer

Rekkevidde på elbiler

Norsk forskning kan gi elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde

Norske forskere har knekt en kode som kan gi elbiler, mobiltelefoner, nettbrett og annen teknologi mye høyere batterikapasitet enn i dag.

– Du kan si at vi har funnet X-faktoren vi har lett etter. Dette har et helt enormt potensial og er noe forskere over hele verden forsøker å få til, sier forskningsdirektør Arve Holt ved Institutt for energiteknikk i en pressemelding.

Teknologien som forskerne ved instituttet på Kjeller har kommet fram til brukes i litium-ionbatterier, som er batteriene som brukes i elbiler, mobiltelefoner, nettbrett, bærbare PC-er og det meste annet vi omgir oss med av teknologi i hverdagen.

Det kan bidra til at vi blant annet får elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde og mobiltelefoner som ikke trenger å lades på flere dager.

Kan gi fem ganger høyere kapasitet

Forskerne har i flere år undersøkt mulighetene for å bruke silisium i batterier, istedenfor grafitt som brukes i dag. Rent silisium har i teorien ti ganger høyere kapasitet enn grafitt, men mister også kapasitet raskere.

Nå har likevel forskerne kommet opp med en silisiumblanding som gjør at kapasiteten holder seg stabilt høy over tid, selv om kapasiteten blir noe lavere enn med rent silisium. Batterier med den nye silisiumblandingen vil likevel få tre til fem ganger høyere kapasitet enn dagens batterier, ifølge forskerne.

Skal testes hos selskaper

Teknologien skal nå testes sammen med flere norske og internasjonale selskaper, i samarbeid med Kjeller Innovasjon som jobber med å kommersialisere forskningsresultatene. De har også fått støtte fra Forskningsrådet til prosjektet. I tillegg jobbes det med å patentere nanoteknologien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har testet at det fungerer i lab-skala med gode resultater. Nå som vi har fått støtte av Forskningsrådet i FORNY2020-programmet skal vi teste det videre sammen med internasjonale industripartnere og se om det fungerer i deres industrielle prosesser. Prosjektet som skal fokusere på å bringe det nye materialet til markedet har vi kalt SiliconX, og det blir svært spennende å få jobbe mot så store mål sammen med Kjeller Innovasjon, sier Marte O. Skare, som er en av forskerne i prosjektet.

Nå ut til forbrukerne

Forretningsutvikler Laura Brodbeck i Kjeller Innovasjon, som jobber med å kommersialisere forskningsresultater fra IFE, sier til NTB at de nå har inngått samarbeid både med materialprodusenter og batteriprodusenter for å se på muligheten for å få teknologien ut på markedet.

– For å kunne nå ut til forbrukerne må det nye materialet og batterier med teknologien kunne produseres i industriell skala. Det er noe av det vi nå jobber med sammen med samarbeidspartnerne våre, sier Brodbeck.

Hun vil ikke gå inn på hvilke selskaper som er med i samarbeidet, men sier at det er store selskaper både i Norge og utlandet. Det er foreløpig ikke klart når teknologien tidligst vil kunne nå forbrukerne.

– Kjeller Innovasjon og IFE arbeider aktivt for å tilgjengeliggjøring teknologien så raskt som mulig, og vi har som målsetting å inngå produksjonsavtale med en eller flere aktører i løpet av prosjektperioden, sier Brodbeck.