Slutt for BMW i3?

Norsk bestselger trolig offer for vanlige biler

Det er solgt over 23.000 biler i Norge - nå blir BMW i3 trolig ofret av den tyske produsenten.

GÅR MOT SLUTTEN: Ifølge britiske Auto Express blir neppe norgesfavoritten BMW i3 erstattet når livssyklusen snart går mot slutten. Foto: BMW
GÅR MOT SLUTTEN: Ifølge britiske Auto Express blir neppe norgesfavoritten BMW i3 erstattet når livssyklusen snart går mot slutten. Foto: BMW Vis mer

- Det vil jeg ikke kommentere, sier kommunikasjonssjef Marius Tegneby hos BMW Group Norge til Dinside, når vi spør han om det internasjonale snakket rundt elbilsuksessen BMW i3.

Anerkjente Auto Express i Storbritannia skrev nemlig i helga at BMW i3 trolig ikke blir erstattet når den har nådd slutten av sin nåværende syklus.

Den populære elbilen har nemlig bare blitt oppgradert siden den først ble lansert. Og med snart seks år på markedet, nærmer det seg normalt en ny generasjon.

BMW i3-salget i Norge

År 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019* Totalt**
Registreringer512.0402.4033.9535.0365.6873.06323.408
Plassering i bilsalget167.22.15.8.2.3.3.3.***

Tabellforklaring: Antall BMW i3-registreringer og plasseringer i bestselgerkampen hvert år, fra og med lanseringen i Norge i 2013. *=til og med juni 2019. **=Til og med ettermiddagen 16. juli 2019 (cirka). ***=Tredje mest solgte elbil i Norge, noensinne. Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og Elbilstatistikk.no

Ikke bare rykter

Avisa hevder nå at BMW i3-framtiden er tvilsom, etter at BMW-sjefer har hintet om at elbilen ikke får noen direkte erstatter. For selv om i3 var starten på elbilsatsingen har konsernet nemlig skiftet kurs.

Nå skal elektriske biler bli mer «mainstream» - lik tradisjonelle biler av utseende - og dermed ikke lenger ha unik elbil-arkitektur, skriver Auto Express. Det er slik både Tesla, Audi, Mercedes-Benz og Jaguar har gått fram. Eller som BMW gjør med den kommende SUV-en iX3.

- i3 hadde en pioneroppgave i begynnelsen av BMWs elektrifisering, men vi ser nå at elektriske biler går mer i retning av det som er mainstream, sier BMW-styremedlem Pieter Nota til avisa.

Videre snakker han om å benytte karbon på en annen måte i karosseriet og CLAR-plattformen som skal stå som base for mange av BMWs biler framover - både tradisjonelle bensin- og dieselbiler, men også ladbare hybrider og rene elektrisk biler.

BMWs mest solgte i Norge

i3 har vært BMWs klart mest solgte bil i Norge fra og med 2014 og i flere år vært helt i toppen på listene over det norske bilsalget. Til nå har det altså blitt registrert 23408 eksemplarer (tirsdag 16.7.2019) her til lands, om vi skal tro tallene fra Elbilstatistikk.no.

IKKE BEKYMRET: Marius Tegneby hos den norske BMW-importøren. Foto: BMW Group Norge
IKKE BEKYMRET: Marius Tegneby hos den norske BMW-importøren. Foto: BMW Group Norge Vis mer

Magnus Tegneby hos den norske importøren later imidlertid ikke til å være veldig bekymret, om norgesfavoritten deres skulle forsvinne.

- Med god over 22.000 registrerte biler så langt, er i3 én av våre viktigste modeller, sier han.

- Vår elektriske framtid er uansett lys. Innen 2023 skal BMW ha 25 ladbare modeller, og halvparten av dem skal være helelektriske. Om ikke man ser ny i3, kommer det nye biler i det segmentet også, slår Tegneby fast.

PS: Trolig vil heller ikke den ladbare hybrid-sportsbilen BMW i8 bli fornyet, når dagens syklus avsluttes.