Normal hybrid

Hybrid-biler kjennetegnes som regel ved et litt sært utseende, og har vært for spesielt interesserte. Det prøver Honda å endre ved å lansere Civic med hybridmotor.

Normal hybrid
[Ugjyldig objekt (NAV)]

På papiret kan det virke som Honda Civic Hybrid først og fremst er en bensinbil, det sitter nemlig en 1,3-liters VTEC i-DSI-motor under panseret.

Avslørt av forbruket

Riktignok er motoren gjerrig, men et oppgitt forbrukstall på 0,34 liter per mil tyder på at den får hjelp. Hjelpen kommer fra en elektrisk motor.

Den elektriske motoren trår til ved akselerasjon, og sørger også for at bensinmotoren kan stoppes hvis bilen står stille. Integrated Motor Assist (IMS) kaller Honda systemet som sørger for samspill mellom de forskjellige drivkildene.

Mer luft

i-DSI-motoren er spesiell ved at det er to tennplugger for hver sylinder, som sørger for at mengden luft i forbrenningsprosessen kan økes i forhold til bensinmengden.

En annen fordel ved denne motoren er at den yter liten motstand ved bremsing. Lav motstand er en fordel fordi det blir mer energi til overs som den elektriske motoren kan bruke.

Insight

"OPECs mareritt" kalte vi forrige hybridbil fra Honda etter en liten test. Den er særpreget blant annet med en ekstremt aerodynamisk form.

Minitesten kan du lese her.

Toyota Prius er den eneste hybrid (el-motor/bensin) som er i salg i Norge. Den har tilnærmet normal form, og er som Honda Civic en liten familiesedan.

Normal hybrid

Honda Civic Hybrid lanseres i Japan i disse dager, den norske importøren har foreløpig ikke planer om å ta den inn til landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen