POPULÆR: Da Opel lanserte Ampera-e i Norge i 2017, var det den første elbilen med lang rekkevidde og gunstig pris. Over 4.000 nordmenn kjøpte bilen, men General Motors klarte ikke å produsere nok biler. Foto: Opel
POPULÆR: Da Opel lanserte Ampera-e i Norge i 2017, var det den første elbilen med lang rekkevidde og gunstig pris. Over 4.000 nordmenn kjøpte bilen, men General Motors klarte ikke å produsere nok biler. Foto: OpelVis mer

Opel starter salget av Ampera-e igjen

Norgesfavoritten gjør sjokk-comeback

Opel Norge sluttet å skrive kontrakter på Opel Ampera-e i oktober 2017. Halvannet år etterpå overrasker de alle.

Etter at franske PSA kjøpte Opel fra General Motors i fjor, trodde de fleste at dagene var talte for den ettertraktede elbilen Ampera-e. Nå starter imidlertid Opel salget av den populære elbilen i Norge igjen.

Opel Ampera-e var den første elbilen med lang rekkevidde og gunstig pris, som ble introdusert for norske bilkjøpere. Rekkevidden ble oppgitt til 500 kilometer og prisen satt til under 300.000 kroner. Mange tusen skrev seg på venteliste, og da det ble åpnet for å skrive kontrakter, var det 4.000 nordmenn som kjøpte bilen.

Meget populær

Det var ikke så rart at mange ville ha elbilen, som blant annet fikk terning-kast seks hos Dinside, før den senere ble kåret til Årets bil 2018.

Problemet var imidlertid at Ampera-e ble produsert hos General Motors (GM) i USA, og at de ikke prioriterte å lever nok biler til Norge. Det ble spekulert i at årsaken var at prisen i Norge var for lav, slik at GM tapte penger på hver bil som ble sendt til Europa. Den historien kan du lese mer om her.

Gjenåpner salget

Det gikk så langt at GM måtte be den norske Opel-importøren om å slutte å ta imot bestillinger av bilen og øke prisen på bilen kraftig.

Til tross for at Opel sluttet å skrive nye kontrakter på Ampera-e i oktober 2017, ble det i fjor registrert 920 nye eksemplarer i Norge.

Da franske PSA (Peugeot-Citroën) kjøpte Opel av GM i fjor, trodde altså de fleste at Ampera-e var borte fra Europa for godt. Men fra tyske kilder får Dinside opplyst at salget nå skal i gang igjen - nesten 1,5 år etter at de sluttet å skrive kontrakter.

– Vi skal ha et pressemøte om dette i morgen. Før den tid sier vi ingen ting. Det er det eneste den nye, norske Opel-sjefen, Johnny Danielsen, vil si nå vi spør om salget av Ampera-e skal starte opp igjen.

FOR BILLIG: Ved lanseringen i Norge var prisen på Ampera-e under 300.000 kroner. Det var så billig at GM tapte penger på bilene de sendte over til Norge. Foto: Opel
FOR BILLIG: Ved lanseringen i Norge var prisen på Ampera-e under 300.000 kroner. Det var så billig at GM tapte penger på bilene de sendte over til Norge. Foto: Opel Vis mer

Byttehandel

Årsaken til at Opel har fått en avtale med GM, om fortsatt salg av Ampera-e, skal ifølge våre kilder ligge langt utenfor Norge og Europa: I Australia selger GM nemlig et bilmerke med navn Holden.

Dette er i bunn og grunn Opel-biler, med en litt annen front og et annet navn. Siden GM stoppet produksjonen på Holden-fabrikken sør i Australia i oktober 2017, har en stor del av Holden-bilene blitt produsert på Opels fabrikker i Europa.

GM ønsker tydeligvis at dette skal fortsette. Dermed er det åpnet for en byttehandel, slik at GM skal produsere Ampera-e for Europa og Norge på fabrikken i Michigan, USA.

SKAL LAGE FLERE: GM-sjef Mary Barra uttalte nylig at produksjonen på fabrikken som bygger Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt skal økes med 20 prosent. Foto: GM
SKAL LAGE FLERE: GM-sjef Mary Barra uttalte nylig at produksjonen på fabrikken som bygger Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt skal økes med 20 prosent. Foto: GM Vis mer

Øker produksjonen

Ampera-e har en elektrisk motor på 204 hester og et batteri på 60 kWt, som skal gi en rekkevidde på 500 km, etter den gamle NEDC-normen eller 380 kilometer etter den nye, strenge WLTP-testen.

Bilen står i dag oppgitt med en pris på 349.000 kroner i listene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Om dette kommer til å være prisen som vil gjelde framover, vet vi ikke ennå.

Ei heller vet vi om vi kan oppleve lange ventelister som tidligere. GM-sjef Mary Barra uttalte nylig at produksjonen på fabrikken som lager Ampera-e og den amerikanske utgaven av bilen - Chevrolet Bolt - nå skal øke betydelig. Det er i hvert fall et godt tegn.