HØY GT: Med firehjulsdrift, ladbar hybrid drivlinje og 300 hestekrefter, tar Peugeots norgesfavoritt og tidligere årets bil 3008 et stort skritt fremover. Foto: Jamieson Pothecary
HØY GT: Med firehjulsdrift, ladbar hybrid drivlinje og 300 hestekrefter, tar Peugeots norgesfavoritt og tidligere årets bil 3008 et stort skritt fremover. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Peugeot går for ladbart

Norgesfavoritt blir ladbar - og får 4x4

Forrige Peugeot 3008 ble levert som diesel-hybrid, men var ikke ladbar. Andre generasjon blir nå ladbar. Det samme gjelder andre generasjon av familiebilen 508.

Joda, vi har fortalt om Peugeots nye ladbare modeller tidligere, da vi kunne vise dere den lekre konseptbilen, med hint tilbake til Peugeot 504 Coupe fra 1968, ved navn e-Legend.

Men nå er de offisielt vist etter å ha blitt avduket på bilutstillingen i Paris. Og i den anledning, intervjuet vi Stian Gihle, som er kommunikasjonsdirektør for både Peugeot og Citroën i Norge:

VERDENSPREMIERE: Peugeot 508 og 3008, begge som plugin hybrid - og sistnevnte med firehjulstrekk. Video: Jamieson PothecaryVis merVis mer Vis mer

De nye ladbare hybridene kommer i tillegg til dagens modeller, og presenteres av Peugeot som kraftig motoriserte lavutslippsbiler. Modellene som er på vei vil få navnene Hybrid eller Hybrid4, alt ettersom modellen har firehjulsdrift eller ikke.

Alle modellene er basert på kjente modeller og 1,6-liters bensinmotorer med turbo. Automatgirkassen har 8 gir og har fått navnet e-EAT8.

Elektrifisert bakaksel

På Hybrid4 har multilenke-hjulopphenget blitt utstyrt med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Det er denne motoren som gir bilen firehjulsdrift.

Energikilden til de elektriske motorene er et 300 volt Litiumion batteri som er plassert under baksetet på begge motorvarianter

SÆREGEN: Ladbare 3008 har den samme spesielle designen som de andre... Foto: Jamieson Pothecary
SÆREGEN: Ladbare 3008 har den samme spesielle designen som de andre... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

GT-SUV

Denne heter 3008 GT Hybrid4. Den presenteres altså som en ladbar SUV med 300 hestekrefter og firehjulsdrift. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og kompletteres med en elektrisk motor både foran og bak. Disse yter 110 hestekrefter per stykk.

Samlet gjør dette at 0 til 100 går unna på 6,5 sekunder, batteriet, med en kapasitet på 13,2 kWt, gir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer i henhold til den nye og strengere målenormen (WLTP). CO2 nivået er 49 gram per kilometer etter samme målestandard.

Senere kommer en 3008 Hybrid, noen måneder etter lansering av 3008 Hybrid4.

INSTRUMENTER OVER RATTET: Om designen utvendig er særegen, er den det også i interiøret. Som i andre modeller fra merket, har man instrumentpanelet i synsfeltet mot veien. Foto: Peugeot
INSTRUMENTER OVER RATTET: Om designen utvendig er særegen, er den det også i interiøret. Som i andre modeller fra merket, har man instrumentpanelet i synsfeltet mot veien. Foto: Peugeot Vis mer

Ladbar familiebil

Nye Peugeot 508 Hybrid og 508 SW Hybrid (stasjonsvognen) kombinerer altså en bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter i tillegg. Den totale effekten er 225 hestekrefter.

508 og 508 SW har et CO2-utslipp målt etter WLTP på «under 49 gram» per kilometer.

Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt og det skal sikre en elektrisk rekkevidde på over 40 kilometer i henhold til den nye og strengere målenormen (WLTP).

Bagasjerommene på 508 og 508 SW er identiske sammenlignet med de konvensjonelle bilene. Det betyr 487 liter for 508 og 530 liter for 508 SW.

En ekstra ladefunksjon

Bilene har ellers hybrid-egenskaper vi kjenner fra konkurrentene. Peugeot lanserer eksempelvis en ny ladefunksjon for sine ladbare hybrider. For eksempel i nedoverbakker kan man dra girspaken bakover og man aktiverer motorbrems med de elektriske motorene.

Dette sørger ekstra lading i stedet for å bremse med de vanlige bremsene. Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover en gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt.

LEKKER DONING: Det er ganske stor enighet om at 508 har en vellykket linjeføring. Foto: Jamieson Pothecary
LEKKER DONING: Det er ganske stor enighet om at 508 har en vellykket linjeføring. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
MER KLASSISK: Mellomklasse-stasjonsvognen 508 SW kommer også i ladbar utgave. Foto: Jamieson Pothecary
MER KLASSISK: Mellomklasse-stasjonsvognen 508 SW kommer også i ladbar utgave. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

e-SAVE

Denne funksjonen gjør det mulig å reservere strøm til bruk i fremtiden. Hvis man for eks. kjører på motorveien, så kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet, til elektrisk kjøring i bystrøk eller lignende. Dette for å sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

Ladetider som oppgis er de følgende:

  • 8 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A)
  • 4 timer (3.3 kW 14A)
  • Under to timer med veggboks (6.6 kW 32A)
Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.