NORGESBIL 2020? VW-importøren, her representert ved administrerende direktør Harald Edvardsen Eibak, har store forhåpninger til elbilen ID.3, som etter planen kommer på veien til sommeren. Nå er spørsmålet om programvarefeil kan forsinke utleveringene. Foto: Dinside
NORGESBIL 2020? VW-importøren, her representert ved administrerende direktør Harald Edvardsen Eibak, har store forhåpninger til elbilen ID.3, som etter planen kommer på veien til sommeren. Nå er spørsmålet om programvarefeil kan forsinke utleveringene. Foto: Dinside Vis mer

Tysk økonomimagasin hevder:

Norgesbil med «massive programvare­problemer»

Ifølge tyske Manager Magazin sliter bilen VW håper skal bli Norges mest solgte i 2020 med ufullstendig datasystem. - Har vært planen hele tiden, sier importøren.

Publisert
Sist oppdatert

Ifølge artikkelen i Manager Magazin, bygges ID. 3 med en uferdig systemarkitektur, noe som vil pågå i flere måneder. Dette skal angivelig kunne angå 20.000 biler – som er beregnet for det europeiske markedet. Disse vil komme til å måtte få en manuell programvare-oppdatering.

Hvor alvorlig?

Dessverre har vi ikke fått klarhet i hva slags feil det dreier seg om eller hva konsekvensene blir for bilene og salgsplanene. Manager Magazin hevder de er svært omfattende («massive»). Dessuten skal det være en komplisert oppgave å rette ut feilene.

Dette betyr at tusenvis av ID. 3-biler kommer til å bli parkert på innleid grunn frem til våren. Da skal IT-servicepersonal sendes ut for å foreta nødvendige rettelser ved å koble til mobilt datamateriell for å komplettere systemarkitekturen på de 10.000 første bilene. Det er planlagt å starte på den neste serien fra midten av mai måned, ifølge magasinet.

<strong>MED DATATRØBBEL:</strong> VW ID. 3 - kommer den til å være i rute til sommeren ...? Foto: Jamieson Pothecary
MED DATATRØBBEL: VW ID. 3 - kommer den til å være i rute til sommeren ...? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kan ikke oppdateres trådløst

Dette betyr at totalt 20.000 ID.3 vil få manuell oppdatering før det vil bli mulig å oppgradere bilene trådløst, slik Tesla allerede har gjort lenge.

ID. 3 er den første elektriske bilen fra Volkswagen som er basert på gruppens nye plattform MEB og produksjonen startet ved fabrikken i Zwickau i november. Etter planen skulle de første bilene leveres til kunder sommeren 2020.

Eget operativsystem

Programvaren det dreier seg om er i praksis bilens operativsystem og VW-sjef Herbert Diess har som ambisjon å selge det også til andre produsenter via en egen programvareenhet som VW søker etter eksterne partnere til. Med den målsetningen skal det ifølge Manager Magazin pågå samtaler med underleverandøren Continental.

- Ikke kjennskap til forsinkelser

Dinside har vært i kontakt med Anita Svanes, som er kommunikasjonssjef hos Volkswagen-importøren Møller Mobility Group. Hun kan berolige norske kunder som venter på sin ID. 3:

<strong>BEROLIGER NORSKE KUNDER:</strong> Anita Svanes, Informasjonssjef i VW Norge. Foto: Møller Mobility Group
BEROLIGER NORSKE KUNDER: Anita Svanes, Informasjonssjef i VW Norge. Foto: Møller Mobility Group Vis mer

- Det har vært planen hele tiden at bilene skal ha en software-oppgradering før de blir sendt fra fabrikken, skriver Svanes i en SMS til Dinside.

- Oppstart av produksjonen av ID.3 startet i Zwickau i november i år. Oppskalering av produksjonen er i gang, og software utvikles samtidig parallelt, fortsetter informasjonssjefen.

- Det har vært planen hele tiden å produsere opp et stort antall ID.3 1ST, som det er planlagt å levere fra og med sommeren 2020.

Vi har ikke kjennskap til forsinkelser for norske kunder, avslutter Svanes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer