Ukens Gatebil: VW Polo med power

Norges raskeste Polo!

Det er få som hever noe øyenbryn når Ørjan kommer trillende i sin tilsynelatende uskyldige VW Polo … diesel.

DISKRÉ: Det er samme hvor du ser – du kan ikke avsløre denne. Heller ikke fronten er modifisert for å innta mer luft til motoren. Foto: Kaj Alver
DISKRÉ: Det er samme hvor du ser – du kan ikke avsløre denne. Heller ikke fronten er modifisert for å innta mer luft til motoren. Foto: Kaj AlverVis mer

Vi er nesten alle glade i «underdogen». Har man et hjerte, heier man som oftest på den som har minst forutsetninger for å vinne. Se bare på David og Goliat.

Slik er det ofte for Ørjan. Nesten uansett hvor han stiller opp, er han – eller bilen da - minst. Likevel slår han godt fra seg, i vektklasser langt over sin egen!

URØRT: Interiøret er originalt Highline med litt ekstra krydder som navigasjon etc. Foto: Kaj Alver
URØRT: Interiøret er originalt Highline med litt ekstra krydder som navigasjon etc. Foto: Kaj Alver Vis mer

Sjelden

Det er begrenset hvor mye man kan bruke av tid på å kikke på bilen til Ørjan. Ved første øyekast ser den egentlig bare ut som en bil man møter en haug av i trafikken - en helt ordinær småbil. Men allerede fra fabrikkens samlebånd, var den faktisk litt spesiell.

Norges raskeste Polo!

- Det er en Polo 1,9 TDI Highline. Disse bilene var dyrere enn Polo GTI, og derfor var det ikke spesielt mange som kjøpte dem – og de har vel blitt ganske sjeldne, ettersom det var få som tok dem inn for salg, forteller han.

Disse utgavene ble spekket med utstyr til å være småbiler og fikk altså blant annet 6-trinns girkasse og navigasjon som standard. Highline kom også med litt annet interiør, andre hjul og diverse småtterier, men likevel skal du kjenne til bilmerket ganske godt for å se at dette er en av de mer påkosta modellene. Ja – de kunne også overraske ut fra lyskryssene, for dieselmotoren ytet 131 hester originalt.

I MØRKET: Innimellom under og ved siden av finner vi en Darkside-logo som avslører at noe ikke stemmer helt. Foto: Kaj Alver
I MØRKET: Innimellom under og ved siden av finner vi en Darkside-logo som avslører at noe ikke stemmer helt. Foto: Kaj Alver Vis mer
HM? Også her ser det helt originalt ut. Foto: Kaj Alver
HM? Også her ser det helt originalt ut. Foto: Kaj Alver Vis mer

Ville ikke ha Cossie

Ørjan er svært motorsport-interessert og har reist på mange eventer i over flere år – også uten å delta. Ett år var han på noe kjøring på Voss glattkjøringsbane, hvor han fikk sett en Polo Highline. Den skulle han bare ha – eller i det minste en lik en.

- Bilen gikk godt, til tross for å være original med bare én chip, og jeg bestemte meg fort der og da for å lete opp en maken bil. Jeg ville ikke ha Volvo, Cosworth, BMW eller amerikabil. Jeg ville ha noe som ikke alle andre hadde, forklarer Ørjan engasjert.

Ørjan fant overraskende nok én til salgs på Fana Bilforretning. Det ble én testkjøring - og én signatur. Bilen hadde gått 78.000 kilometer og var i originalstand.

- Jeg hadde alle planer klare, forteller han.

Det hersket ingen tvil om at dette skulle oppgraderes ...

UVANLIG: Blå røyk fra bildekk er noe man vanligvis forbinder med amerikanske muskelbiler, ikke en VW Polo Diesel. Foto: Kaj Alver
UVANLIG: Blå røyk fra bildekk er noe man vanligvis forbinder med amerikanske muskelbiler, ikke en VW Polo Diesel. Foto: Kaj Alver Vis mer

Havari!

Han har jo hatt litt diverse biler før, Ørjan. Blant annet en Audi S4 C4 2,2 turbo. Den ble trimmet, kjørt hardt, og brent høl i stempler på. Over og ut!

Forhåpentligvis skulle hans nye Polo ikke lide samme skjebne.

TRIMMET: Motoren er en 1,9-liter med GTB2056-turbo, race manifold, trykkrør, kjøler, EGR-delete, downpipe, og innsug fra Darkside. Mapping er det Polly Motorsport som har gjort, og det er justerbart ladetrykk. Foto: Kaj Alver
TRIMMET: Motoren er en 1,9-liter med GTB2056-turbo, race manifold, trykkrør, kjøler, EGR-delete, downpipe, og innsug fra Darkside. Mapping er det Polly Motorsport som har gjort, og det er justerbart ladetrykk. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Jeg satt på OZ-hjul og fikk chippa bilen før det bar rett på banekjøring på Eikås. Den gikk greit, helt til turboen havarerte. Heldigvis var det bare den som røk, så skadene var ikke store.

På disse er turboen «integrert» i manifolden, og når Ørjan bestemte seg for en relativt stor oppgradering, var det ikke plass til slikt tøys i bilen lenger.

Det er banekjøring som gjelder for karen, og da aller helst Street Legal – hvor det stiller alt mellom himmel og jord til start.

FREKKAS: Hjulene er signert OZ og måler 7x17 tommer. Originale bremser med oppgraderte skiver og klosser. Foto: Kaj Alver
FREKKAS: Hjulene er signert OZ og måler 7x17 tommer. Originale bremser med oppgraderte skiver og klosser. Foto: Kaj Alver Vis mer

Norgesmester

For å forstå hvordan Ørjans lille Polo kan slå så hardt fra seg, må vi faktisk se på ting som ikke er så lett å få øye på. Hemmeligheten til suksessen ligger nemlig godt skjult – og ja, den har hatt god suksess:

- Med denne bilen har jeg vunnet Vestlandscup i Street Legal i 2018, blitt norgesmester på Lista og norgesmester i «Dial In».

EIEREN: Ørjan Pettersen har til og med slått en Dodge RAM Pickup SRT-10 på dragrace med sin VW Polo! Foto: Kaj Alver
EIEREN: Ørjan Pettersen har til og med slått en Dodge RAM Pickup SRT-10 på dragrace med sin VW Polo! Foto: Kaj Alver Vis mer

Det er en stor bragd faktisk, for det er ikke en «Polo-Cup», dette her. Ørjan har stilt opp mot alle mulige typer biler.

- Det var en hendelse som var litt artig. Jeg var å kjørte mot en Dodge RAM Pickup SRT-10. De med 10-sylindret motor fra Dodge Viper, vet du?

- Vel – speakeren fortalte publikum at de nå skulle få se en Polo bli kraftig parkert. Slik gikk det ikke. Poloen skuffet meg ikke, og skøyt seg ut for å krysse mållinjen først. Det var greit med jubel fra publikum da!

Noe av grunne sitter helt klart mellom rattet og setet, men det er også takket være et kit fra Darkside Development at dette går som det går.

OPPGRADERINGER: Original preppet girkasse 6-trinns, Quaife ATB diff, Darkside lagersupport-støtte, stålskifte gafler fra Darkside, Sachs performance clutch dobbelmasse 640 Nm trykkpklate og fjøret lamell finnes i drivlinjen. Foto: Kaj Alver
OPPGRADERINGER: Original preppet girkasse 6-trinns, Quaife ATB diff, Darkside lagersupport-støtte, stålskifte gafler fra Darkside, Sachs performance clutch dobbelmasse 640 Nm trykkpklate og fjøret lamell finnes i drivlinjen. Foto: Kaj Alver Vis mer

Nesten like rask som Porsche

De originale 131 hestene biter fra seg i et lyskryss, men man begynner ikke å blø – det er mer et merrabitt. I dag kan Poloen glefse av deg litt kjøtt, når den biter.

Med Garrett-turbo, racemanifold, 3-tommer downpipe og korrekt mapping yter den lille i dag rundt 200 hester og over 400 Nm med dreiemoment. Med denne effekten har Ørjan klart å kjøre 9,411 sekunder på 201-meter med 124,45 km/t over mållinjen, og 402-meter på 14,538 med 153,87 km/t over mål. For å sammenligne, er dette nesten like kjapt som en Porsche 944 Turbo S gjør samme øvelse på.

Kanskje minst like imponerende – med tanke på typen bil, og at den har drift på forhjulene – er at Ørjan har kjørt nye Rudskogen på 2,01 på vått føre! Alle som har kjørt forhjulstrekker med litt ekstra under panseret, vet at det ikke akkurat er optimale forhold.

- Effektkurven på bilen er kjempebra. Den har drag langt nede, men så varer momentet overraskende langt oppover turtallet. Når jeg kjører på Rudskogen, må jeg slå av alt av hjelpemidler – for med antispinn mister jeg alle kreftene på sleipt underlag. Men kassa er oppgradert – eller «preppa» om du vil, så har jeg en Quaife ATB diff på plass som er helt rå. Den trekker bilen inn når den normalt ville ha mistet helt grepet. Det er nok grunnen til at den går såpass godt rundt en racerbane, forklarer Ørjan.

Hverdagsbilen

Ørjan har forsket litt på hjulvinkler og slikt, men den er ikke satt opp for baneracing likevel. Dette er nemlig hans eneste bil, så den blir brukt hver eneste dag – til alt.

- Den fungerer perfekt. Det eneste jeg egentlig gjør, er å ta service hver 10.000 kilometer. Og da mener jeg vanlig service med filtre, olje og sånn. Den har jo gått noen meter nå, ler han.

Det er kanskje det mest oppsiktsvekkende med bilen. Til tross for å bli hardt brukt, går den feilfritt selv etter å ha bikket 395.000 kilometer. Av disse er 280.000 kilometer unnagjort med tuningen som sitter i bilen nå. Det er vel ikke alt for mange «daily drivers» med lisens til 10 sekunder på 402 meter dragracing som kan skryte av.

Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i Gatebil Magazine i august 2019.