TEST: Brabus G 700 Widestar

Norges råeste G-klasse!

Den er som et mobilt tordenvær.

Når Mercedes-AMG G 63 ikke er drøy nok, banker du på døra til Mercedesforedleren Brabus og bestiller det brutale kittet "Widestar" og trimmer bilen din. Vi har testet 700-kitet. Sjekk reaksjonen når vi gir full gass. Vis mer

Mercedes Gelandewagen, som senere har byttet navn til G-klasse, har virkelig fått sin renessanse, da Mercedes puttet den 39 år gamle designen i kopimaskinen og skalerte den opp 10 prosent og slipte den i kantene.

De gamle entusiastene jublet og har fått følge av utrolig mange flere. Er det noe du vil bli sett i, så er det en sånn.

Mer av alt

KAN BLI VÆRRE: Autocenteret Fjeldstad har valgt bort det ekstreme panseret, LEDlysbøylen på taket og hekkspoileren, me nsynes godt i trafikken med breddekitet også. Foto: Rune M. Nesheim
KAN BLI VÆRRE: Autocenteret Fjeldstad har valgt bort det ekstreme panseret, LEDlysbøylen på taket og hekkspoileren, me nsynes godt i trafikken med breddekitet også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er en voldsom forenkling av hva nye G-klasse er. Mercedes var tvunget til å gjøre noe med forrige G-klasse, og det som veltet lasset var fotgjengersikkerhet. Istedenfor å lappe på det gamle enda en gang, bygget de en helt ny i stedet, men i samme ånd.

FAKE: Kraftige luftutslipp i bakkant av bredderne er visuelt virkningsfulle, men de har ingen funkjson. De røde elementene gir Editione One-vibber. Foto: Rune M. Nesheim
FAKE: Kraftige luftutslipp i bakkant av bredderne er visuelt virkningsfulle, men de har ingen funkjson. De røde elementene gir Editione One-vibber. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den fikk en mye stivere ramme, et skikkelig understell og et større karosseri der man slapp klaustrofobi, og som i tillegg har all moderne elektronikk innabords.

Nå er den blitt en langt bedre bil å kjøre, uten å gå på kompromiss med terrengegenskapene.

Og med skjermer og moderne design i innredningen, er den endelig så luksuriøs som den burde vært for lenge siden. For Gelandewagen fikk tilnavnet «Børstraktor» mens den fortsatt hadde daude motorer og faktisk minnet mer om en MB-Trac og Unimog, enn en luksusbil.

VIDT GAP: Fangeren er stort sett åpen for å få inn så mye luft som mulig til kjølerne. Mercedes-logoen er byttet ut mot en stor B. Det koster selvfølgelig ekstra, som alt annet hos Foto: Rune M. Nesheim
VIDT GAP: Fangeren er stort sett åpen for å få inn så mye luft som mulig til kjølerne. Mercedes-logoen er byttet ut mot en stor B. Det koster selvfølgelig ekstra, som alt annet hos Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Fra vilt til verre

Det villeste du får fra Mercedes er AMG G 63. Både den og G 500 har den fantastiske Hot Inside V8-eren på 4 liter. I G 63 yter den 585 hester og 850 Nm. Du må bla opp minimum 2,6 millioner kroner for en med fem seter. Nøyer du deg med varebil, koster den fra 1,9.

LED: På begge sider av stigtrinnet har man montert LED-lys. Foto: Rune M. Nesheim
LED: På begge sider av stigtrinnet har man montert LED-lys. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den går som et børseskudd og er helt grisevill. Men mye vil alltid ha mer. Derfor finnes det produsenter som Brabus med flere. Vil du ha bilen på bildene, må du legge på 700.000 ekstra.

Brabus har holdt på i siden 1977 med trimming av Mercedeser, og når sant skal sies har de fått en enklere jobb de siste årene, etter at AMG ble innlemmet i Mercedes-systemet og laget den ene godbiten etter den andre.

For mens Brabus tidligere nesten produserte motorer fra innerst til ytterst med imponerende sylindervolum for å hente frem mye effekt, kan de stort sett nøye seg med elektronikk-trimming og små fysiske endringer på den bunnsolide 4-literen.

KARBON: Det er ikke grenser for hvor mye du kan lesse på med godbiter. Foto: Rune M. Nesheim
KARBON: Det er ikke grenser for hvor mye du kan lesse på med godbiter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Norges råeste

Vi sitter i Norges desidert villeste G-klasse. Helt stillestående på en øde på en øde vei utenfor Holmestrand. Som bakgrunnsmusikk har vi en dov muldring fra to potter på hver side foran bakhjulene. Pulsen er høy. Kjakene rødmusset. Uværet kommer.

Vi har vippet tre ganger på knappen for kjøreprogram. Sport+ vises på displayet. Et par blitt på gassen får kuene på jordet til å sprette og løpe av gårde bortover enga. Brabusen vrir seg kraftig over det altfor myke fjæringsopphenget selv bare med stillestående show off med høyrefoten.

Begge pedalene i matta. Turtallet rett opp på 3500 omdreininger med et hissig lysorgel i rødt på instrumentpanelet samtidig som tung blafring fra pottene fyller omgivelsene. Jeg bråslipper bremsepedalen og helvetet er løs.

MASKULINT: Fanger og luftutslipp skiller den fra "mengden". Foto: Rune M. Nesheim
MASKULINT: Fanger og luftutslipp skiller den fra "mengden". Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det føles nesten ut som å åpne grinda for en vårkåt okse mens man sitter oppå.

Noen ganger er det ikke viktig hvor fort man akselererer, men måten det gjøres på. Jeg tror ikke det finnes noen annen ny bil i dag som til de grader gir følelsen av for mye vekt, for mye krefter og for lite understell som G-Klasse. Normalt er ikke det noe kompliment, men det er akkurat denne komboen som er suksessoppskriften i G-klasse.

Den setter ræva markant i bakken og sender meg brutalt av gårde mens kreftene river og sliter i bilen. Det foregår en full krangel mot naturkreftene. Også slipper den løs noe som føles som dobbel kraft når nåla suser forbi 5000 omdreininger.

23-TOMMERE: Brabus har egen felgserie. Bilen står på 23-tommers Monoblock F med 305/35 Yokahama Advan. Du kan også få de i 24 tommer. Bremsene er standard fra AMG. Foto: Rune M. Nesheim
23-TOMMERE: Brabus har egen felgserie. Bilen står på 23-tommers Monoblock F med 305/35 Yokahama Advan. Du kan også få de i 24 tommer. Bremsene er standard fra AMG. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den bykser nærmest av gårde en gang til og man føler nesten at fronten løfter seg ytterligere 10 cm på den lange fjæringsveien, samtidig som styringa blir upresis og vogna søker i alle retninger.

Fytti katta for en akselerasjon.

For en følelse. Man må nesten roe seg ned litt etter at man har opplevd det.

23-tommerne som er skodd med 305 mm brede Continentaldekk på 35 profil gjør alt de kan for å få strammet opp vogna og sikre grepet. Opplevelsen er mildt sagt spesiell på svingete småveier.

Selv om styringen er stram i forhold til gammel G, kreves det fortsatt mye armbruk for rundt svingene. Her går kjøringen ut på «sikt og skyt».

Det er lite raffinement rundt kjøreegenskapene. Det er grovhugget og bøllete, som det stort sett alle AMG-modeller det står 63 bakpå.

Og den går som ei kule. Nesten uansett hvilken hastighet du har når du tråkker inn pedalen, så får du momentant og brutal kjeft.

EDITION ONE: G-klasse har blitt en drøm inni i forhold til utgående modell som var blitt modernisert inni i flere omganger. Nå er den fullt digitalisert og er blitt romsligere. Interiøret har et såkalt Edition One interiør, noe som var tilgjengelig for en mindre serie for å feire 40 år med Gelandewagen. Foto: Rune M. Nesheim.
EDITION ONE: G-klasse har blitt en drøm inni i forhold til utgående modell som var blitt modernisert inni i flere omganger. Nå er den fullt digitalisert og er blitt romsligere. Interiøret har et såkalt Edition One interiør, noe som var tilgjengelig for en mindre serie for å feire 40 år med Gelandewagen. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

0-100 garanteres på 4,3 sekunder. Original G 63 bruker to tideler mer. Man trenger mye effekt for å flytte 2,5 tonn opp i fart på så kort tid.

Toppfarta er den samme som tidligere. 240 km/t.

Skulle ikke dette holde, har Brabus et 800-kit også, med 1000 Nm, men det krever at turboene demonteres og sendes til Brabus for modifisering.

Har du skikkelig mye penger kan du faktisk også kjøpe en av 10 produserte av det nye karosseriet med V12-motor på 6 liter også. Den har 900 hester og 1500 Nm. Men hverken 800 eller 900 finnes i Norge ... ennå.

Vi setter den i Comfort. Selv om den ser ut som en krigsmaskin i Designo Night Black Magno, som den svinedyre lakken heter, så går det faktisk an å kjøre normalt med denne bilen også. Lydbildet blir hårfint lavere og den er ikke på langt nær så hissig på turtall og respons på gassen. Men du er aldri i tvil om at det er noe rått du kjører. Ikke de du passerer heller.

Brabus tar seg bra betalt. Chiptuningen på Brabus 700 som gir 115 hk og 100 Nm ekstra, koster 80.000 kroner. Da får du riktignok en Brabus-plakett i gullfinish på motordekselet. Skal du ha to bakre potter signert tordenvær fra Brabus, så letter det deg for 92.000 ekstra.

Fet Look

Ønsker du oppmerksomhet, fikser Brabus det også. «Full pakke» får de fleste til å rødme. På testbilen vi kjører har man droppet det drøye panseret med skikkelig scoop, ekstralyktene over frontruta og den drøye takspoileren, men gått for de nye fangerne, de ekstra brede skjermene med fake luftutslipp og kanalbredderne med LED-utstegslys både bakover og forover.

DEN DRØYESTE: Inntil det kommer enda mer trimmede versjoner i Norge, er dette den barskeste G i gata. Brabus har tidligere produsert G 900 i forrige versjon. Den har en V12 på 6 liter. Foto: Rune M. Nesheim
DEN DRØYESTE: Inntil det kommer enda mer trimmede versjoner i Norge, er dette den barskeste G i gata. Brabus har tidligere produsert G 900 i forrige versjon. Den har en V12 på 6 liter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilen eies av Norges, og kanskje verdens største forhandler av Gelandewagen, Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand. Bjørn Egil Fjeldstad og Hans J. Klausen har spesialisert seg på denne modellen i over 40 år og har paradoksalt nok aldri solgt så mange biler som etter den verste corona-pandemien.

FLEST I VERDEN: Autocenteret Fjeldstad har vært kreative siden de startet med Gelandewagen for 38 år siden. Gjennom hele perioden har de gjort den usalgbare bilen svært salgbar med smutthull i avgiftssystemet. Først som 10-seters minibuss i bussfila, selv om det innebær forlenget utgave på slutten, og senere ombygninger med nyere karosserier og drivverk på gamle rammer. Nå har firmaet solgt over 4000 Gelandewagen og har til en hver tid over 70 til salgs, de fleste er AMG-modeller. Til venstre selger Mari Fjeldstad, Salgsdirektør Bjørn Egil Fjeldstad, Daglig leder Hans J. Klausen og Markedsfører Trinde Fjeldstad. Foto: Rune M. Nesheim
FLEST I VERDEN: Autocenteret Fjeldstad har vært kreative siden de startet med Gelandewagen for 38 år siden. Gjennom hele perioden har de gjort den usalgbare bilen svært salgbar med smutthull i avgiftssystemet. Først som 10-seters minibuss i bussfila, selv om det innebær forlenget utgave på slutten, og senere ombygninger med nyere karosserier og drivverk på gamle rammer. Nå har firmaet solgt over 4000 Gelandewagen og har til en hver tid over 70 til salgs, de fleste er AMG-modeller. Til venstre selger Mari Fjeldstad, Salgsdirektør Bjørn Egil Fjeldstad, Daglig leder Hans J. Klausen og Markedsfører Trinde Fjeldstad. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De er også offisiell leverandør av Brabus og står for både trimmingen og monteringen av kittet på testbilen. Det fine, røde interiøret er Edition One, en spesialutgave laget da bilen var 40 år, med røde sømmer i skinnet, røde elementer i setene og karbon med rød finish, visstnok bare levert i 108 eksemplarer, har de valgt å følge opp dette med røde elementer på Widestar-kitet også.

Sammen med de store 23-tommers monoblokk-felgene, koster kitet deg 350.000. Felger og dekk koster 150.000.

Testresultat

Brabus G 700 Widestar

Terningkast 5
For tøff, for sprek, for myk. Helt herlig!

Look, power, lyd

Pris!

Testbilen koster den nette sum av 3,2 millioner kroner dersom du velger seter baki. Det er vanvittig mye penger, men skal vi tro salgsdirektør Bjørn Egil Fjeldstad, er det først og fremst bensinkostnadene man bør bekymre seg over, dersom du bruker doningen aktivt.

For G-klasse holder seg nesten urovekkende bra i pris. Med en årlig produksjon på rundt 28.000 biler i året, er etterspørselen langt høyere enn tilbudet. Flere kunder får igjen det samme som de ga for bilene.

Den nye modellen har også hatt positiv effekt på den forrige modellen. Den har i prinsipp ikke sunket i pris siden den var ny den heller, forteller Fjeldstad, som sier at over halvparten av bilene de selger er AMG-modeller, både av den gamle og nye versjonen.

Brabus G 700 Widestar

Motor:V8, 32v Twinturbo, bensin
Slagvolum:3998 ccm
Effekt - o/min :700hk
Dreiemoment - o/min:950Nm
0-100 km/t:4,3 sek
Toppfart:240 km/t
Forbruk:- l/mil
CO2-utslipp:- g/km
Tankvolum:100 liter
L/B/H:482/203/219 cm
Akselavstand:289 cm
Bakkeklaring:24,1 cm
Bagasjerom:1080/2126 liter
Egenvekt:2354 kg
Hengervekt:3500 kg
Pris fra kr.:3.200.000 Personbil

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!